![]() |
|
![]() |
Hallo,
Mijn naam is Bas Zengerink, psychologiestudent aan universiteit Twente. Ik ben voor mijn afstudeeronderzoek op zoek naar forumleden die mijn enquête even zouden willen invullen. Ik heb contact gehad met de moderatoren en hun toestemming gekregen om het hier te plaatsen. Mijn vragenlijst gaat over de vijandigheid van het taalgebruik op Nederlandse discussiefora en websites, oftewel flaming. Flaming kan tot uiting komen in een belediging, in vloeken of in andere aanstootgevende taal en kan zowel gericht zijn op individuen als een bericht of onderwerp. Er wordt rijkelijk gestrooid met doodstraffen, ziekteverwensingen en (vaak irrelevante) beledigingen. Een aantal voorbeelden: (1) Over Anders Breivik na zijn aanslagen in Noorwegen: “Standrechtelijk executeren. Hij heeft bekend. Nekschot, afgelopen! Wat een klootzak.”, (2) zogenaamde “spelling nazi’s” of “grammatica nazi’s” die mensen aanvallen op hun taalgebruik, maar niet inhoudelijk reageren op de discussie. Vaak worden flames daarna ook op hen gericht, (3) over de komst van een nieuwe spelcomputer: “Als Sony echt met die onzin gaan komen kunnen ze die hartslag meter en hun lcd scherm ergens stoppen waar nooit daglicht zal schijnen,dan is mijn keus heeeeel erg snel gemaakt.”. Hoewel flamen op zich niks nieuws is op het internet (de term wordt al sinds 1983 gebruikt), begint het nu pas de aandacht te trekken van de “ouderwetse” media (waaronder kranten). Flaming wordt gezien als groot maatschappelijk probleem en veel krantenwebsites hebben een streng filtersysteem voor reacties op nieuwsberichten. De vragenlijst is hier te vinden: http://www.thesistools.com/web/?id=319320 Gedurende de tijd dat de vragenlijst ingevuld kan worden zal ik zelf ook actief meediscussiëren in dit topic, daarom lijkt het me ook interessant om van jullie via deze weg te horen wat jullie denken over het “hoe en wat” van de flamer. Is flaming bijvoorbeeld het uiten van frustratie? Een manier om een discussie op te wekken? Een kwestie van misinterpretatie? Flame jij alleen als reactie op een flame van een ander of ook zonder provocatie? Is flaming iets dat simpelweg bij het internet hoort of zal het ooit verdwijnen? En wat doet het met jou als je een flame leest? Met vriendelijke groet, Bas Zengerink ![]() |
Advertentie | |
|
![]() |
|
Ik heb het even opgezocht. Het is inderdaad "geflamed". Ik was in de war omdat het bijvoorbeeld ook "geracet" is. Het is blijkbaar: ik flame, hij flamet, ik flamede, ik heb geflamed.
http://www.onzetaal.nl/taaladvies/ad...se-werkwoorden |
Advertentie |
|
![]() |
|||
![]() |
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Hier staat een uitgebreide lijst met artikelen. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Ja, en als je zelf die link al kan vinden, beste Baszengerink, kun je me dan uitleggen wie de observer rating/report/hoe je het ook wilt noemen, uitvoert in dit geval? Of op welke manier je de herhaalbaarheid van het onderzoek hiermee waarborgt? Ik snap echt niet waarvoor je dit erg specifieke (qua toepassing) en erg onnauwkeurige (inhoudelijk) instrument inzet in dit onderzoekje.
|
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Geen referendum EU-verdrag Verwijderd | 151 | 27-09-2007 16:55 |