Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Bekijk resultaten poll: nederland een republiek?
ja 6 33.33%
nee 12 66.67%
Aantal stemmers: 18. Je mag niet stemmen in deze poll

Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-02-2013, 14:38
daniel3927
daniel3927 is offline
ja of nee?

Laatst gewijzigd op 10-02-2013 om 11:27.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-02-2013, 15:20
Verwijderd
Ik heb op "nee" gestemd want ik ben er redelijk zeker van dat Nederland geen republiek is. Er heeft blijkbaar één of andere dommerik gestemd op "ja", die denkt dat Nederland wel een republiek is, haha
Met citaat reageren
Oud 09-02-2013, 16:10
O RLY
O RLY is offline
Tijdens de Gouden Eeuw was Nederland een republiek, dus wie weet. Mischien maar doen.
Oud 09-02-2013, 16:46
DAH
DAH is offline
Ik vind het wel prima zo. Een republiek lijkt niet beter te werken dan een constitutionele monarchie.
Oud 09-02-2013, 16:57
Elin3
Elin3 is offline
Vroeger was het De Republiek der Nederlanden (o.i.d.), ten tijde van de V.O.C. maar tegenwoordig vind ik het ook wel prima. Om dezelfde reden die DAH noemt.
Oud 09-02-2013, 18:40
Verwijderd
Tja, wat is de meerwaarde van het koningshuis? Ook even de kosten die ze maken voor de staat in acht genomen.
Met citaat reageren
Oud 09-02-2013, 18:55
DAH
DAH is offline
Citaat:
Tja, wat is de meerwaarde van het koningshuis? Ook even de kosten die ze maken voor de staat in acht genomen.
Een neutrale koningin is voor diplomatieke redenen handiger dan een president met Partij X achter hem, lijkt me. Geert Wilders als president kan leiden tot een boycot van Nederland vanuit de Islamitische Wereld. De Koningin is erg neutraal, niet links, niet rechts en kan zo (bijna) overal aankloppen.

Verder is het ook iets symbolisch. De Koningin is iets van het hele land. President van Partij X is toch meer iets van de stemmers voor Partij X en kan het halve land ongelukkig achterlaten.

EDIT: Over de kosten: Ik denk dat een President weinig goedkoper zal zijn. Als de President voor een eigen woning moet zorgen, een licht bovenmodaal loon heeft en de kosten van verkiezingen miniem zijn, dan kan een President veel goedkoper zijn.

Eigenlijk zou ik wel een vergelijking van kosten/winst door het Koningshuis willen zien.
Oud 09-02-2013, 21:03
Verwijderd
Citaat:
Ik heb op "nee" gestemd want ik ben er redelijk zeker van dat Nederland geen republiek is. Er heeft blijkbaar één of andere dommerik gestemd op "ja", die denkt dat Nederland wel een republiek is, haha
Dit.
Met citaat reageren
Oud 09-02-2013, 22:57
HomoSignificans
HomoSignificans is offline
Ons koningshuis kan gerust bij gevreesde dictators over de vloer komen. Een president kan zulke vriendschappen niet zomaar sluiten, zonder afgestraft te worden. Die is namelijk democratisch gekozen.
Oud 10-02-2013, 13:54
Verwijderd
Nee want anarchie.
Met citaat reageren
Oud 10-02-2013, 20:01
Daantjer
Daantjer is offline
Citaat:
Ons koningshuis kan gerust bij gevreesde dictators over de vloer komen. Een president kan zulke vriendschappen niet zomaar sluiten, zonder afgestraft te worden. Die is namelijk democratisch gekozen.
Dittum.
Oud 17-02-2013, 21:09
pirogee
pirogee is offline
iemand weet hier nederlandse geschiedenis voor Willem van Oranje om te beslissen, heeft Nederland traditie voor monarchie of republiek?
Met citaat reageren
Oud 18-02-2013, 10:01
Verwijderd
Citaat:
iemand weet hier nederlandse geschiedenis voor Willem van Oranje om te beslissen, heeft Nederland traditie voor monarchie of republiek?
Hiawatha hij kleine indiaan!

Voor zover ik iets van je vraag begrijp, denk ik dat het antwoord is "beiden". Nederland heeft beide staatsvormen gehad.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2013, 12:32
Martiño
Martiño is offline
Ik denk dat Pirogee Russisch is, dus dat verklaart waarschijnlijk het gebrekkige Nederlands
Oud 18-02-2013, 12:48
Verwijderd
Moet hij/zij maar naar scholieren.ru gaan!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten