Citaat:
Tja, wat is de meerwaarde van het koningshuis? Ook even de kosten die ze maken voor de staat in acht genomen.
|
Een neutrale koningin is voor diplomatieke redenen handiger dan een president met Partij X achter hem, lijkt me. Geert Wilders als president kan leiden tot een boycot van Nederland vanuit de Islamitische Wereld. De Koningin is erg neutraal, niet links, niet rechts en kan zo (bijna) overal aankloppen.
Verder is het ook iets symbolisch. De Koningin is iets van het hele land. President van Partij X is toch meer iets van de stemmers voor Partij X en kan het halve land ongelukkig achterlaten.
EDIT: Over de kosten: Ik denk dat een President weinig goedkoper zal zijn. Als de President voor een eigen woning moet zorgen, een licht bovenmodaal loon heeft en de kosten van verkiezingen miniem zijn, dan kan een President veel goedkoper zijn.
Eigenlijk zou ik wel een vergelijking van kosten/winst door het Koningshuis willen zien.