Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-02-2013, 12:26
Verwijderd
Pas geleden vond mijn moeder een knobbeltje in haar borst, ze is toen naar de huisarts geweest en die kon er weinig aandoen of over zeggen, dus werd mijn moeder doorgestuurd naar een zogeheten 'breastclinic' waar ze vanochtend foto's enz moest laten maken, Kom ik net thuis en ik dacht : Het zal vast wel een ontsteking of een cyste ofzo zijn.. kom ik binnen zegt mijn moeder dat het niet best is, en dat ze nog niet zeker weten of het kanker is of niet, er zit afwijkend weefsel en de dokter heeft ook een stukje weefsel afgenomen om het te onderzoeken, de uitslag is pas volgende week donderdag.. dus al die tijd zit ik met stress in me hoofd.. heb geen idee wat het moet zijn maar heb er een slecht gevoel over.. hoe moet ik dit aanpakken..?

grts
Met citaat reageren
Oud 14-02-2013, 13:00
Martiño
Martiño is offline
Ik zou me niet gelijk al te druk gaan maken. Het is natuurlijk erg spannend tot je de uitslag weet, maar tot die tijd kun je er toch niks aan doen. Probeer wat afleiding te zoeken en er niet te veel aan te denken, hoe moeilijk dat ook is.

Dat er een beetje weefsel is afgenomen wil overigens nog niet zeggen dat er een tumor is gevonden. Het kan ook iets anders of een goedaardige afwijking zijn (die ook heel vaak worden gevonden), omdat je met een mammogram en echo niet goed dat onderscheid kan maken.
Met 'afwijkend weefsel' wordt ook bedoeld dat er iets zit wat er normaal niet zit, maar dat hoeft niet perse kwaadaardig te zijn. Hoewel de kans natuurlijk aanwezig is, moet je toch proberen om niet te veel op die negatieve uitslag te focussen. En zelfs als het slecht nieuws zou zijn, de borstkankerzorg in Nederland is de beste ter wereld, zeker als je er vroeg bij bent is de kans op genezing groot.

Succes ermee!
Oud 14-02-2013, 14:24
joey10076
joey10076 is offline
erg dit maar spring niet meteen in de stres borstkanker is meestal wel te verhelpen

sterkte ermee
Met citaat reageren
Oud 14-02-2013, 22:45
Verwijderd
Wat naar voor je, al die spanningen..
Veel sterkte in iedergeval!
Probeer je af te leiden, en meld dit ook bij je mentor wanneer je er last van hebt, zodat ze er op school rekening mee kunnen houden!
Succes en sterkte!
Met citaat reageren
Oud 15-02-2013, 07:55
Elin3
Elin3 is offline
Heel veel sterke. Probeer bij de dag te leven, je gewoon te concentreren op andere dingen en je niet druk te maken voor iets zeker is. Bij mijn moeder riepen de artsen dat ze binnen een omdat weken dood zou zijn, maar die diagnose blijk onjuist, de plek werd weggehaald en nu is ze alweer een paar maanden clean. Geef niet gelijk de hoop op voor je zekerheid hebt, juist moed en hoop, dat is voor je moeder ook fijn.
Oud 21-02-2013, 12:29
Verwijderd
Mijn moeder is vanochtend naar het ziekenhuis geweest, en het blijkt toch borstkanker te zijn.
De tumor is 1.3 cm groot, en eventuele uitzaaing is niet bekend, vgm is 1.3 vrij klein voor een tumor en ze gaan mijn moeder binnen nu- en 3 weken opereren, en direct erachterna bestraling, daarna kijken ze wat er verder gebeurt?

Ik weet niet meer waar ik aan moet denken of WAT ik ervan moet denken.. ik weet het niet meer
Met citaat reageren
Oud 21-02-2013, 12:50
Pluis
Pluis is offline
Beh, balen zeg nick! Gelukkig is het een kleine tumor. Als het goed is gaan ze de tumor eruit vissen en ook de schildwachtklier (dat is de eerste lymfeklier vanaf de tumor) eruit halen. Als in die schildwachtklier geen kanker zit, dan heeft ze waarschijnlijk genoeg aan alleen de bestralingen en is de kans heel klein dat het is uitgezaaid en kan ze dus helemaal genezen.

Wat betreft het niet weten wat je moet denken: praat erover met je moeder, je vader, je vrienden, broers/zussen. Dat helpt.
Oud 21-02-2013, 13:45
Martiño
Martiño is offline
Een vervelende uitslag en een spannende tijd!

Het zal heel druk worden, maar belangrijk is dat jij en de rest van je gezin zich niet op het ziek zijn proberen te focussen, maar op de genezing van je moeder. De tumor is klein en ze is er snel bij, dus er is een hele grote kans dat je moeder hier goed doorheen komt.

Zoals Pluis zegt: blijf met elkaar communiceren. Praten lucht op, maar zorgt er ook voor dat jij en je omgeving weten wat elkaar dwars zit. Niet alleen je moeder, maar ook de rest van je gezin zal best veel stress ervaren de komende tijd, en dan helpt het goed als jullie naar elkaar toe van je hart geen moordkuil maken en duidelijk zijn over wat er scheelt en wat jullie willen, zodat de stress niet erger wordt en er irritaties ontstaan.
Probeer ook niet te veel alleen maar met het ziek zijn bezig te zijn, maar denk ook af en toe aan jezelf en probeer zo veel mogelijk gewoon met je leven door te gaan (hoe moeilijk dat ook is), je moeder schiet er niks mee op als jullie allemaal uitgeput zijn.

En ze is dan wel ziek, maar voor de rest is het gewoon nog je moeder, dus probeer ook normaal met haar om te gaan. Veel zieke mensen vinden het vreselijk om als een breekbare pop behandeld te worden, zeker door hun geliefden. Juist nu kan ze het gebruiken om te lachen en haar gedachten te verzetten. Probeer haar, voor zover het kan, gewoon te betrekken bij je normale leven.

En denk ook na de operatie en de bestralingen aan haar, want dat is juist de moeilijkste tijd met veel onzekerheid en afwachten. Het ziek zijn houdt daar niet op, het herstellen en het afwachten van de tientallen controle-onderzoeken die ze de komende jaren gaat krijgen kunnen ook een zware last zijn (en dat wordt vaak onderschat), en op de lange termijn kan ze jullie steun nog steeds goed gebruiken.

Succes!
Oud 21-02-2013, 14:02
bloodyb
bloodyb is offline
Dat is een naar bericht Nick! Meer dan Pluis en Martino er over gezegd kan ik er niet aan toevoegen. Ik hoop dat de behandelingen goed aanslaan en je moeder weer helemaal beter wordt. Veel sterkte!
Oud 21-02-2013, 16:01
aniN
aniN is offline
als ik alleen al in mijn vriendenkring kijk en hoor wie er allemaal bultjes knobbeltjes en alles heeft gehad en ze hebben het allemaal overleefd.

ik zou me er (nog) geen zorgen over maken.
Met citaat reageren
Oud 21-02-2013, 17:36
Verwijderd
aniN en On efil .. check eens wat eerdere berichten in deze post en kijk even naar mijn LAATSTE bericht.. geef me 1 reden waarom ik me niet zorgen moet maken!
Met citaat reageren
Oud 21-02-2013, 17:41
aniN
aniN is offline
Excuus Nick, dat bericht had ik niet gelezen

spijtig dat er toch kanker is uitgekomen.
maar ze kunnen tegenwoordig veel, de techniek is ver, je mag best weten dat 2 vrienden van mij kanker overleefd hebben (1 met uitzaaiingen en 1 waren ze best vlot bij) kanker wil lang niet altijd het einde betekenen, maar ik snap dat je een tijdje in spanning leeft. Als je wilt kun je mij altijd een berichtje sturen, ik weet niet of je iets eraan hebt omdat ik misschien anders denk dan jouw, ik ben over het algemeen wat positief ingesteld op de dingen. Misschien heb je er iets aan, misschien niet. maar mocht je willen praten, het kan altijd

Heel veel sterkte vriend, en ik hoop voor je dat er snel positief nieuws komt en meer duidelijkheid
Met citaat reageren
Oud 21-02-2013, 17:43
On efil
On efil is offline
Citaat:
aniN en On efil .. check eens wat eerdere berichten in deze post en kijk even naar mijn LAATSTE bericht.. geef me 1 reden waarom ik me niet zorgen moet maken!
Spijtig voor je nick, succes.

Laatst gewijzigd op 21-02-2013 om 19:02. Reden: schelden is nu ook weer niet nodig :)
Met citaat reageren
Oud 21-02-2013, 18:26
Elin3
Elin3 is offline
Heel veel sterkte Nick, hopelijk kunnen de doktoren voldoende doen om haar te helpen!

Laatst gewijzigd op 21-02-2013 om 19:03. Reden: citaat met flame weggehaald
Met citaat reageren
Oud 21-02-2013, 19:01
Martiño
Martiño is offline
Topic opgeschoond ontopic aub, en kappen met schelden
Oud 22-02-2013, 00:21
Ezzie1000
Ezzie1000 is offline
Citaat:
Mijn moeder is vanochtend naar het ziekenhuis geweest, en het blijkt toch borstkanker te zijn.
De tumor is 1.3 cm groot, en eventuele uitzaaing is niet bekend, vgm is 1.3 vrij klein voor een tumor en ze gaan mijn moeder binnen nu- en 3 weken opereren, en direct erachterna bestraling, daarna kijken ze wat er verder gebeurt?

Ik weet niet meer waar ik aan moet denken of WAT ik ervan moet denken.. ik weet het niet meer

Mijn vader is ook ziek geweest.
Het is allemaal goed gekomen maar ik weet hoe je je voeld.
Heel veel sterkte als je vragen hebt mail me maar.

Kuzz
Met citaat reageren
Oud 22-02-2013, 10:18
DAH
DAH is offline
Mijn moeder had ook.borstkanker, maar ze is geopereerd en bestraald en nu gaat het helemaal goed met haar. In ons gezin hebben we ons niet teveel zorgen gemaakt. We hebben m'n moeder gewoon vertroeteld, eten gemaakt, huis schoongemaakt enzo.

Regels voor berichten