Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|
Er is wel leerplicht maar gelukkig geen godsdienstplicht (in Nederland).
Kan het misschien ook betekenen: "we willen niet dat je alleen thuis bent als wij in de kerk zitten?" Ik snap dat ze hun poot stijf willen houden, het zijn tenslotte ouders en vinden dat hun wil wet is in hun huis. "Wat zijn dat voor ouders die niet eens hun kinderen kunnen opdragen een uurtje per week stil te zitten?" Misschien kun je ze eens vragen wat ze denken te bereiken door jou elke week mee te nemen? Dat je gelovig wordt? Elke dag reclames van poepluiers zien doet me die dingen nog niet geloven, laat staan kopen. Lastige hoor; "je moet, en daarmee uit" laat zo weinig aan discussie over... |
![]() |
||
Citaat:
Ik vind dit toch wel een vorm van vrijheidsberoving zonder toestemming of enig bevoegdheid. Hij is wellicht vader, maar hij heeft op basis van het civiele recht geen bevoegdheid ![]() recht van opvoeden is hier niet van toepassing, omdat dit niet met opvoeden te maken heeft.. |
![]() |
||
Citaat:
Wat wij ervan vinden doet er niet toe als we het hebben over de definitie van een wetsaritkel. Ik ben het totaal met je eens, maar dat doet totaal niks af van het feit dat artikel 282 niet op die vrijheidsberoving doelt, maar meer op de wederrechtelijke vrijheidsberoving in de vorm van bijvoorbeeld ontvoering. Althans, voor zover ik weet is dit in de strafrecht geschiedenis nog nooit voorgekomen, dat dit artikel wordt betrokken op een dergelijk feit. En in zo een geval gaat het er per slot van rekening over hoe de rechter zo een artikel over het algemeen interpreteert. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() Ik sluit mij aan bij Alex ![]() ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Je hoeft het niet met alles dat ouders doen en laten eens te zijn, maar je kunt imo moeilijk stellen dat verplicht mee moeten naar een kerkelijke bijeenkomst hetzelfde is als ontvoering (al dan niet door derden). Offtopic: @TS: Als je je echt verveelt tijdens zo'n dienst, kijk eens met andere ogen naar de psalmteksten. Neem drop en cola mee en geniet van de dubbelzinnigheid. Gegarandeerd dat je ouders je niet meer mee willen hebben in het vervolg. Bij de tweede kerkelijke bruiloft wou ook geen van de gelovige vrienden naast me zitten want dan zouden ze de psalmen e.d. nooit meer serieus kunnen nemen (huhu nemen ![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
||
Citaat:
![]() Sterker zou nog kunnen zijn zoals ik eerder aangaf dat ook kinderen recht hebben op vrijheid van godsdienst. Dat zou topicstarter nog kunnen meenemen in het gesprek met zijn ouders, het strafrecht zou ik ook geen gebruik van gaan maken. |
![]() |
||
Citaat:
Fysiek verzet hoef je niet te verwachten lijkt me, zeker niet tegen je eigen ouders... |
![]() |
|
![]() |
@ditrich, cola en drop, dat vinden ze echt niet goed hoor.
@araignee ja , ik ben in staat om me fysiek te verzetten, maar ok met fysiek verzet kan je ontvoering plegen hoor . @hookee ze willen me de ''christelijke boodschap'' meegeven , ja inderdaad vind ik dus ook even in het algemeen, ik ga gaan aanklacht tegen ze indienen ofzo, dat gaat me iets te ver (daar werd namelijk al een beetje op geaast). en meerdere mesen gaven aan vrijheid van godsdienstuiting, dat vind ik dus ook, het probleem is alleen dat mijn ouders het zien als opvoeding (ouderwetse: wij mogen je tot je 18e opvoeden zo als we willen gelul) ik heb toch wel wat ideen gekregen en probeer het gesprek zaterdag maar eens aan te gaan (alhoewel ik mezelf weinig kans van slagen geef) tnx iedereen
||
Ik heb inmiddels gevonden wat Nederland heeft verklaard toen het Internationale Verdrag voor de Rechten van het Kind is aanvaard:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Ik ben het overigens met je eens dat je ouders je niet mogen 'dwingen' naar de kerk te gaan, zoals in mijn eerdere post is te lezen. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Dat klinkt niet heel eerlijk inderdaad, maar goed, ouders hoeven ook niet altijd eerlijk te zijn
![]() ![]() Als ik je posts zo eens lees komen je ouders qua opvoeden gewoon wat ouderwets over. Het is nu misschien niet meer normaal (in Amersfoort althans, in andere plaatsen wordt daar heel anders over gedacht) om je mee te sleuren naar de kerk, maar ik weet nog heel goed dat in de straat waar ik opgroeide (in Drachten, dat is niet bepaald 'bible belt'-gebied) meerdere gezinnen ook meerdere malen per zondag naar de kerk gingen. Inclusief de kinderen, en die gingen echt niet mee omdat ze de kerkdiensten zo gaaf vonden ![]() ![]() |
![]() |
|
![]() |
ik weet en dat heb ik ook al oneindig keer gezegd.
mijn hier een ietsingekorte versie van mijn gesprek gisteren. ik :waarom moet ik naar de kerk zij : omdat we dat hebben beloof toen jij geboren was. ik : maar daar heb ik toch niks aan, en wat heeft het voor zin om mee te gaan. zij : dat hebben wij beloof en dat doen we. ik : maar het internationale verdrag voor rechten van kinderen (heb haar het citaat laten zien ) zegt ook dat kinderen dat op een bepaalde leeftijd zelf kunnen beslissen . zij : ja, maar dat boiet mij echt niet, want wij moeten jouw opvoeden. ik : en dat meegaan naar de kerk , dat heeft toch ook geen zin als ik toch niet luister. zij : maar we doen het toch. en daarna ging het nog eventjes zinloos door, waarbij zij steeds over andere dingen ging praten om eronderuit te komen. dus ja...... p.s. als je naar amersfoort kan komen en het verhaaltje kan uitleggen deal . anders heeft de topic niet heel veel zin meer (jammer genoeg)
|
He Nigel, ik denk dat het nog niet zou helpen als er 200 forumers naar Amersfoort zouden komen om met je ouders te praten want ik krijg niet de indruk dat ze naar argumenten luisteren die jou gelijk geven. Je kan dit eens proberen: neem een groot vel wit papier, daar schrijf je op 180 179 178 177 (voor het juiste begingetal moet je het aantal zondagen tellen tot je 18 wordt) hang dat op en streep elke zondag een getal door. Als ze dan vragen wat dat is zeg je: Dat is het aantal keren dat ik nog onder dwang naar de kerk ga!
Laatst gewijzigd op 12-01-2013 om 11:42. |
![]() |
|
bij wet kan niet je verplicht worden om naar de kerk te gaan.
je ouders kunnen dit helaas wel ![]() dit geval komt mij erg bekent voor mijn vriendin moet elke zondag 2 keer naar de kerk. door een goede gesprek met haar ouders hoeft ze nog maar 1 keer maar ze is nog steeds verplicht om teminste 1 keer mee te gaan. maar mijn tip is gewoon een gesprek aangaan met je ouders. |
![]() |
|
![]() |
Kom bij religieuze mensen nooit met rechten en vrijheden die door mensen zijn opgesteld. Want in dit soort situaties geloven zij toch dat Hij de Hoogste Macht het Laatste Oordeel velt en boven de mensen die zulke wetten opstelden staat.
Je moet niet met ze botsen, maar met hen meerijden en dan een andere afslag nemen. Als ik jou was, zou ik doen alsof het ze is gelukt. Onder het avondeten begin je te vertellen dat je met andere ogen naar de Bijbel heb leren kijken. En je vindt dit ene verhaal toch zo mooi. "Kennen jullie het verhaal van..." Je moet alleen in de Bijbel iemand vinden die gedwongen wordt tot iets en daarna bevrijd wordt (door waarschijnlijk Jezus) en zelf een keuze mag maken. Ik heb het 8 jaar lang op de basisschool moeten aanhoren, maar kan zo snel met niks aankomen, maar als je dit zorgvuldig aanpakt en de Bijbel bestudeert, moet je er wel onder uitkomen! Als je ze iets kan laten inzien als "Je wilt toch niet zijn als ...", denk ik dat je wel vrij kan zijn! Veel succes, dit is denk ik echt je laatste kans! |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik zou in jou plaats gewoon weigeren mee te gaan en dit vasthouden, welke straf(fen) ze je ook opleggen en gewoon z.s.m. het huis uit en misschien toch wel met jeugdzorg o.i.d. erover te praten, want ga nou maar niet vertellen dat ouders je dingen kunnen verplichten, het is jouw leven.
|
![]() |
||
Citaat:
Je kan er wel een enorm drama van maken, maar je bent wel van ze afhankelijk, je leven lang moet je wel eens dingen doen/meemaken waar je geen zin in hebt, bijt er even doorheen want er zitten ook goede kanten aan een goede relatie met je ouders/werkgever/vriendin.. Je hebt het geprobeerd met praten, dat is niet gelukt, ze kennen nu je gedachten erover, maar houden vast vanwege "hun belofte aan god". Je kan misschien nog één ding proberen en dat is het hogerop zoeken. Ga na de dienst eens naar de dominee met je verhaal en dat het hele geloofsgebeuren je nooit geraakt heeft je alleen nog maar meer anti maakt en dat je bang bent dat er zo een breuk onstaat tuusen jou en je ouders. Dat kan echter ook de andere kant opgaan; Jesus bootcamp... Laatst gewijzigd op 14-01-2013 om 06:56. |
![]() |
|
![]() |
@mmprtsr
weigeren heb ik ook vaak gedaan hoor en dit vathouden , maar als je al een fcking boring leven hebt en je krijgt huisarrest , je laptop en je mobiel worden weggehaald en je krijgt niet te eten (een avondje he) . dan praat je wel anders. en ik ben al uithuisgeweest (ruim 1 jaar) en kom al 10 jaar bij zorginstanties so problemen met me ouders genoeg. en uithuisgaan is zeker niet chil , je mag niks, je moet alles en je sociale leven is dood . @hokee en over de relatie met me werkgever, als ik heb opgegeven b.v. volgende week zaterdag te werken, dan zeggen ze de zondag ervoor als je niet meegaat dan mag je niet naar je werk , en dan is me werk ook gelijk ten einde. ik denk niet dat de dominee help, verschillende mensen uit de kerk weten heus wel dat ik de kerk haat.
|
Verwijderd
|
@nigel,
Mijn beste vriend is uit huis gehaald op jou leeftijd, en die had een prima sociaal leven en het is vanaf toen alleen maar de goede kant opgegaan, ook zijn relatie met zijn moeder is top geworden waar dit vroeger echt dramatisch was. Je mag van alles maar je moet idd aan een paar regels houden, logisch toch als je ergens komt waar je het huis deelt met anderen? Je heb natuurlijk wel je eigen kamer met genoeg voorzieningen. @hookee Waarom moet je nou weer meteen bij de MC komen te werken als je het huis uit gaat? Wat een onzin verhaal weer sorry hoor maar jij weet dus ook niet hoe de wereld in elkaar steekt. En het gaat nu om de ouders niet werkgevers en vriendin, houd je bij het onderwerp en nee je ouders kunnen je gewoon niet jarenlang verplichten naar de kerk te gaan en het is te triest dat ze dit niet accepteren. En daarrnaast doe ik niets waar ik geen zin in heb of wat ik niet leuk vind want dat is mijn keuze of ik dit doe ja of nee dus helaas, weet niet wat voor leven jij heb. En met een dominee praten? Wat een kut tip! zoon jezus likker zal heus niet helpen hoor. Nigel, probeer lekker gewoon het huis uit te gaan , is het beste. |
![]() |
|
Hmmm.. dus als ik het goed begrijp is er gratis woonruimte en eten beschikbaar voor alle pubers die thuis een meningsverschil met hun ouders hebben? Het zal er wel druk zijn en het verklaart ook meteen dat studenten zo moeilijk aan een kamer kunnen komen.
Het lijkt me aannemelijker dat deze voorziening er alleen is voor schrijnende gevallen waar bijvoorbeeld de kinderbescherming heeft ingegrepen. Als hij die zo gek kan krijgen dat een uurtje kerk per week z'n leven verwoest geef ik 'm een kans. Maar goed, ik lees dat er al wat langer iets aan de hand is; al vanaf je 5e bij zorginstanties en na een jaar uit huis nu weer terug bij je ouders? Ja, je bent een probleemkind, de enige tip die ik hier uit de losse pols achter m'n toetsenbord kan geven is; chill, relax, word niet zo gauw boos, niemand is er op uit om jouw leven zuur te maken, ze hebben wel wat anders te doen. Zoals mmPRTSR al zei: "Je mag van alles maar je moet idd aan een paar regels houden, logisch toch als je ergens komt waar je het huis deelt met anderen?" geldt natuurlijk ook voor thuis... Laatst gewijzigd op 17-01-2013 om 08:57. |
![]() |
|
![]() |
@mmptrstr
ik merk al direct dat je erzelf niet hebt gezeten. ik weet niet waar je vriend zat, maar dat is daar anders wel heel chil. conctact met de ouders wordt vaak alleen maar slechter, en voorziening heb je niet (behalve een speelplaats) .' je mag niet/nauwelijk achter de computer, geen telefoon (bij sommige mag het in latere periodes wel). je kan niet werken, je mag moeilijk van het terrein af. geloof mij en ik weet het, uithuisgaan naar een instelling is niet het beste. mischien een pleeggezin wel, maar dan moet ik eerst naar het riag.
|
![]() |
En je wordt echt niet uit huis geplaatst omdat je ruzie hebt met je ouders omdat jij niet naar de kerk wil.
Kun je niet eens met iemand praten die veel invloed heeft op je ouders (opa, oma, oom, tante, vrienden, leraar (?)) - dat je aan die persoon uitlegt dat je echt niet meewilt, maar dat je ouders niet met je willen praten daarover? Misschien kan die persoon als bemiddelaar helpen? Je kunt ook nog vragen of je (om te beginnen) gewoon een keertje niet mee mag en proberen steeds vaker niet mee te gaan. |
![]() |
|
Vroeger waren mijn ouders ook heel steng met naar de kerk gaan. Tot mijn 16e moest ik altijd verplicht mee, minimaal 1 keer per zondag. Toen was ik het echt heel erg zat en sindsdien ga ik niet meer. Mijn ouders hebben ook in het begin heel erg gedreigd met dat ze mijn mobiel af zouden pakken (wat ik geen probleem vond, want daar hecht ik niet zoveel waarde aan) of mijn laptop (wat ik gewoonweg niet zou accepteren als ze dat hadden gedaan). Dat wisten ze ook van mij en daardoor lieten ze me op een gegeven moment met rust. Kwestie van heel stevig in je schoenen staan en je niet laten kennen. Ik snap best dat je dat niet durft/wilt, maar ik vertel gewoon hoe ik het heb gedaan
![]() Natuurlijk vinden mijn ouders het nog steeds niet leuk dat ik niet meer naar de kerk ga, hoewel ik nog wel geloof en me voor de rest wel aan hun huisregels hou (niet op zondag tv kijken, bijvoorbeeld). Als je je tegen alles gaat verzetten, is dat voor jou ook geen doen meer.
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Waarom geloof jij? DBZ | 88 | 07-08-2009 17:32 | |
Satanisme AdoraBat | 48 | 04-02-2009 15:26 | |
Katholiek. Verwijderd | 58 | 01-11-2006 14:18 | |