Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-01-2013, 01:26
nigelgein
nigelgein is offline
het klinkt mischien een beetje dom, maar ben je als kind van 15 verplicht om mee naar de kerk te gaan.
ik wordt namelijk al 15 jaar gedwongen om mee te gaan (nee kan er door praten niet onderuit komen;, al 8 jaar geprobeer, zonder succes).

maar ik weet natuurlijk dat je vrijheid van geloofsuiting hebt
valt dit hieronder .
zelf lijkt het me niet, maar ik wil het toch graag weten

p.s. alleen on topic berichten, dus ga gwn enzv. weglaten s.vp.
Oud 06-01-2013, 09:23
DeGeneraal
DeGeneraal is offline
Ja dat valt onder vrijheid van godsdienst. Er is geen verplichting. Het lijkt mij wel een vorm van vrijheidsberoving
Met citaat reageren
Oud 06-01-2013, 09:23
Verwijderd
Blijkbaar willen je ouders erg graag dat je meegaat en dat is dan ook eigenlijk de enige reden dat je moet gaan. Er is geen wetsartikel dat je kunt gebruiken om níet te gaan. De oplossing voor jou zou zijn om gewoon heel duidelijk aan te geven dat je gewoon niet gaat. Ik denk alleen dat je ouders dat niet bepaald kunnen waarderen gezien je vraag
Met citaat reageren
Oud 06-01-2013, 13:24
Verwijderd
Gewoon zeggen dat je niet meer gaat omdat je te oud bent geworden voor dergelijke fabeltjes.
Met citaat reageren
Oud 06-01-2013, 21:05
hookee
hookee is offline
Ik was ook zo'n kind wat elke week tegen z'n zin werd meegenomen, ik probeerde het proces van gaan zó te vertragen dat we te laat zouden komen en we niet meer kònden gaan maar ook daar werden dan wel weer maatregelen voor genomen..
Ik denk dat je eerst eens moet beginnen een heel rustig en duidelijk gesprek met je ouders waarom je werkelijk niet gelooft in God, Jezus, "de verlossing" etc. etc.
Bereid dit gesprek goed voor, alsof je een opstel of lezing voor school doet met onderbouwing (je kunt in voorgaande topics hierover genoeg leesvoer vinden).
Ikzelf ben met m'n toenmalige vriendin naar een andere kerk gegaan die wat "minder saai" was, maar "de boodschap" was voor mij nog steeds niets voor mij.
Met citaat reageren
Oud 07-01-2013, 11:14
Adore
Adore is offline
Nee, er bestaat geen (wettelijke) verplichting om naar de kerk te gaan. Maar je ouders hebben je gelovig opgevoed, zien het liefst dat je zelf ook gelooft en sleuren je mee. Je mag weigeren, waar zij het dan weer niet mee eens zijn. Er is dan dus geen organisatie, instantie, wet, enz. die jou hierin kan ondersteunen.

Verder is alles wel gezegd, ga in gesprek met je ouders en doe dat niet tijdens het getouwtrek op zondagochtend, maar een rustig moment.
Toen ik ongeveer 16 was ben ik ook gestopt met naar de kerk te gaan. Dat wordt gerespecteerd, want tegen je zin in in de kerk zitten levert echt niets positiefs op.
Met citaat reageren
Oud 07-01-2013, 11:59
bloodyb
bloodyb is offline
Godsdienstvrijheid betekent dat het iedereen vrij staat de godsdienst uit te oefenen die hij heeft gekozen. Ouders hebben (helaas soms) ook de vrijheid om hun kinderen op te voeden zoals zij dat willen.Dat komt in sommige gevallen neer op een soort hersenspoeling: Je krijgt voortaan alleen nog maar dingen te eten die niet gekookt of gebakken zijn,want anders krijg je kanker,gekleurde mensen zijn minderwaardig, er is maar een politieke partij die deugt, homo's deugen niet en zo kan je er zelf ook nog wel een paar bedenken. Helaas zijn jouw ouders kennelijk niet zo ruimdenkend als die van Adore. Jammer maar daar valt niet echt veel aan te doen behalve als ze je elke zondag met een stuk hout naar de kerk zouden meppen. Je zou kunnen proberen om ze op andere gedachten te brengen door een milde vorm van chantage: Als ik 18 ben ga ik het huis uit, nooit meer naar de kerk en dan wil ik niks meer met jullie te maken hebben! Maar ik weet niet of je zelf zo ver wil gaan. In ieder geval succes!

Laatst gewijzigd op 07-01-2013 om 18:22.
Met citaat reageren
Oud 07-01-2013, 18:58
Tomdabom
Tomdabom is offline
De wet kan jou niet verplichten naar de kerk te gaan, jou ouders wel
Met citaat reageren
Oud 07-01-2013, 22:50
DeGeneraal
DeGeneraal is offline
282a lid 1 sr is van toepassing.
Met citaat reageren
Oud 07-01-2013, 23:16
nigelgein
nigelgein is offline
@adore , dat gesprek ben ik al meerdere keren (niet altijd op de goede manier) aangegaan, maar tot nu toe zonder resultaat, maar ik heb me ouders wel meerdere malen heel duidelijk laten weten dat ik niet geloof, chirstendom niks vind en niet mee wil gaan.

en tegenwerken (vanaf me 6e) heeft ook weinig zin (straffen als, je mag niet meer werken, week lang huisarrest, mobiel weg, laptop weg worden dan toegepast)

@bloodyb dit wekt het tegenovergestelde op , ik heb ook gezegd van, nu vind ik de kerk alleen maar erger, wil ik er nu helemaal niks meer mee te maken hebben enzv.. (zonder succes )

Laatst gewijzigd op 10-01-2013 om 15:42.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2013, 00:48
bloodyb
bloodyb is offline
WAT!!! Willen je ouders je weg hebben? Waarom? Omdat je duidelijk hebt gemaakt dat je godsdienst poep vindt? Of dreigen ze daar alleen maar mee om je mee te laten gaan naar de kerk? Ik zou me daar niet al te druk om maken. Ouders die hun 15-jarig kind op straat zetten omdat hij niet naar de kerk wil hebben wat uit te leggen bij de kinderbescherming denk ik. Bij welke kerk zitten ze trouwens? Ik wil niet te veel van dit soort topics lezen want is niet goed voor de bloeddruk!

Laatst gewijzigd op 08-01-2013 om 10:49.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2013, 17:23
Araignee
Araignee is offline
Citaat:
De wet kan jou niet verplichten naar de kerk te gaan, jou ouders wel
Dat vraag ik me af, tot hoe ver ouders hun kinderen kunnen verplichten aan dergelijke activiteiten mee te doen. Of het verstandig is voor de sfeer thuis om hier tegenin te gaan is een ander verhaal natuurlijk. Je ouders kunnen je in ieder geval om deze reden niet zomaar uit huis plaatsen o.i.d.

Zoals al gezegd werd zijn is hier geen wet voor. Toch is het geloof iets heel persoonlijks. Je gelooft, of je gelooft niet. Ik ben zelf gelovig, maar vind dat religie maar tot op een bepaalde hoogte bij de opvoeding hoort; je kind dwingen naar de kerk te gaan vind ik te ver gaan.

Mijn advies is om als je veel om de sfeer thuis geeft, toch maar gewoon gaan. Als het echt gevoelig voor je ligt, zou je toch even met iemand anders moeten praten. Denk bijvoorbeeld een een oma, opa, tante, oom. Je zou ook advies kunnen inwinnen bij Bureau Jeugdzorg.

Succes.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2013, 17:28
Verwijderd
Citaat:
Het gaat hier over ouders
Met citaat reageren
Oud 08-01-2013, 17:33
DeGeneraal
DeGeneraal is offline
Citaat:
Het gaat hier over ouders
haha
Met citaat reageren
Oud 08-01-2013, 17:43
Araignee
Araignee is offline
Citaat:
Artikel 282 a gaat over wederrechtelijke vrijheidsberoving. Dat is hier totaal irrelevant, alleen al om het feit dat je niet kunt aantonen dat het wederrechtelijk is. Daarbij gaat 282 meer om het ontnemen van de vrijheid in de zin van iemand opgesloten houden. Meer de letterlijke zin dus.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2013, 17:57
Axel11
Axel11 is offline
Aangenomen kan worden dat kinderen/minderjarigen recht hebben op vrijheid van godsdienst.

In soort zaken is natuurlijk inderdaad veel meer het probleem: en wat nu?
Met citaat reageren
Oud 08-01-2013, 18:03
Araignee
Araignee is offline
Citaat:
Aangenomen kan worden dat kinderen/minderjarigen recht hebben op vrijheid van godsdienst.

In soort zaken is natuurlijk inderdaad veel meer het probleem: en wat nu?
Ja daar valt dus over te twisten, hè. Ik ben het met je eens inderdaad, een kind heeft het recht op vrijheid van godsdienst, net als een meerderjarige burger. Maar ja, is je kind "dwingen" naar de kerk de gaan het ontnemen van het recht van vrijheid van godsdienst of is het toch het "recht" dat ouders hebben bij het opvoeden van kinderen. Ik vind overigens van niet, maar dat is wel hoe veel mensen het zien.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2013, 18:07
Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Ja daar valt dus over te twisten, hè. Ik ben het met je eens inderdaad, een kind heeft het recht op vrijheid van godsdienst, net als een meerderjarige burger. Maar ja, is je kind "dwingen" naar de kerk de gaan het ontnemen van het recht van vrijheid van godsdienst of is het toch het "recht" dat ouders hebben bij het opvoeden van kinderen. Ik vind overigens van niet, maar dat is wel hoe veel mensen het zien.
Zodra kinderen daartoe in staat zijn. En ouders mogen leiding geven ook op godsdienstig gebied, maar dienen rekening te houden met de ontwikkelende vermogens van het kind. Haal ik even uit een boek over internationaal jeugdrecht.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2013, 18:10
hookee
hookee is offline
Er is wel leerplicht maar gelukkig geen godsdienstplicht (in Nederland).
Kan het misschien ook betekenen: "we willen niet dat je alleen thuis bent als wij in de kerk zitten?"

Ik snap dat ze hun poot stijf willen houden, het zijn tenslotte ouders en vinden dat hun wil wet is in hun huis. "Wat zijn dat voor ouders die niet eens hun kinderen kunnen opdragen een uurtje per week stil te zitten?"
Misschien kun je ze eens vragen wat ze denken te bereiken door jou elke week mee te nemen? Dat je gelovig wordt? Elke dag reclames van poepluiers zien doet me die dingen nog niet geloven, laat staan kopen.

Lastige hoor; "je moet, en daarmee uit" laat zo weinig aan discussie over...
Met citaat reageren
Oud 08-01-2013, 19:08
DeGeneraal
DeGeneraal is offline
Citaat:
Artikel 282 a gaat over wederrechtelijke vrijheidsberoving. Dat is hier totaal irrelevant, alleen al om het feit dat je niet kunt aantonen dat het wederrechtelijk is. Daarbij gaat 282 meer om het ontnemen van de vrijheid in de zin van iemand opgesloten houden. Meer de letterlijke zin dus.
De vader heeft toch geen bevoegdheid om een kind een geloof op te dringen? of wel? Hij neemt het kind mee naar een plek, waar het kind helemaal niet wil zijn?
Ik vind dit toch wel een vorm van vrijheidsberoving zonder toestemming of enig bevoegdheid. Hij is wellicht vader, maar hij heeft op basis van het civiele recht geen bevoegdheid (mits je natuurlijk het tegenbewijs kan leveren).
recht van opvoeden is hier niet van toepassing, omdat dit niet met opvoeden te maken heeft..
Met citaat reageren
Oud 08-01-2013, 19:30
Araignee
Araignee is offline
Citaat:
De vader heeft toch geen bevoegdheid om een kind een geloof op te dringen? of wel? Hij neemt het kind mee naar een plek, waar het kind helemaal niet wil zijn?
Ik vind dit toch wel een vorm van vrijheidsberoving zonder toestemming of enig bevoegdheid. Hij is wellicht vader, maar hij heeft op basis van het civiele recht geen bevoegdheid (mits je natuurlijk het tegenbewijs kan leveren).
recht van opvoeden is hier niet van toepassing, omdat dit niet met opvoeden te maken heeft..

Wat wij ervan vinden doet er niet toe als we het hebben over de definitie van een wetsaritkel.
Ik ben het totaal met je eens, maar dat doet totaal niks af van het feit dat artikel 282 niet op die vrijheidsberoving doelt, maar meer op de wederrechtelijke vrijheidsberoving in de vorm van bijvoorbeeld ontvoering. Althans, voor zover ik weet is dit in de strafrecht geschiedenis nog nooit voorgekomen, dat dit artikel wordt betrokken op een dergelijk feit. En in zo een geval gaat het er per slot van rekening over hoe de rechter zo een artikel over het algemeen interpreteert.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2013, 19:52
Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Wat wij ervan vinden doet er niet toe als we het hebben over de definitie van een wetsaritkel.
Ik ben het totaal met je eens, maar dat doet totaal niks af van het feit dat artikel 282 niet op die vrijheidsberoving doelt, maar meer op de wederrechtelijke vrijheidsberoving in de vorm van bijvoorbeeld ontvoering. Althans, voor zover ik weet is dit in de strafrecht geschiedenis nog nooit voorgekomen, dat dit artikel wordt betrokken op een dergelijk feit. En in zo een geval gaat het er per slot van rekening over hoe de rechter zo een artikel over het algemeen interpreteert.
Volgens mij bedoelt DeGeneraal dat er wel degelijk sprake is van wederrechtelijkheid, ook al zijn het je ouders. Het is inderdaad de vraag of de wederrechtelijkheid wordt weggenomen als het gaat om je ouders. Ik denk dat je op een leeftijd van 15 jaar en in deze omstandigheden toch wel met vrucht zou kunnen betogen dat er sprake is van wederrechtelijkheid.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2013, 19:55
DeGeneraal
DeGeneraal is offline
Citaat:
Juist, we zijn het eens. Dus jij vindt dat het kind niet wordt ontvoerd?

Ik sluit mij aan bij Alex. Dit wilde ik ook zeggen, alleen ik vind wederrechtelijk zo'n stom woord " geen bevoegdheid/geen toestemming" is voor dit forum wat begrijpelijker.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2013, 20:26
Verwijderd
Citaat:
Volgens mij bedoelt DeGeneraal dat er wel degelijk sprake is van wederrechtelijkheid, ook al zijn het je ouders. Het is inderdaad de vraag of de wederrechtelijkheid wordt weggenomen als het gaat om je ouders. Ik denk dat je op een leeftijd van 15 jaar en in deze omstandigheden toch wel met vrucht zou kunnen betogen dat er sprake is van wederrechtelijkheid.
Je zou het wellicht kunnen betogen, maar waarom zou je je eigen ouders de problemen in willen brengen omdat je niet mee wilt naar een kerkelijke bijeenkomst? Iets waarvan het pas recent zo is dat mensen überhaupt vaker niet dan wel naar zo'n bijeenkomst gaan. Voor mij - maar wellicht ben ik daar wat ouderwets in, dat kan - valt dat gewoon onder de opvoeding en de vrijheid die de ouders daarin hebben.
Je hoeft het niet met alles dat ouders doen en laten eens te zijn, maar je kunt imo moeilijk stellen dat verplicht mee moeten naar een kerkelijke bijeenkomst hetzelfde is als ontvoering (al dan niet door derden).

Offtopic: @TS:
Als je je echt verveelt tijdens zo'n dienst, kijk eens met andere ogen naar de psalmteksten. Neem drop en cola mee en geniet van de dubbelzinnigheid. Gegarandeerd dat je ouders je niet meer mee willen hebben in het vervolg. Bij de tweede kerkelijke bruiloft wou ook geen van de gelovige vrienden naast me zitten want dan zouden ze de psalmen e.d. nooit meer serieus kunnen nemen (huhu nemen )
Met citaat reageren
Oud 08-01-2013, 20:26
Araignee
Araignee is offline
Citaat:
Juist, we zijn het eens. Dus jij vindt dat het kind niet wordt ontvoerd?

Ik sluit mij aan bij Alex. Dit wilde ik ook zeggen, alleen ik vind wederrechtelijk zo'n stom woord " geen bevoegdheid/geen toestemming" is voor dit forum wat begrijpelijker.
Ja, heb je wel gelijk in. En nee, ik vind niet dat het in dit geval om ontvoering gaat, omdat hij fysiek in staat is om zich te verzetten. Ten minste, daar ga ik van uit.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-01-2013, 20:37
Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Je zou het wellicht kunnen betogen, maar waarom zou je je eigen ouders de problemen in willen brengen omdat je niet mee wilt naar een kerkelijke bijeenkomst? Iets waarvan het pas recent zo is dat mensen überhaupt vaker niet dan wel naar zo'n bijeenkomst gaan. Voor mij - maar wellicht ben ik daar wat ouderwets in, dat kan - valt dat gewoon onder de opvoeding en de vrijheid die de ouders daarin hebben.
Je hoeft het niet met alles dat ouders doen en laten eens te zijn, maar je kunt imo moeilijk stellen dat verplicht mee moeten naar een kerkelijke bijeenkomst hetzelfde is als ontvoering (al dan niet door derden).
Nou ja, zoals ik al eerder zei: leuk om te weten hoe het juridisch zit, en wat nu? Aangifte doen tegen je eigen ouders lijkt me inderdaad niet zo

Sterker zou nog kunnen zijn zoals ik eerder aangaf dat ook kinderen recht hebben op vrijheid van godsdienst. Dat zou topicstarter nog kunnen meenemen in het gesprek met zijn ouders, het strafrecht zou ik ook geen gebruik van gaan maken.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2013, 20:39
Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Ja, heb je wel gelijk in. En nee, ik vind niet dat het in dit geval om ontvoering gaat, omdat hij fysiek in staat is om zich te verzetten. Ten minste, daar ga ik van uit.
De vraag is in de eerste plaats of zijn ouders hem niet geestelijk (of lichamelijk) dwingen om mee te gaan.
Fysiek verzet hoef je niet te verwachten lijkt me, zeker niet tegen je eigen ouders...
Met citaat reageren
Oud 08-01-2013, 23:19
nigelgein
nigelgein is offline
@ditrich, cola en drop, dat vinden ze echt niet goed hoor.

@araignee ja , ik ben in staat om me fysiek te verzetten, maar ok met fysiek verzet kan je ontvoering plegen hoor .

@hookee ze willen me de ''christelijke boodschap'' meegeven , ja inderdaad vind ik dus ook

even in het algemeen, ik ga gaan aanklacht tegen ze indienen ofzo, dat gaat me iets te ver (daar werd namelijk al een beetje op geaast).

en meerdere mesen gaven aan vrijheid van godsdienstuiting, dat vind ik dus ook, het probleem is alleen dat mijn ouders het zien als opvoeding (ouderwetse: wij mogen je tot je 18e opvoeden zo als we willen gelul)

ik heb toch wel wat ideen gekregen en probeer het gesprek zaterdag maar eens aan te gaan (alhoewel ik mezelf weinig kans van slagen geef)

tnx iedereen
Oud 08-01-2013, 23:42
bloodyb
bloodyb is offline
Maar willen ze je nou serieus het huis uit hebben?
Oud 09-01-2013, 15:32
Axel11
Axel11 is offline
Ik heb inmiddels gevonden wat Nederland heeft verklaard toen het Internationale Verdrag voor de Rechten van het Kind is aanvaard:

Citaat:
that this [...] shall include the freedom of a child to have or adopt a religion or belief of his or her choice as soon as the child is capable of making such choice in view of his or her age or maturity.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2013, 15:37
bloodyb
bloodyb is offline
Zoals het hier staat is het weer lekker vrijblijvend. Het kind mag zelf die beslissing maken als het oud of volwassen genoeg is. Jaja, en wie bepaalt dat?
Oud 09-01-2013, 15:40
Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Zoals het hier staat is het weer lekker vrijblijvend. Het kind mag zelf die beslissing maken als het oud of volwassen genoeg is. Jaja, en wie bepaalt dat?
De rechter uiteindelijk
Met citaat reageren
Oud 09-01-2013, 16:14
Araignee
Araignee is offline
Citaat:

@araignee ja , ik ben in staat om me fysiek te verzetten, maar ok met fysiek verzet kan je ontvoering plegen hoor .

Nee, met fysiek in staat je te verzetten bedoel ik geen fysiek verzet, maar fysiek gezien je kunnen verzetten. In Nederland spreken we volgens mij van ontvoering wanneer iemand verplaatst wordt en hij niet in staat is daar fysiek gezien onderuit te komen. Degene kan niet de locatie van zijn/haar lichaam bepalen. Dat kan jij in deze situatie wel; als je wil kun je niet gaan. Wat dat voor de sfeer thuis doet is dat natuurlijk een ander verhaal, maar ik neem aan dat het niet zo is dat ze je vastpakken, achter in de auto zetten, deur op slot tot jullie daar zijn. Daarom kun je denk ik niet van ontvoering spreken.

Ik ben het overigens met je eens dat je ouders je niet mogen 'dwingen' naar de kerk te gaan, zoals in mijn eerdere post is te lezen.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2013, 19:34
nigelgein
nigelgein is offline
nou, dan doen ze dus wel eens, me vastpakken en gwn letterlijk meesleuren naar de kerk .
en als je dwingt met allerlei straffen (huisarrest, laptop en mobiel weg, niet werken enzv.) dan is het ook niet echt eerlijk .
Oud 10-01-2013, 07:50
Verwijderd
Dat klinkt niet heel eerlijk inderdaad, maar goed, ouders hoeven ook niet altijd eerlijk te zijn Wat het cola en dropverhaal betreft: Stop gewoon een rol dropjes in je binnenzak van je jas en haal die pas tevoorschijn op het moment dat je al in de kerk bent. Blijkbaar is het in Amersfoort niet de gewoonte, maar in Friesland en ook hier in het Overijssel/Gelderland neemt men standaard een rol drop en/of pepermunt mee naar de kerk om die dienst door te komen Ik ga overigens zelf nooit naar de kerk, ik baseer het op gelovige vrienden en familie die wel gaan.
Als ik je posts zo eens lees komen je ouders qua opvoeden gewoon wat ouderwets over. Het is nu misschien niet meer normaal (in Amersfoort althans, in andere plaatsen wordt daar heel anders over gedacht) om je mee te sleuren naar de kerk, maar ik weet nog heel goed dat in de straat waar ik opgroeide (in Drachten, dat is niet bepaald 'bible belt'-gebied) meerdere gezinnen ook meerdere malen per zondag naar de kerk gingen. Inclusief de kinderen, en die gingen echt niet mee omdat ze de kerkdiensten zo gaaf vonden Niemand die daar moeilijk over deed, dat hoorde er gewoon bij. Misschien kun je je ouders zoiets meegeven? Dat het dus echt niet meer van deze tijd is wat ze nu doe
Met citaat reageren
Oud 10-01-2013, 14:08
nigelgein
nigelgein is offline
ik weet en dat heb ik ook al oneindig keer gezegd.

mijn hier een ietsingekorte versie van mijn gesprek gisteren.

ik :waarom moet ik naar de kerk
zij : omdat we dat hebben beloof toen jij geboren was.
ik : maar daar heb ik toch niks aan, en wat heeft het voor zin om mee te gaan.
zij : dat hebben wij beloof en dat doen we.
ik : maar het internationale verdrag voor rechten van kinderen (heb haar het citaat laten zien ) zegt ook dat kinderen dat op een bepaalde leeftijd zelf kunnen beslissen .
zij : ja, maar dat boiet mij echt niet, want wij moeten jouw opvoeden.
ik : en dat meegaan naar de kerk , dat heeft toch ook geen zin als ik toch niet luister.
zij : maar we doen het toch.

en daarna ging het nog eventjes zinloos door, waarbij zij steeds over andere dingen ging praten om eronderuit te komen.
dus ja......

p.s. als je naar amersfoort kan komen en het verhaaltje kan uitleggen deal .
anders heeft de topic niet heel veel zin meer (jammer genoeg)
Oud 10-01-2013, 14:22
bloodyb
bloodyb is offline
He Nigel, ik denk dat het nog niet zou helpen als er 200 forumers naar Amersfoort zouden komen om met je ouders te praten want ik krijg niet de indruk dat ze naar argumenten luisteren die jou gelijk geven. Je kan dit eens proberen: neem een groot vel wit papier, daar schrijf je op 180 179 178 177 (voor het juiste begingetal moet je het aantal zondagen tellen tot je 18 wordt) hang dat op en streep elke zondag een getal door. Als ze dan vragen wat dat is zeg je: Dat is het aantal keren dat ik nog onder dwang naar de kerk ga!

Laatst gewijzigd op 12-01-2013 om 11:42.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2013, 11:40
tommy gun
tommy gun is offline
bij wet kan niet je verplicht worden om naar de kerk te gaan.
je ouders kunnen dit helaas wel

dit geval komt mij erg bekent voor mijn vriendin moet elke zondag 2 keer naar de kerk.
door een goede gesprek met haar ouders hoeft ze nog maar 1 keer maar ze is nog steeds verplicht om teminste 1 keer mee te gaan.

maar mijn tip is gewoon een gesprek aangaan met je ouders.
Met citaat reageren
Oud 13-01-2013, 23:59
DuncanDeWitte
DuncanDeWitte is offline
Kom bij religieuze mensen nooit met rechten en vrijheden die door mensen zijn opgesteld. Want in dit soort situaties geloven zij toch dat Hij de Hoogste Macht het Laatste Oordeel velt en boven de mensen die zulke wetten opstelden staat.
Je moet niet met ze botsen, maar met hen meerijden en dan een andere afslag nemen.
Als ik jou was, zou ik doen alsof het ze is gelukt. Onder het avondeten begin je te vertellen dat je met andere ogen naar de Bijbel heb leren kijken. En je vindt dit ene verhaal toch zo mooi. "Kennen jullie het verhaal van..."

Je moet alleen in de Bijbel iemand vinden die gedwongen wordt tot iets en daarna bevrijd wordt (door waarschijnlijk Jezus) en zelf een keuze mag maken. Ik heb het 8 jaar lang op de basisschool moeten aanhoren, maar kan zo snel met niks aankomen, maar als je dit zorgvuldig aanpakt en de Bijbel bestudeert, moet je er wel onder uitkomen!
Als je ze iets kan laten inzien als "Je wilt toch niet zijn als ...", denk ik dat je wel vrij kan zijn!
Veel succes, dit is denk ik echt je laatste kans!
Met citaat reageren
Oud 14-01-2013, 00:57
Araignee
Araignee is offline
Citaat:
Kom bij religieuze mensen nooit met rechten en vrijheden die door mensen zijn opgesteld. Want in dit soort situaties geloven zij toch dat Hij de Hoogste Macht het Laatste Oordeel velt en boven de mensen die zulke wetten opstelden staat.
Verreweg de meeste geloven, waaronder ik, zien gelukkig in dat rechten en wetten onmisbaar in de samenleving.
Met citaat reageren
Oud 14-01-2013, 03:54
Verwijderd
Ik zou in jou plaats gewoon weigeren mee te gaan en dit vasthouden, welke straf(fen) ze je ook opleggen en gewoon z.s.m. het huis uit en misschien toch wel met jeugdzorg o.i.d. erover te praten, want ga nou maar niet vertellen dat ouders je dingen kunnen verplichten, het is jouw leven.
Met citaat reageren
Oud 14-01-2013, 06:47
hookee
hookee is offline
Citaat:
Ik zou in jou plaats gewoon weigeren mee te gaan en dit vasthouden, welke straf(fen) ze je ook opleggen en gewoon z.s.m. het huis uit en misschien toch wel met jeugdzorg o.i.d. erover te praten, want ga nou maar niet vertellen dat ouders je dingen kunnen verplichten, het is jouw leven.
Tuurlijk, gewoon met je 15e het huis uit omdat je het niet kan opbrengen een lullig uurtje in de week te moeten stilzitten. En als je straks bij de McDonalds werkt en geen zin hebt om de toiletten schoon te maken dan neem je gewoon (weer) ontslag en ga je ergens anders weer een paar dagen werken...enz. enz.
Je kan er wel een enorm drama van maken, maar je bent wel van ze afhankelijk, je leven lang moet je wel eens dingen doen/meemaken waar je geen zin in hebt, bijt er even doorheen want er zitten ook goede kanten aan een goede relatie met je ouders/werkgever/vriendin..
Je hebt het geprobeerd met praten, dat is niet gelukt, ze kennen nu je gedachten erover, maar houden vast vanwege "hun belofte aan god".

Je kan misschien nog één ding proberen en dat is het hogerop zoeken. Ga na de dienst eens naar de dominee met je verhaal en dat het hele geloofsgebeuren je nooit geraakt heeft je alleen nog maar meer anti maakt en dat je bang bent dat er zo een breuk onstaat tuusen jou en je ouders. Dat kan echter ook de andere kant opgaan; Jesus bootcamp...

Laatst gewijzigd op 14-01-2013 om 06:56.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2013, 15:00
nigelgein
nigelgein is offline
@mmprtsr
weigeren heb ik ook vaak gedaan hoor en dit vathouden , maar als je al een fcking boring leven hebt en je krijgt huisarrest , je laptop en je mobiel worden weggehaald en je krijgt niet te eten (een avondje he) .
dan praat je wel anders.
en ik ben al uithuisgeweest (ruim 1 jaar) en kom al 10 jaar bij zorginstanties so problemen met me ouders genoeg.
en uithuisgaan is zeker niet chil , je mag niks, je moet alles en je sociale leven is dood .
@hokee
en over de relatie met me werkgever, als ik heb opgegeven b.v. volgende week zaterdag te werken, dan zeggen ze de zondag ervoor als je niet meegaat dan mag je niet naar je werk , en dan is me werk ook gelijk ten einde.
ik denk niet dat de dominee help, verschillende mensen uit de kerk weten heus wel dat ik de kerk haat.
Oud 17-01-2013, 07:45
Verwijderd
@nigel,
Mijn beste vriend is uit huis gehaald op jou leeftijd, en die had een prima sociaal leven en het is vanaf toen alleen maar de goede kant opgegaan, ook zijn relatie met zijn moeder is top geworden waar dit vroeger echt dramatisch was. Je mag van alles maar je moet idd aan een paar regels houden, logisch toch als je ergens komt waar je het huis deelt met anderen? Je heb natuurlijk wel je eigen kamer met genoeg voorzieningen.

@hookee
Waarom moet je nou weer meteen bij de MC komen te werken als je het huis uit gaat? Wat een onzin verhaal weer sorry hoor maar jij weet dus ook niet hoe de wereld in elkaar steekt.
En het gaat nu om de ouders niet werkgevers en vriendin, houd je bij het onderwerp en nee je ouders kunnen je gewoon niet jarenlang verplichten naar de kerk te gaan en het is te triest dat ze dit niet accepteren.
En daarrnaast doe ik niets waar ik geen zin in heb of wat ik niet leuk vind want dat is mijn keuze of ik dit doe ja of nee dus helaas, weet niet wat voor leven jij heb.

En met een dominee praten? Wat een kut tip! zoon jezus likker zal heus niet helpen hoor.

Nigel, probeer lekker gewoon het huis uit te gaan , is het beste.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2013, 08:47
hookee
hookee is offline
Hmmm.. dus als ik het goed begrijp is er gratis woonruimte en eten beschikbaar voor alle pubers die thuis een meningsverschil met hun ouders hebben? Het zal er wel druk zijn en het verklaart ook meteen dat studenten zo moeilijk aan een kamer kunnen komen.
Het lijkt me aannemelijker dat deze voorziening er alleen is voor schrijnende gevallen waar bijvoorbeeld de kinderbescherming heeft ingegrepen. Als hij die zo gek kan krijgen dat een uurtje kerk per week z'n leven verwoest geef ik 'm een kans.

Maar goed, ik lees dat er al wat langer iets aan de hand is; al vanaf je 5e bij zorginstanties en na een jaar uit huis nu weer terug bij je ouders? Ja, je bent een probleemkind, de enige tip die ik hier uit de losse pols achter m'n toetsenbord kan geven is; chill, relax, word niet zo gauw boos, niemand is er op uit om jouw leven zuur te maken, ze hebben wel wat anders te doen. Zoals mmPRTSR al zei: "Je mag van alles maar je moet idd aan een paar regels houden, logisch toch als je ergens komt waar je het huis deelt met anderen?" geldt natuurlijk ook voor thuis...

Laatst gewijzigd op 17-01-2013 om 08:57.
Met citaat reageren
Oud 18-01-2013, 07:20
nigelgein
nigelgein is offline
@mmptrstr

ik merk al direct dat je erzelf niet hebt gezeten. ik weet niet waar je vriend zat, maar dat is daar anders wel heel chil.
conctact met de ouders wordt vaak alleen maar slechter, en voorziening heb je niet (behalve een speelplaats) .'
je mag niet/nauwelijk achter de computer, geen telefoon (bij sommige mag het in latere periodes wel).
je kan niet werken, je mag moeilijk van het terrein af.

geloof mij en ik weet het, uithuisgaan naar een instelling is niet het beste.
mischien een pleeggezin wel, maar dan moet ik eerst naar het riag.
Oud 18-01-2013, 16:06
Grassprietjes
Grassprietjes is offline
En je wordt echt niet uit huis geplaatst omdat je ruzie hebt met je ouders omdat jij niet naar de kerk wil.

Kun je niet eens met iemand praten die veel invloed heeft op je ouders (opa, oma, oom, tante, vrienden, leraar (?)) - dat je aan die persoon uitlegt dat je echt niet meewilt, maar dat je ouders niet met je willen praten daarover? Misschien kan die persoon als bemiddelaar helpen?

Je kunt ook nog vragen of je (om te beginnen) gewoon een keertje niet mee mag en proberen steeds vaker niet mee te gaan.
Met citaat reageren
Oud 18-01-2013, 20:52
Miekje*
Miekje* is offline
Vroeger waren mijn ouders ook heel steng met naar de kerk gaan. Tot mijn 16e moest ik altijd verplicht mee, minimaal 1 keer per zondag. Toen was ik het echt heel erg zat en sindsdien ga ik niet meer. Mijn ouders hebben ook in het begin heel erg gedreigd met dat ze mijn mobiel af zouden pakken (wat ik geen probleem vond, want daar hecht ik niet zoveel waarde aan) of mijn laptop (wat ik gewoonweg niet zou accepteren als ze dat hadden gedaan). Dat wisten ze ook van mij en daardoor lieten ze me op een gegeven moment met rust. Kwestie van heel stevig in je schoenen staan en je niet laten kennen. Ik snap best dat je dat niet durft/wilt, maar ik vertel gewoon hoe ik het heb gedaan Ik zeurde ook al jaren dat ik niet meer mee wou, daar werd ook gewoon simpelweg geen gehoor aan gegeven.
Natuurlijk vinden mijn ouders het nog steeds niet leuk dat ik niet meer naar de kerk ga, hoewel ik nog wel geloof en me voor de rest wel aan hun huisregels hou (niet op zondag tv kijken, bijvoorbeeld). Als je je tegen alles gaat verzetten, is dat voor jou ook geen doen meer.
Oud 19-01-2013, 09:51
Verwijderd
Godsdiensten en de rest kwa het onderwerp, is geen verplichting toch?
Met citaat reageren
Oud 19-01-2013, 14:06
hookee
hookee is offline
Citaat:
Godsdiensten en de rest kwa het onderwerp, is geen verplichting toch?
Neuh, thuis de afwas doen ook niet.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten