Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-02-2013, 15:03
Denise_kaas
Denise_kaas is offline
Hallo allemaal,

Al jaren ben ik op zoek naar een (bij voorkeur hbo) studie die bij me past. Ik weet alleen niet wat ik zou willen of wat me leuk lijkt. Ik ben bij een aantal studies wezen kijken maar dat was het niet voor me.

Nu snap ik wel dat jullie ook niet weten wat ik moet kiezen. Maar ik vroeg me af of jullie misschien weten hoe ik het aan kan pakken, want ik weet gewoon niet meer waar ik moet kijken of zoeken om in ieder geval veel uit te sluiten of een manier om tot nieuwe inzichten te komen.

Op dit moment heb ik de Havo afgerond en dit schooljaar werk ik parttime. Maar aan alleen mijn havo heb ik niet zo veel en ik zou graag verder leren maar ik weet niet wat. Ik heb meerdere studiekeuze test gedaan maar daar komt ook niet veel uit. Er zijn dan geen richtingen die er echt uitspringen. Er zijn natuurlijk zat richtingen die mij sowieso niet trekken dus dat kan je dan wel wegstrepen, maar ik weet gewoon niet hoe ik tot nieuwe ideeën kom.

Om een lang verhaal wat korter te maken; Kan iemand mij helpen om wat meer overzicht te krijgen of weet iemand een manier zodat ik voor mijzelf helder krijg wat voor mij geschikt zou zijn?

Verder heb ik het idee dat het een beetje onduidelijk en vaag geschreven is, maar het lukt me even niet om het te verduidelijken. Dus als je vragen hebt over stukken stel ze gerust.

Alvast bedankt! =)

Laatst gewijzigd op 26-02-2013 om 15:03. Reden: spelfout
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-02-2013, 18:56
Lotte^^
Lotte^^ is offline
Wat zijn de richtingen die je wel trekken? Bij die richtingen zou ik van verschillende opleidingen meeloopdagen gaan doen. Dan zie je zo of het iets voor je is of niet..
Als je het echt niet weet zou ik vwo gaan doen. Dan kan je later wat meer studies kiezen en heb je nog 1 of 2 jaar bedenktijd.
Oud 26-02-2013, 19:16
christi-uit
christi-uit is offline
Pak een velletje papier en schrijf daar alle dingen op die je interessant vind.
Ga dan vanuit ieder ding pijltjes trekken naar een mogelijk beroep daarin.
Ga dan alle beroepen die je niks lijken wegstrepen.
Ga dan alle beroepen die je wel wat kunnen lijken een cijfer geven.
Maak dan groepjes van beroepen die ongeveer overeenkomen
bereken het gemiddelde cijfer van de groepjes
Ga bij de groepjes met het hoogste gemiddelde kijken welke opleidingen je nodig hebt
TADAAAA
Met citaat reageren
Oud 27-02-2013, 14:36
Verwijderd
Het is inderdaad gewoon belangrijk om naar veel meeloopdagen te gaan! Zo kun je een beetje kijken wat wel wat voor je is en wat niet. Je zegt al dat je dingen kan wegstrepen omdat ze je totaal niet trekken, dat is goed. Begin gewoon bij bedenken welke richting je op wil. Economie, Gezondheid, Gedrag & maatschappij, Communicatie, Onderwijs etc. Dat kunnen er alsnog meerdere zijn!

Als je dat hebt bedacht kun je zoeken welke opleidingen er bij die specifieke richting horen. Bij Economie kun je het bijvoorbeeld zoeken bij een hotelschool, of iets van small business and retail management. Zo zie je ook in die richtingen heb je nog veel verschillen. Als je alleen maar weet dat je de richting Economie op wil dan ga je gewoon naar alle open dagen en/of meeloopdagen toe! Dan krijg je vanzelf een gevoel erbij of het wel of niet wat voor je is . Dan is het alleen nog een kwestie van uitzoeken waar je het precies wil doen, alhoewel dat ook direct al kan helpen bij kijken of iets wel of niet voor je is! Als je 1 specifieke studie hebt in 1 specifieke stad die je helemaal niets vindt, dan houdt het snel op natuurlijk!

Overigens is het prima om te bedenken wat voor beroep je later wil doen, maar vergeet niet dat je beeld van het beroep wel eens heel anders kan zijn dan wat het daadwerkelijk inhoudt!
Met citaat reageren
Oud 05-03-2013, 12:25
speelgoedgitaar
speelgoedgitaar is offline
Met citaat reageren
Oud 05-03-2013, 12:27
speelgoedgitaar
Filmpje in mijn vorige post werkt niet denk ik...?
Daarom hieronder de link alsnog XD

http://www.youtube.com/watch?v=52m5UTxSWNk
Met citaat reageren
Oud 06-03-2013, 18:07
Denise_kaas
Denise_kaas is offline
Bedankt voor de reacties!
En mooi filmpje zeg!
Oud 06-03-2013, 19:07
Denise_kaas
Denise_kaas is offline
Het lijkt me best leuk om bij programma's of bij theater of zo achter de schermen te werken. Ik weet alleen niet precies welke richtingen ik dan op kan en welke beroepen daar allemaal zijn. Ook ben ik er het afgelopen jaar achter gekomen dat ik veel afwisseling nodig heb, want ik ben dingen nog al snel zat.. En ik vind het echt heel irritant dat ik op de een of andere manier niet goed helder kan nadenken ofzo waardoor ik gewoon niet weet waarop ik moet zoeken.. Hoop dat jullie me even een trap in de goeie richting kunnen geven. Ik sta ook open voor MBO studies trouwens.
Oud 06-03-2013, 19:26
speelgoedgitaar
Op open dagen of meeloop dagen zie je vaak wel hoe de studie in elkaar steekt. Toch klinken die verhalen toch iets te mooi die ze je daar vertellen. Laatst was ik naar de theatervoorstelling Bimbo in het Oostpool in Arnhem geweest. Na die voorstelling was er nog de gelegenheid om na te praten met de acteurs en theatermakers. Echt heel tof was dat. Dan merk je pas hoe zwaar het soms is om acteur of theatermaker te zijn. http://www.toneelgroepoostpool.nl/Sp...288-Bimbo.aspx
Met citaat reageren
Oud 07-03-2013, 10:01
Denise_kaas
Denise_kaas is offline
Ja dat klopt, door open dagen heb ik weer een aantal studies kunnen wegstrepen, en ik heb nog geen studies gevonden waarbij ik een meeloopdag zou willen maar als ik die vind ga ik dat zeker doen ja.
Reageren

Regels voor berichten