Je kan voor beide kiezen, is maar net wat je wilt. Zelf heb ik vwo gedaan en daarna hbo bedrijfseco, jaartje gewerkt en daarna master economics & business gedaan. Ik denk dat via HBO propedeuse makkelijker is, je gaat dan vanaf het bachelor 1 jaar beginnen op de uni, zat tijd om de werkwijze van de uni te leren.
Verschil tussen HBO en WO zit zoals je al zegt in het wetenschappelijk vs. praktisch, klasikaal vs. zelfstandig en het tempo. Mijn ervaring was dat het WO een heel stuk sneller gaat, was zeker het eerste blok wel even wennen. Manier van lesgeven was ook wel anders, ik vond het altijd heerlijk op het hbo om klassikaal les te hebben en een lading opgaven te maken, zo leerde ik al het meeste voor de tentamens en hoefde ik thuis zelden iets te doen.
Als je via een HBO bachelor gaat, is het schakeljaar over het algemeen lastiger dan de master. Zeker als je HBO MER of CE hebt gedaan (dan zijn finance, statistiek en wiskunde vaak lastig), BE en AC geven een betere aansluiting. Al moet ik wel zeggen dat er ook een groot verschil is tussen de hogescholen, opleidingen met exact dezelfde naam zijn soms compleet anders tussen hogescholen.