Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-03-2013, 18:24
Verwijderd
http://www.hbvl.be/nieuws/in-de-rand...go-zeggen.aspx

Citaat:
Het leek de 18-jarige Austin Whaley en zijn kornuiten een leuk grapje om dit weekend in de Convington- bingozaal in Kentucky luidkeels 'Bingo' te roepen terwijl een spelletje bezig was. De aanwezige oudjes en opgetrommelde agenten vonden het mopje minder geslaagd. Nu heeft de rechter bepaald dat de jongeman zes maanden geen 'Bingo' mag zeggen.

Whaley was van mening dat alles gezegd kon worden in de openbare ruimte. De tientallen bejaarde speelsters van het spel reageerden eerst met ontzetting en ongeloof op de uitroep, die de winnaar van het spel aanduidt. Daarna werden de gemoederen oververhit en begonnen de aanwezige oma's te roepen en te schelden.

Agent Richard Webster was als eerste aanwezig en reageerde furieus. "Je gaat toch ook geen bioscoop binnen om daar 'brand!' te roepen?" Whaley weigerde zich te verontschuldigen en werd in hechtenis genomen. De rechter toonde zich van zijn milde kant en legde de jongeman deze opmerkelijke straf op. Bij overtreding van zijn 'Bingo'-verbod moet Whaley alsnog 250 dollar betalen. Daar bovenop zou hij dan een effectieve celstraf van 90 dagen moeten uitzitten.
En om hier iets meer inhoud aan te geven, hoe zit het met vrijheid van meningsuiting, valt dat daar niet onder? Of is dit een geval van oproer ofzo veroorzaken?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-03-2013, 19:08
Verwijderd
Vrijheid van meningsuiting gaat over het uiten van een mening, niet over het roepen van woorden.
Met citaat reageren
Oud 20-03-2013, 19:08
HomoSignificans
HomoSignificans is offline
Jaja, mensen die bezig zijn met een spel gaan zitten klieren, en dan je geklier verdedigen met 'maar dat moet toch kunnen'. Dit heeft niks met vrijheid van meningsuiting te maken.

Wel raar dat er een rechter aan te pas gekomen is.
Oud 20-03-2013, 19:13
Dinalfos
Dinalfos is offline
Allemachtig, zelfs de koppen in de Telegraaf kunnen nog een puntje zuigen aan de topictitel :')
Oud 20-03-2013, 20:00
De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Opruiing van die lieve oma's denk ik. In Nederland mag je ook niks lelijks over de koningin zeggen en soms mag je de holocaust niet ontkennen of is godslastering verboden dus het is vrij relatief.
Oud 20-03-2013, 21:59
Verwijderd
Citaat:
Allemachtig, zelfs de koppen in de Telegraaf kunnen nog een puntje zuigen aan de topictitel :')
Alles wat ik kon bedenken was veel te langdradig, dus dan maar dit. Als je een betere kunt verzinnen, go your gang!

Ertur, ik heb soms moeite om te bedenken wat ik precies bedoel ^^ ik kon even niets beters verzinnen.
Met citaat reageren
Oud 20-03-2013, 22:02
Verwijderd
Waar ik aan zit te denken, mensen die iets bij (bijvoorbeeld) de Tour de France verpesten, wordt daar gevolg aan gegeven? Ik heb ik mijn hoofd een toerwagen die een fietser de prikkeldraad inrijdt, een loslopende hond waarvan de eigenaar wordt uitgekafferd door een renner en een fotograaf die niet oplet en ondersteboven wordt gereden.
Met citaat reageren
Oud 21-03-2013, 06:28
Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
Waar ik aan zit te denken, mensen die iets bij (bijvoorbeeld) de Tour de France verpesten, wordt daar gevolg aan gegeven? Ik heb ik mijn hoofd een toerwagen die een fietser de prikkeldraad inrijdt, een loslopende hond waarvan de eigenaar wordt uitgekafferd door een renner en een fotograaf die niet oplet en ondersteboven wordt gereden.
Ja.
Met citaat reageren
Oud 21-03-2013, 08:58
Verwijderd
Citaat:
Ja.
Vertel meer!
Met citaat reageren
Oud 21-03-2013, 09:06
Verwijderd
Ja, ik snap op zich je punt nog wel, Mutant. Het lijkt wat overdreven om iemand voor de rechter te laten komen voor het schreeuwen van een woord, sterker nog, ik vind dat ook overdreven.

Tegelijkertijd is het enige doel van deze jongeman natuurlijk geweest om de orde te verstoren tijdens het bingospel. Ik moet er natuurlijk wel om lachen, het is nogal flauw maar toch ook grappig. Maar als je zoiets doet, moet je ook niet zeuren als je negatieve reacties krijgt.

Even flink scheef vergelijken: als jij met het vliegtuig op vakantie wilt, en de persoon voor je in de rij roept "BOM!", dan is de kans groot dat je vakantie met minimaal een paar uur vertraagd wordt, ook al was het een grapje van die persoon. Je zult dan zelf ook zwaar chagrijnig zijn over deze grapjas. Gezien de vertraging die het vliegverkeer oploopt en de nodeloze moeite die het beveiligingspersoneel moet doen, vind ik het niet meer dan terecht dat de hypothetische bomroeper fors aangepakt wordt.

Nu is "bingo" roepen in een volle bingozaal natuurlijk heel wat minder ernstig, maar het is puberaal gedrag met als oogmerk mensen te ergeren. Ik vind het overdreven om iemand er erg hard voor aan te pakken, maar tegelijkertijd vind ik dat de dader niet mag zeuren, moet hij maar niet zo bewust de boel traineren...

Laatst gewijzigd op 21-03-2013 om 10:20. Reden: IK BEN EEN FOKSCHAAP OP EEN KOFSCHIP ZEG IK U
Met citaat reageren
Oud 21-03-2013, 10:19
Vowel
Vowel is offline
Eens met Ertur.

Verder is hij natuurlijk ook niet hard aangepakt door die rechter (die er waarschijnlijk de lol ook wel van in kon zien), maar de volgende keer dat 'ie irritant wil doen denkt 'ie daar misschien even twee keer over na.
Met citaat reageren
Oud 21-03-2013, 20:07
Verwijderd
Gewoon een draai om z'n oren geven en eruit schoppen.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2013, 14:54
Verwijderd
En een liedje laten zingen natuurlijk, want het was een valse bingo.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2013, 15:34
hookee
hookee is offline
Verplicht alle oma's en opa's een broodje aap laten serveren.
Met citaat reageren
Oud 25-03-2013, 03:56
arPos
arPos is offline
Citaat:
http://www.hbvl.be/nieuws/in-de-rand...go-zeggen.aspx

En om hier iets meer inhoud aan te geven, hoe zit het met vrijheid van meningsuiting, valt dat daar niet onder? Of is dit een geval van oproer ofzo veroorzaken?
Dit is geen mening, slechts het aanzetten tot wanorde van demente bejaarden met te veel tijd.
Reageren

Regels voor berichten