Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-03-2013, 16:14
ScrewGravity
ScrewGravity is offline
Hallo Forummers,

Voor mijn ICT studie wil ik zeer binnenkort een nieuwe laptop aanschaffen bij Dell, een snelle want ik belast mijn laptop heel zwaar. Nou hoorde ik een studiegenoot zeggen dat ik dan de BTW kan terug vragen omdat het een aankoop betreft voor mijn studie?? Lijkt mij onzin omdat dat volgens mij alleen kan met een KVK registratie...

Anywai ik heb het even gegoogled maar het is me nog steeds niet echt duidelijk. Volgens mij kan het dus niet.. klopt dit?

Het zou wel lekker zijn natuurlijk als het wel kan
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-03-2013, 17:54
MiBe
MiBe is offline
Nee, als student moet je gewoon BTW-betalen dus wat hij zegt is onzin. In veel gevallen is het wel mogelijk een laptop met korting aan te schaffen via bijvoorbeeld CampusShop.
Oud 20-03-2013, 18:09
Businessguy
Businessguy is offline
Als particulier zijnde is het niet mogelijk om BTW terug te vorderen.
Oud 20-03-2013, 18:12
ScrewGravity
ScrewGravity is offline
Okay bedankt voor de bevestiging. Sommige studenten verzinnen ook de mooiste verhaaltjes he..
Met citaat reageren
Oud 20-03-2013, 18:46
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Misschien bedoelt je studiegenoot dat je de kosten van je laptop onder bepaalde voorwaarden kan aftrekken bij je belastingaangifte? Je kan daarover hier meer informatie over vinden. Klik ook even verder op 'afschrijving van duurzame goederen' en let goed op de voorwaarden.
Oud 21-03-2013, 00:32
ScrewGravity
ScrewGravity is offline
Als ik dus een laptop koop en opgeef dat ik deze enkel voor mijn studie gebruik, dan kan ik zelfs de volledige laptop aftrekken? Ik snap de berekening wel maar hoe moet ik dat dan aangeven? Voor zover ik weet heeft het aangifte programma van de belastingdienst geen optie om bonnetjes te uploaden.

thx Daantje!

Overigens borrelt er nu een nieuwe vraag op.. Begin 2009 heb ik mijn huidige laptop gekocht, deze is nu 4 jaar oud. Ik heb over 2009 al een belastingaangifte ingevuld. Kan ik deze laptop óók nog aftrekken of zit ik er nu volledig naast?

Laatst gewijzigd op 21-03-2013 om 00:50.
Met citaat reageren
Oud 21-03-2013, 00:49
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Belastingdienst geloofd het in eerste instantie gewoon. Ze kunnen het komen controleren. Geloof dat ze altijd geloven dat je hem ook prive gebruikt though.

Let wel even op, als je een laptop krijgt waar je 3 jaar lang 300 euro (totaal 900 euro) op mag aftrekken betekend niet dat je dat geld ook krijgt.

Stel, je belastbaar bedrag is 1000 euro, daar mag je dan 300 euro van af halen. Dan hou je 700 over. Maar je algemene heffingsvrijstelling is zoiezo al 2000 euro. Dus tenzij je echt (stukje meer dan) 6000 euro per jaar verdiend is het vrij zinloos.
Met citaat reageren
Oud 21-03-2013, 01:10
ScrewGravity
ScrewGravity is offline
Het zou in jouw voorbeeld dus eigenlijk alleen rendabel zijn als je per jaar minder dan 1700 verdient, er vanuit gaande dat het om een laptop gaat van 1000 euro?

Bedankt overigens dat jullie zo met mij meedenken, ik ben erg onder de indruk van jullie knowledge over de belastingdienst!

Laatst gewijzigd op 21-03-2013 om 01:21.
Met citaat reageren
Oud 21-03-2013, 08:50
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Als je meer dan je heffingsvrijstelling verdient. De heffings vrijstelling is ca 2.100 euro, dus als je per jaar meer dan zo'n 6.500 euro verdient. Je mag de 300 euro kosten dan aftrekken en dat scheelt je dan 33% belasting. Van die 300 euro zou dat dan 100 euro voordeel op leveren. Per jaar, voor 3 jaar. Totaal dus 300 euro voordeel.
Met citaat reageren
Oud 21-03-2013, 09:29
Verwijderd
Belangrijke nuancering:

Je mag 3 jaar lang 30% van de aanschafkosten van de laptop aftrekken van de belasting. Dat klinkt heel leuk, maar er is een drempel van 500 euro per jaar. Als de laptop de enige studiekosten zijn die je kunt aftrekken, zul je daar niet snel aan zitten. Voorbeeld:

Je koopt een laptop van 1200 euro. Je mag drie jaar lang 30% van die aanschafkosten aftrekken, dus 360 euro per jaar. Je hebt verder geen aftrekbare studiekosten. Het totaal aan aftrekbare studiekosten, 360 euro, is minder dan de drempel van 500 euro. Effectief mag je dus niets aftrekken van je belastingen.
Met citaat reageren
Oud 21-03-2013, 13:31
Adore
Adore is offline
Je kunt geen bonnetjes meesturen bij je aangifte, want de belastingdienst heeft toch geen tijd om dat te controleren (en volgens mij ook niet het geld om die optie te implementeren ). Als je iets in je aangifte opgeeft dat bewijslast nodig heeft (behalve je jaaropgaven, dan..), moet je zelf de bonnen bewaren. De belastingdienst kan eventueel controle uitvoeren en er dan om vragen. Dit krijg je dan per post.

Als je al aangifte over 2009 hebt gedaan, kun je alléén je aangifte nog wijzigen als je geen definitieve aanslag 2009 hebt ontvangen. Heb je die wel ontvangen, dan kun je geen gewijzigde aangifte meer insturen, want dan noemt de Belastingdienst dat fraude.
Heb je al wel een definitieve aanslag ontvangen, dan kun je nog in bezwaar tot 6 weken na de dagtekening. Da's een harde deadline. Daarna ben je kansloos.
Met citaat reageren
Oud 21-03-2013, 15:43
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Belangrijke nuancering:

Je mag 3 jaar lang 30% van de aanschafkosten van de laptop aftrekken van de belasting. Dat klinkt heel leuk, maar er is een drempel van 500 euro per jaar. Als de laptop de enige studiekosten zijn die je kunt aftrekken, zul je daar niet snel aan zitten. Voorbeeld:

Je koopt een laptop van 1200 euro. Je mag drie jaar lang 30% van die aanschafkosten aftrekken, dus 360 euro per jaar. Je hebt verder geen aftrekbare studiekosten. Het totaal aan aftrekbare studiekosten, 360 euro, is minder dan de drempel van 500 euro. Effectief mag je dus niets aftrekken van je belastingen.
Vanaf dit jaar is de drempel volgens mij verlaagd naar 250 euro.
Oud 21-03-2013, 15:51
Verwijderd
Citaat:
Vanaf dit jaar is de drempel volgens mij verlaagd naar 250 euro.
Hmm. Ik heb even de site van de belastingdienst bekeken

http://www.belastingdienst.nl/wps/wc...3/studiekosten

Inderdaad nog maar 250 euro, maar tegelijkertijd is de aftrek beperkt tot verplichte kosten. Uit de OP krijg ik niet de indruk dat de laptop verplicht is. Niet aftrekbaar dus, zou ik zeggen.
Met citaat reageren
Oud 21-03-2013, 17:22
DeGeneraal
DeGeneraal is offline
Citaat:
Belangrijke nuancering:

De laptop is sinds dit jaar niet meer aftrekbaar tenzij het voor school verplicht is.
Met citaat reageren
Oud 21-03-2013, 17:33
Verwijderd
Dat zei ik anderhalf uur voor jou post ook al ja.
Met citaat reageren
Oud 21-03-2013, 17:51
DeGeneraal
DeGeneraal is offline
Citaat:
Dat zei ik anderhalf uur voor jou post ook al ja.
oooh.. ik had jouw laatste reactie niet gelezen.
Met citaat reageren
Oud 21-03-2013, 20:55
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Hmm. Ik heb even de site van de belastingdienst bekeken

http://www.belastingdienst.nl/wps/wc...3/studiekosten

Inderdaad nog maar 250 euro, maar tegelijkertijd is de aftrek beperkt tot verplichte kosten. Uit de OP krijg ik niet de indruk dat de laptop verplicht is. Niet aftrekbaar dus, zou ik zeggen.
Dat dacht ik eerst dus ook maar ze hebben het wel nog over 'afschrijving van duurzame goederen' in de link die ik eerder aan de TS gaf dus dan denk ik juist dat het wel weer mag.

Edit: oh, sommige studies stellen het verplicht, tsja dan klopt het wel weer met elkaar idd.

Laatst gewijzigd op 21-03-2013 om 20:56. Reden: te snel gereageerd.
Met citaat reageren
Oud 21-03-2013, 23:25
ScrewGravity
ScrewGravity is offline
Citaat:
De laptop is sinds dit jaar niet meer aftrekbaar tenzij het voor school verplicht is.
Oke dus even concreet mijn situatie:

Ik verdien per jaar niet meer dan €8000. Een laptop voor mijn studie is verplicht gesteld door de HvA en valt dus onder de studie eisen. Ik wil graag een laptop aankopen van 1200 en verwacht nog minimaal 3 jaar te studeren.

Als ik de laptop koop, kan ik dan meteen bij mijn belastingaangifte over 2012 een deel van de laptop declareren? Zo nee, dan kan het dus wel in 2013, 2014 en 2015? zijn er verder nog factoren die ik mee moet nemen of kan ik met zekerheid zeggen dat ik de laptop die ik binnenkort aan ga schaffen kan declareren?

Mooie regeling lijkt mij. Voor studenten is een laptop een behoorlijke uitgave. Als ik dat helemaal zelf zou moeten betalen dan zou ik vrijwel geen geld meer over hebben voor levensmiddelen wat zou betekenen dat ik een poos enkel water en brood zou kunnen betalen. Zou wel weer goed zijn voor de lijn..

Laatst gewijzigd op 22-03-2013 om 09:34.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2013, 18:24
ScrewGravity
ScrewGravity is offline
update: ik heb zojuist de belastingdienst gebeld en mijn vragen voorgelegd. De vriendelijke jonge dame heeft mij een hoop nuttige informatie gegeven die ik graag met jullie wil delen (mocht iemand dit topic ooit nog eens terug willen lezen via google ofzo ).

1. Je kunt als student inderdaad je laptop declareren als dit door de opleiding verplicht is gesteld.
2. Dit kan ook nog over jaren waar je al belastingaangifte over hebt gedaan. Dus.. als je in 2009 een laptop hebt gekocht dan kun je deze nog aftrekken in 2009+2010+2011.
3. Voor de "drempel studiekosten" tellen ook je schoolboeken, lesgeld, stufie etc. dit neemt het belastingaangifte programma allemaal mee.
4. Aftrekken voor een laptop gaat in 36 maanden (3 jaar). Als je de laptop bijvoorbeeld in juni hebt gekocht dan kun je over 2012 ook 6 maanden (een half jaar) terug vragen van het aankoopbedrag. Dit kun je blijven doen tot je op de 36 maanden zit.

Aldus de belastingdienst.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2013, 18:45
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Dat klopt allemaal. Alleen uit je post hiervoor: als je in 2013 een laptop koopt kan je die uiteraard niet opvoeren bij je aangifte over 2012 want toen had je de laptop nog niet en kon je hem ook nog niet gebruiken voor je studie.
Oud 22-03-2013, 21:07
ScrewGravity
ScrewGravity is offline
Citaat:
Dat klopt allemaal. Alleen uit je post hiervoor: als je in 2013 een laptop koopt kan je die uiteraard niet opvoeren bij je aangifte over 2012 want toen had je de laptop nog niet en kon je hem ook nog niet gebruiken voor je studie.
Misschien gebruikte ik de laptop denkbeeldig al wel veel langer..
Met citaat reageren
Oud 23-03-2013, 00:07
Verwijderd
Dat is gewoon fraude plegen. Ik begrijp niet waarom je ons vragen komt stellen als je toch niet van plan bent je aan de regels te houden. Doe dan gewoon studiekosten van 100.000 euro per jaar opvoeren en val ons niet lastig. Waarom wil je de regels weten als je je er toch neit aan gaat houden?
Met citaat reageren
Oud 23-03-2013, 00:45
ScrewGravity
ScrewGravity is offline
@Ertur ik maakte maar een grapje..
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten