Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-03-2013, 11:12
Max.Roegiest
Max.Roegiest is offline
Hey mensen, ik ben 18 jaar, en ik ga volgende schooljaar studeren, dus vanaf september 2013. Tegen die tijd ben ik net 19.

Ik ben nu op zoek naar kamers en dat komt allemaal wel goed, maar ik heb wat andere vraagjes.

Ik heb geen idee hoeveel studiefinanciering ik kan krijgen, bijvoorbeeld. Gisteren heb ik eens wat op de site van DUO gekeken en daar kwam ik uit op een bedrag van 700 nog iets. Als ik dan mijn diploma haal binnen 10 jaar moet ik binnen 15 jaar een bedrag van 8000 nog iets terug betalen, dat kwam neer op ongeveer 45 euro per maand. Is dat normaal of klopt er ergens iets niet?

Huurtoeslag kan ik niet uitrekenen want ik heb nog geen kamer etc.

Ik tast redelijk in het donker als het aan komt op financiële zaken in het studenten wereldje.

Elke tip wordt zeker gewaardeerd!

M.v.g.

Max
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-03-2013, 12:55
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
http://www.duo.nl/particulieren/stud...o/bedragen.asp

Daar staan de bedragen zoals zij momenteel zijn. Let wel even op: je krijg in principe alleen de basisbeurs. De aanvullende krijg je alleen als je onders een bepaald inkomen zitten. Het zijn alleen die 2 die worden kwijtgescholden (samen met de ov-chip kaart) als je in die 10 jaar je diploma haalt. De lening ed die het tot je 700 gaan maken, moet je zoiezo terug gaan betalen. Daar zit een minimum aan en die ligt inderdaad rond de 45 euro per maand.

Let wel even op, het kabinet is zwaar aan het bezuinigen op onderwijs, het kan zijn dat studeren volgend jaar (en de daarop volgende) 3000 euro per jaar duurder wordt.
Met citaat reageren
Oud 11-03-2013, 08:47
Adore
Adore is offline
Recht op huurtoeslag bestaat niet bij een kamer.
Met citaat reageren
Oud 12-03-2013, 15:04
Verwijderd
Citaat:
Recht op huurtoeslag bestaat niet bij een kamer.
Jawel hoor, mijn zus huurt een kamer en de krijgt huurtoeslag.
Met citaat reageren
Oud 12-03-2013, 15:23
Martiño
Martiño is offline
Sommige kamers hebben huurtoeslag, maar die hebben een speciale notering of zoiets bij de belastingdienst. Als ik me niet vergis zijn dat voornamelijk woningen van de studentenhuisvestiging (woningbouw oid dus). Maar in het algemeen komen niet-zelfstandige woningen (kamers dus) niet in aanmerking voor huurtoeslag, dus ik zou er niet van uit gaan.

Ook sommige zelfstandige studentenwoningen zoals studio's komen niet zomaar in aanmerking voor huurtoeslag als de eigenaar van het pand niet de moeite heeft genomen om de studio's als aparte woningen bij de gemeente en het kadaster heeft laten registeren (en meestal doen ze dat niet uit zichzelf). Je kunt dan wel via een procedure bij de belastingdienst kijken of het mogelijk is huurtoeslag te ontvangen (bijv. door een plattegrond en contract te overleggen).
Oud 13-03-2013, 08:59
Adore
Adore is offline
Citaat:
Jawel hoor, mijn zus huurt een kamer en de krijgt huurtoeslag.
Er zijn uitzonderingen ja, maar die zijn erg beperkt.

Een kamer kan door de Belastingdienst worden aangewezen als woning voor huurtoeslag, dus de verhuurder moet dit hebben geregeld. Denk aan begeleid wonen of groepswonen.
Net als wat Martiño zegt. Maar een 'doodgewone' kamer waarbij je alles deelt komt over het algemeen niet in aanmerking.

Overigens: de Belastingdienst controleert niet vooraf of je gegevens kloppen. Je kúnt dus in principe huurtoeslag aanvragen voor een kamer, maar na afloop ontvang je vanzelf weer een rekening van de Belastingdienst, als ze wel controle hebben uitgevoerd.
Met citaat reageren
Oud 13-03-2013, 11:12
bierkoning
bierkoning is offline
Ik zat een jaar of 5 geleden op kamers in een villa opgedeeld in kamers. Daar had iedereen een eigen brievenbus etc. Dus dan kun je een huurtoeslag aanvragen. Verder wat Adore zegt.
Oud 13-03-2013, 15:45
Heer Wil
Heer Wil is offline
Voor huurtoeslag moet je woonruimte aan een aantal eisen voldoen. Een daarvan is dat je woonruimte een aparte voordeur moet hebben en dat hebben studentenkamers doorgaans niet...
Met citaat reageren
Oud 14-03-2013, 19:56
doozj
doozj is offline
Bovendien mag de huur onder je 23ste niet boven een bepaald bedrag uitkomen ( ik geloof rond de 388) je kan gewoon even op de site van de gemeente kijken daar staan alle eisen en je kan altijd een proefbestelling maken ook. Al weet je nog niet precies hoeveel je kwijt bent aan huur
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten