Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-03-2013, 15:12
movimento
movimento is offline
Hallo allemaal
Ik heb een vraagje, ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Ik vraag me af waarom mensen blindelings zonder bewijs of onlogisch in bizarre dingen geloven zoals (bijgeloven, mythologie, astrologie, pseudo-wetenschappen etc)
Wat bereiken ze eigenlijk daar mee?
Alvast bedankt
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-03-2013, 15:17
Verwijderd
Een gevoel van controle over dingen waar men nu eenmaal geen controle over kan hebben. Denk ik.

Tipje: als je iets tussen haakjes zet, dan is dat een bijzin of voorbeeld die je uit de zin weg zou kunnen laten zonder dat de zin zelf van betekenis verandert. Als je bij jouw vraag het stukje tussen haakjes weg haalt, klopt de zin niet meer. Je zou het eerste haakje kunnen verplaatsen zodat het vóór 'zoals' staat, of je haakjes überhaupt weglaten.
Met citaat reageren
Oud 13-03-2013, 15:27
Martiño
Martiño is offline
--> Psychologie
Oud 13-03-2013, 15:32
Verwijderd
Onwetendheid, angst, opvoeding, traditie, omdat ze hoop willen, verdriet, gewoonte...

Zoveel mensen, zoveel mogelijkheden.
Met citaat reageren
Oud 13-03-2013, 17:00
Verwijderd
Angst, naïviteit, indoctrinatie, gebrek aan ontwikkeling en het niet kunnen accepteren dat je sommige zaken gewoon niet weet.

"Gevestigde" geloven zijn wat dat betreft trouwens onder hetzelfde kopje te scharen als bijgeloof of astrologie. Het zijn niet anders dan aannames door een gebrek aan kennis.
Met citaat reageren
Oud 13-03-2013, 17:53
JoeriBoy123
JoeriBoy123 is offline
Yo klinkt misschien verzonnen maar het is echt gebeurd.
Vandaag voordat school begon ik had duits niet geleerd dus zei hardop plzz god zorg dat duits uitvalt.
Keek op me rooster dus zag dat duits niet uitviel dacht kut.
Ga naar school zie paar vrienden van me langs lope en zeggen duits valt uit.

Praise the lord (L)
Met citaat reageren
Oud 13-03-2013, 20:16
Vowel
Vowel is offline
Ja, god is wel meest waarschijnlijke verklaring.
Met citaat reageren
Oud 13-03-2013, 20:19
Jasmine.ik
Jasmine.ik is offline
Pseudo-wetenschappen zijn niet alleen maar 'bizarre' dingen, er zijn ook dingen die juist heel veel in de wetenschap genoemd worden en toch binnen pseudo-wetenschappen vallen. denk aan multiversums, buitenaards leven, chimerisme (hoewel dat nu volgens mij wel tot de wetenschap gerekend kan worden). Gebieden zoals teleportatie en onzichtbaarheid vallen tegenwoordig ook al steeds meer onder de wetenschap, terwijl het een paar jaar geleden nog puur pseudo-wetenschap was. Pseudo-wetenschap omvat erg veel dingen die wetenshappelijk te doen zijn, maar waar we de technologie nog niet voor hebben
Met citaat reageren
Oud 14-03-2013, 00:11
Verwijderd
De mensen die hierin geloven, zien het niet als absurd, bizar of onlogisch. Zij vinden het plausibel, of willen onbewust zo sterk dat iets zo is, dat het bestaansrecht krijgt. En waarom willen ze dat dan zo graag? Het levert persoonlijk gemak op. Omdat het hen macht of inkomsten geeft, omdat het hen simpele richtlijnen voor het leven en daarmee houvast geeft, omdat obsessie soms een prettig tijdverdrijf is (als een hobby), omdat ze daarmee tot een groep behoren of geaccepteerd worden, ga zo maar door. Altijd wel een voordeel om iets te steunen los van de inhoud ervan.
Met citaat reageren
Oud 15-03-2013, 18:02
Heer Wil
Heer Wil is offline
Ik ben zelf niet gelovig, maar het is op zich net zo absurd dat wij denken met wetenschap alles te kunnen ontrafelen. Er zijn bijvoorbeeld wetenschappers die proberen met natuurkundige onderzoeken proberen te ontdekken hoe de wereld is ontstaan...

De reden dat dit ook niet kan is omdat voor het ontstaan van de wereld er dus nog niets was en een "niets" laat ook geen sporen na om te onderzoeken. Dat god de wereld geschapen heeft is neit minder logisch, je voegt slechts een stapje in het causale verband toe waardoor de vraag hoe de wereld is ontstaan wordt veranderd in hoe is god ontstaan om bij het allereerste moment van de causaliteit terug te gaan...
Met citaat reageren
Oud 15-03-2013, 18:04
Verwijderd
Citaat:
Ik ben zelf niet gelovig, maar het is op zich net zo absurd dat wij denken met wetenschap alles te kunnen ontrafelen. Er zijn bijvoorbeeld wetenschappers die proberen met natuurkundige onderzoeken proberen te ontdekken hoe de wereld is ontstaan...

De reden dat dit ook niet kan is omdat voor het ontstaan van de wereld er dus nog niets was en een "niets" laat ook geen sporen na om te onderzoeken. Dat god de wereld geschapen heeft is neit minder logisch, je voegt slechts een stapje in het causale verband toe waardoor de vraag hoe de wereld is ontstaan wordt veranderd in hoe is god ontstaan om bij het allereerste moment van de causaliteit terug te gaan...
Er is genoeg te onderzoeken over het ontstaan van de aarde. Dat geheim is eigenlijk gewoon al wel opgelost.
Met citaat reageren
Oud 15-03-2013, 18:36
Verwijderd
Citaat:
Ik ben zelf niet gelovig, maar het is op zich net zo absurd dat wij denken met wetenschap alles te kunnen ontrafelen.
Waarom?
Citaat:
Er zijn bijvoorbeeld wetenschappers die proberen met natuurkundige onderzoeken proberen te ontdekken hoe de wereld is ontstaan...
...wat is daar mis mee?
Citaat:
De reden dat dit ook niet kan is omdat voor het ontstaan van de wereld er dus nog niets was
En hoe kom je tot die conclusie? :')
Citaat:
en een "niets" laat ook geen sporen na om te onderzoeken. Dat god de wereld geschapen heeft is neit minder logisch, je voegt slechts een stapje in het causale verband toe waardoor de vraag hoe de wereld is ontstaan wordt veranderd in hoe is god ontstaan om bij het allereerste moment van de causaliteit terug te gaan...
Dat is wel degelijk minder logisch. Je kan niet zomaar een wilde ongefundeerde aanname toevoegen om het verhaal zo compleet te maken.
Met citaat reageren
Oud 03-04-2013, 03:15
Verwijderd
Mensen doen dit om een beetje controle te hebben over iets, of verklaringen te zoeken. Het is een natuurlijke eigenschap van mensen om naar verklaringen te zoeken voor dingen die ogenschijnlijk raar of toeval lijken. Veel beter kan ik het niet echt formuleren.. maar het is ook al laat.
Met citaat reageren
Oud 03-04-2013, 11:53
hookee
hookee is offline
Citaat:
Yo klinkt misschien verzonnen maar het is echt gebeurd.
Vandaag voordat school begon ik had duits niet geleerd dus zei hardop plzz god zorg dat duits uitvalt.
Keek op me rooster dus zag dat duits niet uitviel dacht kut.
Ga naar school zie paar vrienden van me langs lope en zeggen duits valt uit.

Praise the lord (L)
Volgende keer hardop zeggen (anders hoort god het niet):
"plzz god, zorg dat ik alle antwoorden tijdens de duitse les weet".
Of gaat je vertrouwen in god niet zover?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten