Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-04-2013, 11:37
CoffeeBreak
CoffeeBreak is offline
Hoi!

Voor mijn studie ben ik bezig met een onderzoekje waarbij ik jullie mening graag wil weten over de volgende stelling:

De media beïnvloedt onze keuzes in reisbestemmingen: nuttig of onbetrouwbaar?

Even een korte toelichting over wat ik hiermee bedoel.
Ik zou willen weten of jullie je laten beïnvloeden door wat je in de media (krant, tijdschrift, televisie, internet, social media etc) ziet als het gaat om reis bestemmingen. Vind je dat de media een goed beeld geeft van de reisindustrie, of is het allemaal maar schijn en bedrog? Of is er miscchien een tussen weg?

Geef je mening op de stelling en als je wil licht deze toe, ik ben erg benieuwd naar wat jullie te zeggen hebben!

Alvast bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-04-2013, 11:40
Vowel
Vowel is offline
Ik snap eigenlijk niet zo goed wat je wilt weten. Welke media? Geef eens een voorbeeld van 'de media' die een beeld geven van 'de reisindustrie'.

Om welke studie gaat dit, trouwens?

Om overigens even op je topictitel in te gaan (dat is namelijk een heel andere vraag ): natuurlijk lijkt het me dat bepaalde berichten in het nieuws mensen er wel van kunnen weerhouden om ergens op vakantie te gaan.
Met citaat reageren
Oud 03-04-2013, 11:44
Verwijderd
Ik vraag me ook een beetje af wat je hiermee bedoelt. Bedoel je hiermee dat mensen minder (of eventueel juist meer) naar Cyprus zouden gaan omdat ze de hele dag nieuws horen dat t daar slecht gaat met de economie, bijvoorbeeld?
Met citaat reageren
Oud 03-04-2013, 11:45
Verwijderd
Natuurlijk laat ik me beïnvloeden door de media, het is zo goed als onmogelijk om dat niet te laten gebeuren. Zeker aangezien internet een medium is. Afgelopen jaar ben ik bijvoorbeeld een weekje weg geweest met wat vrienden. We zijn naar het zuiden gaan rijden en hebben in Frankrijk eens mobiel internet aangezwengeld om te kijken waar het die week mooi weer zou zijn. Op basis daarvan vielen Zuid-Frankrijk, Noord-Spanje en Noord-Italie af en zijn we naar wat zuidelijker Spanje gereden. Vervolgens via internet recensies bekeken om de precieze bestemming en accomodatie te vinden. Dus ja, dat is een erg duidelijk voorbeeld van hoe de media een reisbestemming beinvloedt. Overigens waren we erg tevreden met deze keuze, prima dat die media voorhanden waren!

In mijn ervaring geeft de media dus een goed beeld van de reisindustrie.
Met citaat reageren
Oud 03-04-2013, 11:46
CoffeeBreak
CoffeeBreak is offline
Sorry voor eventuele onduidelijkheden!

Ik studeer communicatie en media. Met de media bedoel ik zowel traditioneel (print, televisie) and new (social media).

Waar ik benieuwd naar ben is of jullie vinden dat de media een eerlijk beeld geeft als het gaat om mogelijke reisbestemmingen, of dat jullie er eigelijk liever niet op vertrouwen.

Ga je in op reclames via facebook, of luister je liever naar wat vrienden te zeggen hebben over hun eigen ervaringen?

En over de topictitel, ik wou het zo kort mogelijk houden haha
Met citaat reageren
Oud 03-04-2013, 11:50
CoffeeBreak
CoffeeBreak is offline
Citaat:
Ik vraag me ook een beetje af wat je hiermee bedoelt. Bedoel je hiermee dat mensen minder (of eventueel juist meer) naar Cyprus zouden gaan omdat ze de hele dag nieuws horen dat t daar slecht gaat met de economie, bijvoorbeeld?
Zo ongeveer. Ik bedoel of je vertrouwen hebt in het soort beelden wat je door de media ziet. Dit kan natuurlijk op heel veel manieren, maar ik zoek hele algemene antwoorden.

Denk bijvoorbeeld aan reis advertenties. Zijn deze in jouw mening nuttig of vaker overdreven en schijn?
Met citaat reageren
Oud 03-04-2013, 11:54
Vowel
Vowel is offline
Citaat:
Sorry voor eventuele onduidelijkheden!

Ik studeer communicatie en media. Met de media bedoel ik zowel traditioneel (print, televisie) and new (social media).

Waar ik benieuwd naar ben is of jullie vinden dat de media een eerlijk beeld geeft als het gaat om mogelijke reisbestemmingen, of dat jullie er eigelijk liever niet op vertrouwen.

Ga je in op reclames via facebook, of luister je liever naar wat vrienden te zeggen hebben over hun eigen ervaringen?

En over de topictitel, ik wou het zo kort mogelijk houden haha
Nou, als je sociale media daar ook onder rekent, dan wordt het natuurlijk al een heel ander verhaal. De media (als in: krant, TV (reclame) etc) is al iets heel anders dan sociale media (waar je met je vrienden praat). In dat geval zou ik eerder naar vrienden/familie/kennissen luisteren, omdat zij mij kennen en eventueel weten wat ik wel en niet leuk zou vinden. Maar tegelijkertijd zou ik niet naar een oorlogsgebied reizen als mijn beste vriendin me vertelt dat ze daar X aantal jaar geleden zo'n leuke tijd heeft gehad, dus beïnvloeden nieuwsberichten mij ook.

Maar er zitten hier nogal veel kanten aan en je bent niet specifiek in wat je precies wilt weten. Je hebt het onderwerp zo veel te breed.
Met citaat reageren
Oud 03-04-2013, 11:57
CoffeeBreak
CoffeeBreak is offline
Citaat:
Nou, als je sociale media daar ook onder rekent, dan wordt het natuurlijk al een heel ander verhaal. De media (als in: krant, TV (reclame) etc) is al iets heel anders dan sociale media (waar je met je vrienden praat). In dat geval zou ik eerder naar vrienden/familie/kennissen luisteren, omdat zij mij kennen en eventueel weten wat ik wel en niet leuk zou vinden. Maar tegelijkertijd zou ik niet naar een oorlogsgebied reizen als mijn beste vriendin me vertelt dat ze daar X aantal jaar geleden zo'n leuke tijd heeft gehad, dus beïnvloeden nieuwsberichten mij ook.

Maar er zitten hier nogal veel kanten aan en je bent niet specifiek in wat je precies wilt weten. Je hebt het onderwerp zo veel te breed.
Oke, heel specifiek dan.

Je zit op facebook. De zomer komt er bijna aan en je zit wat na te denken over waar je met je vrienden heen zou willen deze zomer. Op je facebook pagina zie je rechts in het scherm een aantal advertenties van vakantie bestemmingen staan. Zou je hierop reageren, en waarom?
Met citaat reageren
Oud 03-04-2013, 12:02
Verwijderd
Citaat:
Oke, heel specifiek dan.

Je zit op facebook. De zomer komt er bijna aan en je zit wat na te denken over waar je met je vrienden heen zou willen deze zomer. Op je facebook pagina zie je rechts in het scherm een aantal advertenties van vakantie bestemmingen staan. Zou je hierop reageren, en waarom?
Als het om enkel advertenties gaat, dan niet, ook al zouden vrienden van me een pagina geliked hebben. Los van het feit dat ik nooit naar die advertenties kijk, vind ik ook dat reisbureau's bestemmingen en met name dan hotels etc. vaak mooier over doen komen dan ze daadwerkelijk zijn. Mijn inziens is het sowieso beter om zelf los je vlucht en hotel te boeken. Iets meer kosten maar meteen ook minder risico op fouten of onverwachte dingen, wat ik wel fijn vind.

Dus ik denk eigenlijk niet dat t mij uberhaupt wat uit zou maken. Wel is het zo dat ik door traditionele media (het nieuws dan) denk: "oei, daar is nu oorlog of onrust, daar kan je beter niet heen".
Met citaat reageren
Oud 03-04-2013, 12:05
Vowel
Vowel is offline
Citaat:
Oke, heel specifiek dan.

Ten eerste heb ik geen facebook. Maar nee, van advertenties zou ik me weinig aantrekken. Ik heb sowieso het idee dat mensen vaak al weten waar ze naartoe willen vóórdat ze (eventueel) een reisbureau gaan zoeken, maar dat kan ik fout hebben.

Wat ik dan eerder zou doen is op zoek gaan naar mensen die ergens al zijn geweest en aan hen vragen wat ze ervan vonden. Of zoals Ertur zei: recensies zoeken. De verhalen van mensen die er zelf zijn geweest vertrouw ik meer dan de supervehalen van bijvoorbeeld reisbureaus (want die willen alleen mijn geld maar, they'll say anything ).
Met citaat reageren
Oud 03-04-2013, 12:11
CoffeeBreak
CoffeeBreak is offline
Citaat:
Ten eerste heb ik geen facebook. Maar nee, van advertenties zou ik me weinig aantrekken. Ik heb sowieso het idee dat mensen vaak al weten waar ze naartoe willen vóórdat ze (eventueel) een reisbureau gaan zoeken, maar dat kan ik fout hebben.

Wat ik dan eerder zou doen is op zoek gaan naar mensen die ergens al zijn geweest en aan hen vragen wat ze ervan vonden. Of zoals Ertur zei: recensies zoeken. De verhalen van mensen die er zelf zijn geweest vertrouw ik meer dan de supervehalen van bijvoorbeeld reisbureaus (want die willen alleen mijn geld maar, they'll say anything ).
Ik denk dat je daar gelijk in hebt ja, dat mensen pas gaan letten op eventuele advertenties als ze al een bestemming in gedachten hebben.

En hoe denk je dan dat deze mensen aan het idee van een bepaalde reisbestemming komen?
Met citaat reageren
Oud 03-04-2013, 12:21
CoffeeBreak
CoffeeBreak is offline
Meer mensen een idee?

Geeft de media eerlijke beelden weer over reisbestemmingen? Of vertrouw je hier niet op?
Met citaat reageren
Oud 03-04-2013, 12:34
Vowel
Vowel is offline
Citaat:
En hoe denk je dan dat deze mensen aan het idee van een bepaalde reisbestemming komen?
Eh. Via vrienden, familie, kennissen, reportages op televisie, uit boeken, films, via hobby's, vorige ervaringen, etc?
Met citaat reageren
Oud 03-04-2013, 13:02
Verwijderd
Oh het is een crosspost.

Nogmaals: beïnvloeden.
Met citaat reageren
Oud 03-04-2013, 13:10
Verwijderd
Ik vind je nogal sturend aanwezig bij dit "onderzoek", eigenlijk. Resultaten zijn daardoor niet bruikbaar.
Met citaat reageren
Oud 03-04-2013, 13:18
CoffeeBreak
CoffeeBreak is offline
Citaat:
Ik vind je nogal sturend aanwezig bij dit "onderzoek", eigenlijk. Resultaten zijn daardoor niet bruikbaar.
Ik wil absoluut niet sturend overkomen, maar aangezien er wat onduidelijkheden zijn over dit onderwerp - ook in andere groepen - probeerd ik het wat makkelijker te maken door specifieke voorbeelden te geven.
Met citaat reageren
Oud 03-04-2013, 13:39
Schrödinger
Schrödinger is offline
Ik vind je vraag te breed om een zinnig antwoord op te kunnen geven. Of een bepaalde bron betrouwbaar is of niet ligt er maar net aan. Hakken met de botte bijl en zeggen dat de media al dan niet betrouwbaar zijn lijkt me dus weinig zinvol.
Met citaat reageren
Oud 03-04-2013, 15:28
De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Ik zou niet zo snel naar Noord-Korea of Syrië reizen en dat komt wel door berichten in de media over die landen. Ik zou moeten gaan kijken om te weten of het betrouwbaar is natuurlijk dus daar kan ik weinig over zeggen.
Reageren

Regels voor berichten