Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-04-2013, 12:14
Mahad
Mahad is offline
Alle vragen over de meldkamer zullen hier worden beantwoord ik zeg vraag alles wat je wilt , en deel je kennis. Aangezien ik dus zelf in de regio haaglanden woon , zal ik daar uiteraard alles over kunnen beantwoorden

Laatst gewijzigd op 13-04-2013 om 12:37.
Advertentie
Oud 13-04-2013, 12:19
Verwijderd
Vertel me alles.
Oud 13-04-2013, 12:33
Mahad
Mahad is offline
Citaat:
Vertel me alles.
Zou wel handig zijn als er een vraag bij staat ?
Oud 13-04-2013, 12:47
Mahad
Mahad is offline
Achter de meldkamer zit een centralist die taken uitgeeft aan de collega's op straat. De centralist geeft meldingen uit en de collega's op straat ontvangen dat via de portofoon. Alleen hoe weten de collega's op straat wie de melding nou krijgt ? Daar zijn roepnummers voor , hier in haaglanden is het zo dat elk bureau een bureaunummer heeft , dat bureaunummer wordt gekoppeld aan een ander nummer en bijv.: Bureau 12 (Jan Hendrikstraat) + 01 = 12-01 roepnummer noodhulp. Dus de collega's zijn meestal met ze tweeën , een heeft een portofoon op het bureaukanaal ( kanaal waar alle collega's met elkaar communiceren en personalia worden opgevraagd) en de ander heeft hem op het noodhulpkanaal ( kanaal waar heel de regio mee luistert dus discipline is verplicht) op de noodhulpkanaal worden 112-meldingen uitgegeven door de centralist. Bij ons in de regio HGL heeft een bepaalde auto niet een vast roepnummer.

Hier heeft het er mee te maken waar de wagen voor wordt ingezet zoals:
bureaunummer + 01 = noodhulp (112 meldingen)
bureaunummer + 20 = wijkzorg (0900-8844 meldingen)
bureaunummer + 30 = inzet evenement
bureaunummer + 50 = burgersurveillance
bureaunummer + 09 = mee met leidinggevende op stap
en zo zijn er nog een paar mogelijkheden

Bij ons kan het dus zijn dat een voertuig van bureau 81 (Delft = 81) in de vroege dienst de 81-01 is en in de late dienst de 81-20.

Op die manier zijn daknummer niet mogelijk maar het is wel heel makkelijk en flexibel qua inzet en uitlenen van voertuigen aan andere bureau's.

Laatst gewijzigd op 13-04-2013 om 12:53.
Oud 13-04-2013, 12:50
Mahad
Mahad is offline
Citaat:
Vertel me alles.
Heb je daar wat uit kunnen krijgen , wat bijgeleerd ?
Oud 13-04-2013, 16:02
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Eh? ik heb ooit bij een ruzie 112 gebeld om half 5 's ochtends, maar ik geloof dat de persoon die ik aan de telefoon kreeg mij wat standaard vragen vroeg en me toen doorverbond met regio midden-west brabant, die persoon daar gaf het geloof ik pas door aan de agenten op straat.

Wat ik me wel afvraag:
(1) Hoe snel moet een telefoonoproep beantwoord worden?
(2) Ze vragen vaak om naam, telefoonnummer; hoezo? dit wordt ook opgenomen en geregisteerd bij bellen en het kost tijd.
(3) Ze vragen of je politie, ambulance of brandweer wil hebben, wat als je bijv bij een ruzie met een gewonden beide wil hebben, neem aan dat je dat kan zeggen dat je politie en ambulance wilt hebben, maar hoe bepaalt die 1e persoon of politie of ambulance net wat eerder wordt geinformeerd?
(4) Volgensmij wordt een bepaalde dienst geinformeerd over een oproep, niet een bepaalde wagen of persoon. Met als gevolg dat soms 1 iemand bijvoorbeeld agressief is, en daar 16 politieagenten op af komen. Dit draagt ook bij aan dat imago; eigenlijk situatie al lang onder controle en nog steeds komt er politie op af. 2 houden hem in bedwang, 1 iemand houd mensen op afstand en 1 iemand vraagt wat aan omstanders. Staat er nog 12 agenten beetje bij te staan. Dus; hoezo krijgen niet een X aantal mensen de oproep er heen te gaan, de rest enkel om paraat te zijn?
(5) hoe snel moet een dienst ter plaatse zijn nadat er 112 gebeld is?
Oud 13-04-2013, 17:04
Mahad
Mahad is offline
Citaat:
Eh? ik heb ooit bij een ruzie 112 gebeld om half 5 's ochtends, maar ik geloof dat de persoon die ik aan de telefoon kreeg mij wat standaard vragen vroeg en me toen doorverbond met regio midden-west brabant, die persoon daar gaf het geloof ik pas door aan de agenten op straat.

Wat ik me wel afvraag:
(1) Hoe snel moet een telefoonoproep beantwoord worden?
(2) Ze vragen vaak om naam, telefoonnummer; hoezo? dit wordt ook opgenomen en geregisteerd bij bellen en het kost tijd.
(3) Ze vragen of je politie, ambulance of brandweer wil hebben, wat als je bijv bij een ruzie met een gewonden beide wil hebben, neem aan dat je dat kan zeggen dat je politie en ambulance wilt hebben, maar hoe bepaalt die 1e persoon of politie of ambulance net wat eerder wordt geinformeerd?
(4) Volgensmij wordt een bepaalde dienst geinformeerd over een oproep, niet een bepaalde wagen of persoon. Met als gevolg dat soms 1 iemand bijvoorbeeld agressief is, en daar 16 politieagenten op af komen. Dit draagt ook bij aan dat imago; eigenlijk situatie al lang onder controle en nog steeds komt er politie op af. 2 houden hem in bedwang, 1 iemand houd mensen op afstand en 1 iemand vraagt wat aan omstanders. Staat er nog 12 agenten beetje bij te staan. Dus; hoezo krijgen niet een X aantal mensen de oproep er heen te gaan, de rest enkel om paraat te zijn?
(5) hoe snel moet een dienst ter plaatse zijn nadat er 112 gebeld is?
(1) Een telefoonoproep wordt zo snel mogelijk beantwoord door een centralist , er zit geen tijd aan vastgebonden.
(2)Naam en telefoonnummer worden doorgegeven aan de collega's op straat , zodat ze kunnen bellen naar degene die gebeld had bij het niet kunnen vinden of een plaats.Ook handig als je vanaf een vaste telefoon belt vanuit je werk moeten ze wel een naam hebben van degene die daarvoor heeft gebeld.De telefoonnummer en naam kunnen de collega's op straat zien via GMS dat is een systeem waar meldingen en taken worden uitgegeven
(3)De meldkamercentralisten zitten in een dezelfde ruimte , dus meldingen doorspelen gaat of persoonlijk of via het systeem waar ze op zitten , op dat systeem kunnen brandweer , ambulance en politie zien wat er aan de hand is en waar er wat gebeurd is. Dus als de ambulancecenralist ziet dat er een steekpartij is zal hij/zij zo snel mogelijk een eenheid sturen , de politie ziet dat op het systeem en stuurt er een eenheid mee.
(4) Deze vraag snap ik niet , gaarne duidelijker formuleren.
(5)Politie : Prioriteit 1 = 15 minuten , Prioriteit 2 = 30 minuten en Prioriteit 3 = meestal geen tijd als de politie maar ter plaatse komt.
Ambulance geld :A1 = 15 minuten , A2 = geen sirene en zwaailicht gebruik maar wel binnen 30 minuten ter plaatse. B-vervoer = Dat is besteld vervoer , meestal van ziekenhuis naar ziekenhuis.Dat betekent besteld vervoer dus geen 112-meldingen. Is een hele grote bus die patiënten vervoert.
Die van de brandweer ben ik even aan het navragen , maar ik hoop dat je aan de rest wel wat hebt !
Oud 13-04-2013, 17:59
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
okay, thanks. Wel raar, veel bedrijven hebben bijv dat de receptie de telefoon binnen 7 keer overgaan moet opnemen, of binnen 20 seconden oO.

Voor vraag 4:
Ooit hier gezien in Tilburg, overdag, man was opgepakt. Typisch gevallatje spijkbroek, tatoages, petje, pitbull, kaal hoofd. Toen ik aankwam was deze man al in de boeien geslagen en de situatie onder controle. Het leek mij dat daarvoor circa 4 agenten voldoende waren, echter waren er 16 en kwamen er nog steeds meer bij. Ooit ook bij het uitgaan, 2 jongens ruzie wat resulteerde in 21 politieagenten, 6 busjes en 3 agenten met politiehond.

Zoveel agenten voor zo weinig werk geeft vaak het imago mee dat agenten wat lui zijn, of spanningszoekers. Immers; ze komen met véél meer mensen dan noodzakelijk (lijkt) voor omstanders. En een slechte reputatie wil je gewoonweg niet hebben, ze moeten het geenstijl niet té makkelijk maken.

Dus: hoezo worden er zoveel agenten op af gestuurd, en niet een norm-aantal die past bij de situatie? De overige 15 agenten kunnen prima blijven waar ze waren voor de melden en daar verder gaan met waar ze mee bezig waren.

Ik denk dat komt omdat de centrale bijv alle agenten met een bepaalde dienst in Tilburg waarschuwed en die agenten er allemaal op af gaan. Het lijkt mij handiger bijvoorbeeld van die bepaalde dienst, 2 of 3 wagen aan te sporen er heen te gaan, niet allemaal.

edit;
van brandweer weet ik toevallig dat ze bijv 1 wagen sturen; en die rapporteerd of er meer materieel nodig is. Ze sturen enkel meer als bijv de melden is brand op een tankstation of papierfabriek. Geen idee hoe dat exact gaat, maar weet dat niet 5 centrales tegelijk met alle mankracht uitrukt.
Oud 13-04-2013, 19:35
Mahad
Mahad is offline
Citaat:
okay, thanks. Wel raar, veel bedrijven hebben bijv dat de receptie de telefoon binnen 7 keer overgaan moet opnemen, of binnen 20 seconden oO.

Voor vraag 4:
Ooit hier gezien in Tilburg, overdag, man was opgepakt. Typisch gevallatje spijkbroek, tatoages, petje, pitbull, kaal hoofd. Toen ik aankwam was deze man al in de boeien geslagen en de situatie onder controle. Het leek mij dat daarvoor circa 4 agenten voldoende waren, echter waren er 16 en kwamen er nog steeds meer bij. Ooit ook bij het uitgaan, 2 jongens ruzie wat resulteerde in 21 politieagenten, 6 busjes en 3 agenten met politiehond.

Zoveel agenten voor zo weinig werk geeft vaak het imago mee dat agenten wat lui zijn, of spanningszoekers. Immers; ze komen met véél meer mensen dan noodzakelijk (lijkt) voor omstanders. En een slechte reputatie wil je gewoonweg niet hebben, ze moeten het geenstijl niet té makkelijk maken.

Dus: hoezo worden er zoveel agenten op af gestuurd, en niet een norm-aantal die past bij de situatie? De overige 15 agenten kunnen prima blijven waar ze waren voor de melden en daar verder gaan met waar ze mee bezig waren.

Ik denk dat komt omdat de centrale bijv alle agenten met een bepaalde dienst in Tilburg waarschuwed en die agenten er allemaal op af gaan. Het lijkt mij handiger bijvoorbeeld van die bepaalde dienst, 2 of 3 wagen aan te sporen er heen te gaan, niet allemaal.

edit;
van brandweer weet ik toevallig dat ze bijv 1 wagen sturen; en die rapporteerd of er meer materieel nodig is. Ze sturen enkel meer als bijv de melden is brand op een tankstation of papierfabriek. Geen idee hoe dat exact gaat, maar weet dat niet 5 centrales tegelijk met alle mankracht uitrukt.
Maar van die man kan er echt van alles zijn , collega's riepen om assistentie maar merkten dat het al weer snel onder controle was , maar de collega's waren er al , of het zou kunnen dat er per ongeluk de noodknop (rode knop boven op de portofoon/spreeksleutel) is ingedrukt of dat de collega nieuw was en de situatie uit de hand liep en de knop indrukte maar niet wist dat dat een knop is voor levensbedreigende situaties.
Dat is duidelijk heel normaal , zoveel mogelijk mankracht om escalatie te voorkomen want bij het uitgaansleven escaleert alles heel snel. En er kan echt van alles zijn niet echt een bepaalde reden voor zoveel mankracht .Wellicht is de boodschap ''alles onder controle'' niet doorgekomen via de portofoon. Wellicht is de boodschap wel doorgekomen maar werd die genegeerd.
Oud 15-04-2013, 14:26
bloodyb
bloodyb is offline
Wat de brandweer betreft: dat hangt af van de melding die ze krijgen. Bij b.v. een brand in een woning of bedrijf gaat er altijd een bluswagen en een ladderwagen op af, bij een melding van een auto- of containerbrand alleen een blusvoertuig, bij een auto in het water een voertuig met boot en duikers, bij een tankauto oid een schuimblusvoertuig etc. Van de aanrijtijden ben ik niet zeker maar dacht dat het net als de GGD 15 min. is.
Oud 15-04-2013, 15:15
Mahad
Mahad is offline
Citaat:
Wat de brandweer betreft: dat hangt af van de melding die ze krijgen. Bij b.v. een brand in een woning of bedrijf gaat er altijd een bluswagen en een ladderwagen op af, bij een melding van een auto- of containerbrand alleen een blusvoertuig, bij een auto in het water een voertuig met boot en duikers, bij een tankauto oid een schuimblusvoertuig etc. Van de aanrijtijden ben ik niet zeker maar dacht dat het net als de GGD 15 min. is.
Ja inderdaad ligt eraan welke melding. Dat hangt niet alleen van de prio af, maar ook van het type voertuig. De eerste TS moet binnen 6 minuten TP zijn, de rest weet ik niet uit mijn hoofd.
Oud 15-04-2013, 21:39
Adore
Adore is offline
Daantje_0705 en ik snappen niet helemaal het doel / de bedoeling van deze topic en ik kan ook niet plaatsen of het hier wel thuis hoort. Eerder niet dan wel.
We zijn gewoon dat er een topic wordt gemaakt met een vraagstelling of een aanleiding tot discussie, maar niet met een aanbieding van gegevens.
Ook zijn we er niet zeker van of deze gegevens openbaar (mogen) zijn (maar dat kan aan ons liggen, want hier hebben we geen verstand van).

Dus vandaar dat ik het sluit.
Advertentie
Topic gesloten

Regels voor berichten