Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-04-2013, 14:10
Businessguy
Businessguy is offline
In het topic dat ging over een fusie tussen Nederland en Vlaanderen begon ik een discussie los van het onderwerp dus hierbij maak ik een eigen topic om in verder te discussiëren.
Dit omdat de discussie anders afgekapt zou worden.

Een fusie tussen Nederland en Duitsland, mogelijk?
Duitsland is het grootste land van de EU en heeft ook één van de belangrijkste economieën.
Nederland is wat betreft zijn economie ook geen misselijk land dus om meer inspraak te krijgen in de EU en de wereld zal het kunnen fuseren met Duitsland.
Zoals iedereen weet ligt Duitsland aan het westen gegrensd aan Nederland en het zal dus kunnen werken als één land.

Export
Mij lijkt dat het grootste voordeel van de fusie is dat Duitsland als distributieland kan gaan werken.
In Nederland komen de goederen bestemd voor het achterland van Europa grotendeels binnen in Rotterdam. Vanuit Rotterdam zullen de goederen dus getransporteerd kunnen worden naar Oberhausen en vanuit Oberhausen kunnen de goederen overgeslagen worden naar bijv. Hamburg die het daar opslaat en verder doortransporteert naar Scandinavie of München die de goederen verder transporteert naar het zuidelijke gedeelte van Europa en Berlijn die de goederen doortransporteert naar Rusland/Polen en alle oostelijk gelegen landen in Europa.

Hierdoor zal het land na de fusie sowieso één van de grootste exportlanden ter wereld worden en veel landen importeren dus het is goed voor het land.

Europese Unie
Het lijkt mij ook dat het land meer invloed krijgt op wat de Europese Unie beslist omdat het land de meeste inwoners heeft, grootste exportland van Europa, grootste economie van de EU en er zullen vast meer aanleidingen zijn waarom het land meer inspraak zou krijgen.

Nadelen van de fusie
Het grootste nadeel van de fusie is dan wel weer dat Duitsland een grote staatsschuld heeft en wij ons daar dan bij aansluiten als Nederland zijnde.
Verder zal het ook vast een gekloot worden welke wetten beter zullen zijn en hoe het Duitse gebied haar infrastructuur zo aanpast dat het net zoals het Nederlandse is.

Wat vinden jullie een voordeel of juist een nadeel als NL en DE zullen fuseren tot één land?
Oud 06-04-2013, 14:18
Martiño
Martiño is offline
Bij de export moet je dus wegstrepen dat Nederland en Duitsland grote exporteurs naar elkaar toe zijn.

Als 'Nederduitsland' heb je meer inspraak in de EU, maar dan hebben de Nederlanders weer minder inspraak in ons eigen land. We zullen met onze bijna 17 miljoen inwoners namelijk een minderheid zijn in het bijna 100 miljoen inwoners tellende Nederduitse Rijk. We ruilen dus meer internationale invloed in voor fors minder nationale zeggenschap, waarbij de internationale invloed ook grotendeels het Duitse belang zal behartigen (de meerderheid) en niet noodzakelijk het Nederlandse belang.

De praktische aspecten die je opnoemt kunnen ook in het huidige Europees verband worden geregeld, of onderling.
Oud 06-04-2013, 14:26
Businessguy
Businessguy is offline
Citaat:
Bij de export moet je dus wegstrepen dat Nederland en Duitsland grote exporteurs naar elkaar toe zijn.

Als 'Nederduitsland' heb je meer inspraak in de EU, maar dan hebben de Nederlanders weer minder inspraak in ons eigen land. We zullen met onze bijna 17 miljoen inwoners namelijk een minderheid zijn in het bijna 100 miljoen inwoners tellende Nederduitse Rijk. We ruilen dus meer internationale invloed in voor fors minder nationale zeggenschap, waarbij de internationale invloed ook grotendeels het Duitse belang zal behartigen (de meerderheid) en niet noodzakelijk het Nederlandse belang.

De praktische aspecten die je opnoemt kunnen ook in het huidige Europees verband worden geregeld, of onderling.
Ja maar wat Nederland weer naar Duitsland exporteert dat exporteert Duitsland voor een groot deel.

Nederland is dan geen eigen land meer dus zal je evenveel te zeggen krijgen als een Duitser omdat het dan gewoon één land is. Maar internationale invloed is niet alleen belangrijk in Europa maar vooral in de wereld. Europa heeft geen één land die gelijk kan staan aan China of de Verenigde Staten. En aangezien ik niet meer geloof in de EU heb ik dus liever dat twee goede economieën/landen samen fuseren om dan vanuit eigen land internationale zeggenschap te hebben zonder de EU.
Oud 06-04-2013, 14:31
Vowel
Vowel is offline
Dus als ik het goed begrijp wil je dan Duitsland en Nederland samenvoegen tot één land, daarna uit de EU stappen en proberen "internationaal zeggenschap" (?) te krijgen?

Ik snap dan nog steeds niet waarom Duitsland? Waarom niet willekeurig welk ander land? En waarom baseer je die keuze nu slechts op export? Waarom móet Nederland per se een exportland zijn? Waarom zou je dan stoppen bij Duitsland? Nadat Duitsland en Nederland zijn gefuseerd kun je België er ook wel bijnemen. En Oostenrijk? En Frankrijk?

Volgens mij begrijp ik gewoon niet wat precies je doel is met deze fusie.
Met citaat reageren
Oud 06-04-2013, 14:36
Businessguy
Businessguy is offline
Citaat:
Dus als ik het goed begrijp wil je dan Duitsland en Nederland samenvoegen tot één land, daarna uit de EU stappen en proberen "internationaal zeggenschap" (?) te krijgen?

Ik snap dan nog steeds niet waarom Duitsland? Waarom niet willekeurig welk ander land? En waarom baseer je die keuze nu slechts op export? Waarom móet Nederland per se een exportland zijn? Waarom zou je dan stoppen bij Duitsland? Nadat Duitsland en Nederland zijn gefuseerd kun je België er ook wel bijnemen. En Oostenrijk? En Frankrijk?

Volgens mij begrijp ik gewoon niet wat precies je doel is met deze fusie.
Ik zei alleen dat ik persoonlijk niet meer in de EU geloof. Als je er dan uitstapt kan je beter een soort van noordelijke unie oprichten met Duitsland, Denemarken, Oostenrijk, Zwitserland en de Scandinavische landen...
Oud 06-04-2013, 15:10
Vowel
Vowel is offline
Maar nu krijg ik het idee alsof je gewoon een clubje op wilt richten met alle "rijke" Europese landen, en laat de rest maar rotten? Je snapt dat wij, vooral als je per se wilt dat we een exportland zijn/blijven, afhankelijk zijn van andere landen? Dus als het in de rest van Europa (of de rest van de wereld, whatever) slecht gaat, heeft dat ook (juist!) invloed op ons.

Maar goed, hoe zie je dat uitpakken, die nieuwe unie? Welke fundamentele verschillen zouden er zijn tussen de nieuwe unie en de EU? Waarom denk je dat dat beter zal gaan (want blijkbaar vind je de EU nu slecht?)? Hoe zit dat met regelgeving? Wil je een centraal systeem? Of toch ieder land voor zich? Hoe is het uiteindelijk beter voor ons? En waarom zouden we dan überhaupt fuseren met Duitsland? Die unie kan toch ook wel zonder fusie tussen Duitsland en Nederland?

Ik wil even begrijpen wat nu precies jouw einddoel is, zeg maar.
Met citaat reageren
Oud 06-04-2013, 15:20
Businessguy
Businessguy is offline
Nee de Europese Unie heeft haar eigen glazen ingegooid om uit te breiden en zuidelijke landen te laten aansluiten.
Wij als Nederland zijnde hebben nu veel last dat het economisch niet goed gaat in het zuiden en dat komt omdat die landen dachten dat zodra ze bij de EU zaten dat het nooit mis kon gaan. Daarom hebben hun er als ware een lui lekkerland van gemaakt en moeten wij als rijke landen, Nederland, Duitsland e.d. miljarden in deze landen pompen om ze overeind te houden omdat hun er een potje van hebben gemaakt en nu leidden we er zelf ook onder.

Daarom heb ik een gevoel van ''Fock jullie zuidelijk gelegen landen''. Snapt u?

Ik zei ''als je er dan uitstapt'' ik zeg toch niet dat ik dat wil.
Als je nu uit de EU stapt klappen alle zuidelijk gelegen landen en hebben wij nog een erger probleem.
Oud 06-04-2013, 15:36
Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
Nee de Europese Unie heeft haar eigen glazen ingegooid om uit te breiden en zuidelijke landen te laten aansluiten.
Wij als Nederland zijnde hebben nu veel last dat het economisch niet goed gaat in het zuiden en dat komt omdat die landen dachten dat zodra ze bij de EU zaten dat het nooit mis kon gaan. Daarom hebben hun er als ware een lui lekkerland van gemaakt en moeten wij als rijke landen, Nederland, Duitsland e.d. miljarden in deze landen pompen om ze overeind te houden omdat hun er een potje van hebben gemaakt en nu leidden we er zelf ook onder.

Daarom heb ik een gevoel van ''Fock jullie zuidelijk gelegen landen''. Snapt u?

Ik zei ''als je er dan uitstapt'' ik zeg toch niet dat ik dat wil.
Als je nu uit de EU stapt klappen alle zuidelijk gelegen landen en hebben wij nog een erger probleem.
Volgens mij haal je een aantal dingen door de war. De EU heeft een minuscuul budget (ongeveer 1% van het BNP van de lidstaten) en het is heus niet alsof er enorme bedragen van noordelijke lidstaten naar de zuidelijke gaan. De huidige problemen hebben vooral betrekking op de euro. Het is vooral Duitsland geweest die ervoor gezorgd heeft dat de budgetregels, die de stabiliteit van de euro hadden moeten waarborgen, nooit zijn nageleefd (omdat ze er zelf schijt aan hadden). Spanje bijvoorbeeld heeft zich netjes aan de regels gehouden, en had tot voor kort een vrij kleine staatsschuld.

Het probleem is erger gemaakt doordat private investeerders meestal zwakzinnig zijn, geen flauw idee hebben waar ze mee bezig zijn en dus hun geld maar ergens hebben geparkeerd omdat ze iemand in een pak kennen die dat ook deed. Daardoor ontstond de bizarre situatie dat alle eurolanden tot 2008 zo'n beetje dezelfde rente betaalden over hun staatsobligaties. De zuidelijke landen hadden daardoor toegang tot goedkoop kapitaal. Hierdoor kreeg je bijvoorbeeld in Spanje de vastgoedbubble, want de problemen aldaar hebben niets te maken met een overheid die een "luilekkerland" wilde kweken, maar met overoptimistische investeerders die investeerden in nutteloos vastgoed. Toen de investeerders hun hoofd enigszins uit hun aars wisten te wrikken, ontdekten ze dat ze waardeloos vastgoed hadden, waardoor de banken opeens een zooi slechte leningen in de boeken hadden staan.

Maar wat heeft dit alles nu eigenlijk te maken met export en een fusie tussen Duitsland en Nederland?
Met citaat reageren
Oud 06-04-2013, 20:04
DAH
DAH is offline
Ik.denk persoonlijk dat handelsverbanden tussem Duitsland en Nederland goed zijn, en dat hebben we geloof ik al ver voor het ontstaan van de EU.
Ik denk persoonlijk dat intern de problemen een stuk groter worden: De Nederlanders zijn een minderheid, cultuur clash tussen de duitsers en nederland, verschillen in wetgeving, wat gaan we doen met het koningshuis?
Oud 06-04-2013, 22:06
Verwijderd
Goede zaak. Direct positie op de mindere landen zoals België, Luxemburg en Zwitserland. Oostenrijk zal snel volgen (toont de geschiedenis) en zodra Slovenië valt is Frankrijk afgesloten van eventuele allianties in het oosten en dan is Spanje/Portugal rijp om te plukken.
Met citaat reageren
Oud 06-04-2013, 22:40
Businessguy
Businessguy is offline
Citaat:
Goede zaak. Direct positie op de mindere landen zoals België, Luxemburg en Zwitserland. Oostenrijk zal snel volgen (toont de geschiedenis) en zodra Slovenië valt is Frankrijk afgesloten van eventuele allianties in het oosten en dan is Spanje/Portugal rijp om te plukken.
Volgens mij ben jij een neo nazi?
Oud 06-04-2013, 23:12
DAH
DAH is offline
Citaat:
Hij zegt niets denigerends over volkeren, bevolkingsgroepen, noch zegt hij iets nazistisch, volgens mij.
Oud 06-04-2013, 23:34
Verwijderd
Citaat:
Het zegt veel over je dat je niet ingaat op de vraag die al honderd keer gesteld is en daarnaast het sarcasme van Reverend niet doorziet.

Waarom zou exportgrootte een factor spelen in het al dan niet samengaan van landen?
Met citaat reageren
Oud 06-04-2013, 23:40
Verwijderd
Oh en die staatsschuld van Duitsland waar je steeds over begint, waarom zou dat een probleem zijn? De staatsschuld uitgedrukt in een percentage ten opzichte van het BBP toont maar weinig verschil tussen Nederland en Duitsland. Beide landen lenen de laatste jaren erg goedkoop, beide landen hebben zelfs al enkele leningen tegen een negatieve rente kunnen slijten. Staatsschuld is helemaal geen issue.
Met citaat reageren
Oud 07-04-2013, 11:26
Vowel
Vowel is offline
Citaat:
Met citaat reageren
Oud 08-04-2013, 22:17
Verwijderd
Ik word nog wel eens wakker uit een natte droom over dit plan. Jammer dat het er nooit van is gekomen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten