Advertentie | |
|
![]() |
|
Dus als ik het goed begrijp wil je dan Duitsland en Nederland samenvoegen tot één land, daarna uit de EU stappen en proberen "internationaal zeggenschap" (?) te krijgen?
Ik snap dan nog steeds niet waarom Duitsland? Waarom niet willekeurig welk ander land? En waarom baseer je die keuze nu slechts op export? Waarom móet Nederland per se een exportland zijn? Waarom zou je dan stoppen bij Duitsland? Nadat Duitsland en Nederland zijn gefuseerd kun je België er ook wel bijnemen. En Oostenrijk? En Frankrijk? Volgens mij begrijp ik gewoon niet wat precies je doel is met deze fusie. |
![]() |
||
Citaat:
|
Maar nu krijg ik het idee alsof je gewoon een clubje op wilt richten met alle "rijke" Europese landen, en laat de rest maar rotten? Je snapt dat wij, vooral als je per se wilt dat we een exportland zijn/blijven, afhankelijk zijn van andere landen? Dus als het in de rest van Europa (of de rest van de wereld, whatever) slecht gaat, heeft dat ook (juist!) invloed op ons.
![]() Maar goed, hoe zie je dat uitpakken, die nieuwe unie? Welke fundamentele verschillen zouden er zijn tussen de nieuwe unie en de EU? Waarom denk je dat dat beter zal gaan (want blijkbaar vind je de EU nu slecht?)? Hoe zit dat met regelgeving? Wil je een centraal systeem? Of toch ieder land voor zich? Hoe is het uiteindelijk beter voor ons? En waarom zouden we dan überhaupt fuseren met Duitsland? Die unie kan toch ook wel zonder fusie tussen Duitsland en Nederland? Ik wil even begrijpen wat nu precies jouw einddoel is, zeg maar. |
![]() |
|
Nee de Europese Unie heeft haar eigen glazen ingegooid om uit te breiden en zuidelijke landen te laten aansluiten.
Wij als Nederland zijnde hebben nu veel last dat het economisch niet goed gaat in het zuiden en dat komt omdat die landen dachten dat zodra ze bij de EU zaten dat het nooit mis kon gaan. Daarom hebben hun er als ware een lui lekkerland van gemaakt en moeten wij als rijke landen, Nederland, Duitsland e.d. miljarden in deze landen pompen om ze overeind te houden omdat hun er een potje van hebben gemaakt en nu leidden we er zelf ook onder. Daarom heb ik een gevoel van ''Fock jullie zuidelijk gelegen landen''. Snapt u? Ik zei ''als je er dan uitstapt'' ik zeg toch niet dat ik dat wil. Als je nu uit de EU stapt klappen alle zuidelijk gelegen landen en hebben wij nog een erger probleem.
||
Citaat:
Het probleem is erger gemaakt doordat private investeerders meestal zwakzinnig zijn, geen flauw idee hebben waar ze mee bezig zijn en dus hun geld maar ergens hebben geparkeerd omdat ze iemand in een pak kennen die dat ook deed. Daardoor ontstond de bizarre situatie dat alle eurolanden tot 2008 zo'n beetje dezelfde rente betaalden over hun staatsobligaties. De zuidelijke landen hadden daardoor toegang tot goedkoop kapitaal. Hierdoor kreeg je bijvoorbeeld in Spanje de vastgoedbubble, want de problemen aldaar hebben niets te maken met een overheid die een "luilekkerland" wilde kweken, maar met overoptimistische investeerders die investeerden in nutteloos vastgoed. Toen de investeerders hun hoofd enigszins uit hun aars wisten te wrikken, ontdekten ze dat ze waardeloos vastgoed hadden, waardoor de banken opeens een zooi slechte leningen in de boeken hadden staan. Maar wat heeft dit alles nu eigenlijk te maken met export en een fusie tussen Duitsland en Nederland? |
![]() |
|
Ik.denk persoonlijk dat handelsverbanden tussem Duitsland en Nederland goed zijn, en dat hebben we geloof ik al ver voor het ontstaan van de EU.
Ik denk persoonlijk dat intern de problemen een stuk groter worden: De Nederlanders zijn een minderheid, cultuur clash tussen de duitsers en nederland, verschillen in wetgeving, wat gaan we doen met het koningshuis?
||
Citaat:
|
Verwijderd
|
Oh en die staatsschuld van Duitsland waar je steeds over begint, waarom zou dat een probleem zijn? De staatsschuld uitgedrukt in een percentage ten opzichte van het BBP toont maar weinig verschil tussen Nederland en Duitsland. Beide landen lenen de laatste jaren erg goedkoop, beide landen hebben zelfs al enkele leningen tegen een negatieve rente kunnen slijten. Staatsschuld is helemaal geen issue.
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik word nog wel eens wakker uit een natte droom over dit plan. Jammer dat het er nooit van is gekomen.
![]() |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
België, hoe nu verder? Gatara | 224 | 09-08-2008 17:52 | |
Nieuwsberichten zonder nieuwswaarde à la 'Tiswah' T_ID | 500 | 09-04-2007 17:12 | |
Kans op nieuwe kerncentrale flink toegenomen Manus J. van Alles | 188 | 03-08-2006 01:01 | |
Hoe gaat het er nu werkelijk aan toe op een zwarte school? Jabotinsky | 84 | 02-11-2004 01:12 |