Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-04-2013, 22:08
xEmiel
xEmiel is offline
Hallo allemaal,

Ik ben Emiel, 17 jaar.

Afgelopen september ben ik begonnen aan een studie, maar het was niets voor mij. Nu ben ik afgelopen januari overgestapt op een andere studie, wat wel bevalt. Maar, omdat ik nog geen 18 jaar ben krijg ik pas vanaf het kwartaal nadat de studie is ingegaan studiefinanciering (24 april voor het eerst).

Maar ik ben er pasgeleden achter gekomen dat ik door een administratieve fout nooit volledig ben ingeschreven bij mijn vorige studie (die van september), waardoor ik toen onrechtmatig studiefinanciering en studenten ov heb ontvangen. Die gemaakte kosten zijn nu samen mijn studieschuld, en die wordt verrekend bij het krijgen van mijn 'nieuwe' studiefinanciering, waardoor het bedrag veel lager uitvalt (112 euro ipv 270 euro).

Omdat ik de afgelopen maanden geen studiefinanciering heb ontvangen is mijn bankrekening al aardig leeg, en nu krijg ik dus de komende maanden ook niet genoeg om te overleven (ik red het niet met 28 euro per week). Ik vroeg me dus af of er mogelijkheden bestaan om als 17-jarige een lening aan te gaan. Ik weet wel dat je als student een lening kan aangaan tegen een betrekkelijk lage rente, maar volgens mij is dat pas vanaf 18 jaar.

Kan iemand mij helpen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-04-2013, 23:56
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Citaat:
Hallo allemaal,

Ik ben Emiel, 17 jaar.

Afgelopen september ben ik begonnen aan een studie, maar het was niets voor mij. Nu ben ik afgelopen januari overgestapt op een andere studie, wat wel bevalt. Maar, omdat ik nog geen 18 jaar ben krijg ik pas vanaf het kwartaal nadat de studie is ingegaan studiefinanciering (24 april voor het eerst).

Maar ik ben er pasgeleden achter gekomen dat ik door een administratieve fout nooit volledig ben ingeschreven bij mijn vorige studie (die van september), waardoor ik toen onrechtmatig studiefinanciering en studenten ov heb ontvangen. Die gemaakte kosten zijn nu samen mijn studieschuld, en die wordt verrekend bij het krijgen van mijn 'nieuwe' studiefinanciering, waardoor het bedrag veel lager uitvalt (112 euro ipv 270 euro).

Omdat ik de afgelopen maanden geen studiefinanciering heb ontvangen is mijn bankrekening al aardig leeg, en nu krijg ik dus de komende maanden ook niet genoeg om te overleven (ik red het niet met 28 euro per week). Ik vroeg me dus af of er mogelijkheden bestaan om als 17-jarige een lening aan te gaan. Ik weet wel dat je als student een lening kan aangaan tegen een betrekkelijk lage rente, maar volgens mij is dat pas vanaf 18 jaar.

Kan iemand mij helpen?
(1) Je kan bij DUO je lening aanvragen. DUO heeft vrij gunstige lenings voorwaarden. De rente is vrij laag, je kan laat terug betalen, maar je mag ook eerder terug betalen. Meer informatie, en hoe dit te regelen, vind je hier. Als je stufi kan ontvangen, kan je ook de lening nemen. Voor hbo en universitaire studenten is de grens van 18 jaar niet van toepassing; dat is enkel zo bij MBO.

(2) Als je stufi ontvangt, kan je bij je bank aangeven dat je tot 1.000 euro in het rood wil kunnen staan. Zowel de ABN AMRO als de Rabobank hebben dit, andere banken waarschijnlijk ook. Je hebt daar niks speciaal voor nodig; de enige eis is dat je stufi op de betreffende rekening wordt gestort waar je tot 1.000 euro in het rood wil kunnen staan. Het voordeel daarvan is dat het snel opneembaar is, en je enkel opneemt wat je echt nodig hebt en dus niet een te groot deel. De rente daar over is echter wel aanzienlijk hoger dan het lenen bij DUO. De Rabobank heeft informatie hier staan: http://www.rabobank.nl/particulieren...oor_studenten/. Andere banken zullen iets vergelijkbaars hebben.
Met citaat reageren
Oud 02-04-2013, 09:31
Verwijderd
De rente bij DUO is niet eens "vrij laag", maar op dit moment, wegens koppeling aan rente op staatsobligaties, bizar laag. 0,6% per jaar. Dat is lager dan de inflatie en lager dan de rente die je op een spaarrekening zou ontvangen. Ter vergelijking, de rente op een studentenkrediet bij ING is 8,3% per jaar. Daarnaast zijn de terugbetaalregelingen soepeler dan bij een banklening.

Als je geen andere mogelijkheid hebt financieel, kun je het beste bij DUO gaan lenen.

Natuurlijk blijft het een lening, je wordt geacht ooit dat geld terug te betalen. Maar de voorwaarden zijn extreem gunstig.
Met citaat reageren
Oud 03-04-2013, 16:58
Pluis
Pluis is offline
Probeer bij je ouders te lenen, en verhaal hoe dan ook de kosten op de universiteit/hogeschool (als de administratieve fout tenminste niet aan jouw kant ligt)
Als je niet bij je ouders kunt lenen kun je idd het beste zoals Ertur zegt bij ib-groep lenen, al vraag ik me af of je daar wel mag lenen zolang je geen recht hebt op studiefinanciering.
Reageren

Regels voor berichten