Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-04-2013, 20:06
Sarah_Kay
Sarah_Kay is offline
Hee allemaal,

Ik sta niet zo goed voor Engels en wiskunde, en door de overgangsnormen mag ik dan waardchijnlijk niet over dit jaar naar vwo 5. Maar ik weet niet zo goed wat ik moet doen. Stel dat ik wel overmag, is het dan wel slim? Misschien kan ik brter een jaar overdoen zodat ik een betere basis heb voor mn examen...

Aan de rnr kant denk ik, wat maakt het ook uit. Een jaartje blijven zitten. Maar aan de andere kant, mn vriendin zitten nu ook allrmaal in vwo 4 (en volgend jaar dus vwo 5). En ja.*

Ik vroeg me af, wat zouden jullie doen? En aan andere zittenblijvers hier, hoe hebben jullie dat ervaren?

xxx
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-04-2013, 20:43
Verwijderd
Mijn zusje was maar 'net' over gegaan naar 5 vwo dacht ik. Nu doet ze 6 vwo over op het vavo. Haar slechste vak was wiskunde.

Wat zou ik doen? Vwo 4 opnieuw doen, donders mijn best doen en knallen. Je kan dat natuurlijk ook op vwo 5 doen, maar ik zou een leuk gemiddelde willen hebben. Het hoeft niet slecht te zijn en je moet doen wat jou het beste lijkt. Je bent nog 15, als je het jaar opnieuw doet ben je op je 18e/19e klaar, not so bad.
Met citaat reageren
Oud 07-04-2013, 22:24
Schrödinger
Schrödinger is offline
Gewoon wat harder werken? Ik kan me niet voorstellen dat je geen extra vrije tijd hebt die je niet in school zou kunnen steken.
Met citaat reageren
Oud 07-04-2013, 22:51
Verwijderd
Citaat:
Gewoon wat harder werken? Ik kan me niet voorstellen dat je geen extra vrije tijd hebt die je niet in school zou kunnen steken.
Genau.

Soms denk ik dat mensen een zetje in de goede richting nodig hebben. Ik denk zelfs dat er mensen zijn die bang/anxious zijn om hard te werken. Niet in de zin van 'achter een bureau zitten en leren', maar meer het hele idee dat je iets plant voor een toekomst dat niet zeker is. Veel jongeren weten niet wat ze willen studeren.

Mijn zusje zou bijvoorbeeld elke dag 90 minuten aan wiskunde kunnen werken. Weet vrijwel zeker dan dat ze na een jaar haar examen wiskunde A kan halen. Maar ze doet het niet (weet ik 99% zeker).
Met citaat reageren
Oud 08-04-2013, 08:08
Verwijderd
Nu ja, als je iedere dag na school nog 90 minuten aan 1 vak moet werken, dan vind ik dat je - in ieder geval voor dat vak - waarschijnlijk op een te hoog niveau zit en het een niveau lager zou moeten proberen. Of je leert/werkt op de verkeerde manier.

Maar specifiek op de TS gericht lijkt me even twee maandjes hard werken om wel over te gaan zeker een goed advies. Op 5 VWO vanaf het begin van het jaar goed je best doen en je haalt het waarschijnlijk wel. Nu alvast opgeven omdat je misschien een jaar later zou kunnen blijven zitten, vind ik erg vreemd.
Met citaat reageren
Oud 09-04-2013, 22:26
Silvano08
Silvano08 is offline
Als het je over het algemeen niet goed af zou gaan zou ik het nog begrijpen dat je misschien het jaartje over zou willen doen. Nu zie ik dat je enkel twee zwakkere punten hebt, Engels en wiskunde. Ik denk dat je het met de juiste inzet, de juiste mensen (mede-scholieren waar je wat aan hebt, bijlespersonen, behulpzame docenten) en een gezonde dosis doorzettingsvermogen wel moet lukken. Ik zou me niet al te veel laten afschrikken dat het (nu) met die vakken even niet zo goed gaat, 4VWO is ook niet hetzelfde meer als de onderbouw..
Met citaat reageren
Oud 11-04-2013, 23:47
meneergaar
meneergaar is offline
Laat ik even voorop stellen dat het hebben van vrienden en vriendinnen natuurlijk heel belangrijk is, maar school wel een beetje belangrijker is. Ik ga zelf ook gewoon naar school en weet hoe raar dat klinkt, maar als we even ons verstand op nul zetten en logisch nadenken, is het wel de waarheid..

Als je dit jaar echt niet meer kan halen, zou ik het idee dat je dan wellicht niet meer bij vriendinnen in de klas zit, gewoon aan de kant schuiven. Het is jouw toekomst, en als jij denkt dat een extra jaartje je goed zal doen, moet je gewoon het jaar overnieuw doen en zoals @Hunterlife al zegt, simpelweg keihard knallen! Je maakt in je nieuwe klas echt wel nieuwe vriend(in)en en onderhoud ook wel contact met je oude vriend(in)en, beloof ik je (ervaring haha) :-)

Als ik jou was zou ik gewoon nog even deze laatste paar maanden keihard doorwerken en kijken of je het haalt. Haal je het niet, jammer dan, dan doe je gewoon rustig het jaar opnieuw en ga je dat jaar een knallend jaar maken zodat je dat jaar gewoon over kan. Welke van de twee er ook gebeuren: je gaat er echt geen spijt van krijgen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten