Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 31-07-2009, 14:40
miekmuis
miekmuis is offline
Ik heb al zolang ik me kan herinneren regelmatig een blaasontsteking. Ik kreeg daar altijd een antibiotica kuurtje voor en dan was het weer over. Ook heb ik eens twee jaar een onderhoudsdosis gehad, dus dezelfde antibiotica, maar dan preventief. Nu heb ik de laatste tijd weer vaak klachten, maar er worden geen bacteriën meer gevonden in mijn urine, maar wel een heel klein beetje bloed. Nu vraag ik me af waar deze klachten vandaan kunnen komen als het geen blaasontsteking meer is. Iemand een idee? Ik ben al naar de huisarts geweest, maar die wist weinig meer te verzinnen dan wanneer ik klachten heb, weer urine inleveren en dit dan op kweek te zetten.
Oud 31-07-2009, 19:57
Verwijderd
Heeft hij een urinekweek gedaan of alleen een stick/microscoop testje? Want de belangrijkste oorzaak van bloed in de urine bij vrouwen is toch een blaasontsteking.
Een andere belangrijke oorzaak is nierstenen of niergruis. Als dat pijn bij het plassen geeft, zou er ook zichtbare steentjes of 'zand' in je urine moeten zitten, is je zoiets opgevallen?

Andere mogelijke oorzaken zijn glomerulonefritis (een ontsteking van de functionele eenheidjes in de nier) en auto-immuun nefropathie (waarbij je afweersysteem het nierweefsel aantast). Is je nierfunctie (de bloedwaarden ervan) al getest? Zo niet, dan vind ik eerlijk gezegd dat je wel een erg lakse huisarts hebt.
Oud 31-07-2009, 22:30
DDM
DDM is offline
Het ligt er aan hoe er bepaald is dat er geen bacteriën in je urine zitten. Mocht dit bepaald zijn met een stick dan zegt dat niet veel. Want ten eerste ligt het aan je dieet of de stick bacteriën kan aantonen; ten tweede ligt het ook aan de soort bacterie. Misschien heb je nu wel last van een atypische verwekker en die kan je niet met een stick aantonen. Mocht er door een microscoop gekeken zijn en er geen bacteriën in te zien zijn, dan is dit weer wat betrouwbaarder. Je kan ook een kweek laten inzetten. Beetje vreemd van je huisarts om dat pas te doen als je weer klachten hebt.

Misschien gaat het te ver om meteen aan een nieraandoening te denken, maar het is wel netjes om dit uit te sluiten. Je hoeft dan geen bloed te prikken, maar je moet vragen of je huisarts een urinesediment wil laten bepalen. Dan wordt je urine onder de microscoop bekeken of er bloedcellen in zitten. Mochten deze bloedcellen nog hun normale vorm hebben dan komt het bloed onder het nierniveau vandaan. Dus de urineleiders en blaas. Mochten deze misvormd zijn of een andere vorm hebben dan komt het uit de nier. Dus een hele simpele test. Daarnaast kan het mogelijk zijn dat er helemaal geen bloed in je urine wordt aangetoond. Dan heb je dus een positieve uitslag op de stick, maar een negatieve uitslag onder de microscoop. Dan kan het mogelijk zijn dat je hemoglobine uitplast of myoglobine. Dat is een soort spierbloed. Laatstgenoemde zie je soms na inspanning. Al om al heeft je huisarts wel een vreemd beleid. Vertel alles maar wat hier genoemd is. Dan krijgt hij/zij weer een beetje nascholing.
Oud 03-08-2009, 19:44
Lasagna
Lasagna is offline
ik loop zelf nu ook al een hele tijd met dezelfde klachten! heb heel vaak blaasontsteking, en ook klachten tussendoor zoals vaak moeten plassen, niet lang op kunnen houden en dat vervelende krampgevoel wat ook bij een ontsteking aanwezig is. diverse keren ben ik met deze klachten langs de doktersassistente gegaan om mijn urine te laten controleren maar gek genoeg had ik dan soms geen ontsteking. laatst heb ik een ander medicijn gekregen dat langdurig zou helpen, en even leek het te helpen, maar de klachten kwamen na een week weer terug.

wat kan ik doen om mijn blaas wat 'sterker' te maken? ik heb van mezelf een heel zwak immuunsysteem (zo kan ik goed ziek worden van een simpele verkoudheid).
Oud 03-08-2009, 21:40
Fosca
Fosca is offline
Cranberry sap drinken of cranberry pillen slikken

http://www.refdag.nl/oud/gezo/010123gezo01.html
Oud 05-08-2009, 12:55
Lasagna
Lasagna is offline
tsja, dat doe ik dus al... elke dag zo'n cranberry pil, dit al een paar maanden lang en nog steeds geen verbetering.
Oud 05-08-2009, 20:56
miekmuis
miekmuis is offline
De huisarts heeft tot nu toe nog helemaal niks onderzocht. Het is nu wachten tot ik weer klachten krijg en dan zetten ze het op kweek. Dat is tot nu toe nog niet gebeurd. Ik kan me niet voorstellen dat mijn nieren zijn aangetast. Dan ben je over het algemeen er veel erger aan toe toch? Ik heb normaal gesproken nergens last van, alleen dus soms die typische blaasontstekingsklachten.
Oud 06-08-2009, 17:18
Verwijderd
Op zich merk je pas dat je nieren zijn aangetast als ze minder dan 40-50% werken. Dus dat wil je graag voorkomen
Oud 12-08-2009, 14:53
miekmuis
miekmuis is offline
Nou ik heb wederom enorm last van mijn blaas, dus als dat morgenochtend nog zo is zal ik naar de huisarts. Man, wat ben ik dit zat.
Oud 28-08-2009, 10:20
miekmuis
miekmuis is offline
Nog even een update: Er is een kweek gedaan, maar daar is niks uitgekomen. Voor de laatste blaasontsteking heb ik een nieuwe kuur gekregen, namelijk amoxicelline maar daar blijk ik allergisch voor te zijn. De ontsteking is er wel mee weg gegaan, maar voor het feit dat ik constant blaasontsteking krijg is nu nog geen oplossing. Ik geloof dat de huisarts weinig zin had om verder dingen te gaan ondernemen. Wat moet ik hier mee? Kan ik eisen om doorverwezen te worden naar bijvoorbeeld een uroloog?
Oud 28-08-2009, 15:47
Lasagna
Lasagna is offline
nou miekmuis, we kunnen wel een clubje beginnen. ik loop er ook nog steeds mee. een paar weken terug had ik ook een soort kuurtje dat heel even geholpen heeft maar nu loop ik alweer heen en weer naar de wc. het is gewoon écht niet leuk meer, ik zat er ook al aan te denken om naar de uroloog te gaan
Oud 29-08-2009, 19:09
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Wtf, je huisarts heeft geen zín om dingen te ondernemen? Die vent wordt betaald om jou beter te maken!
Oud 31-08-2009, 23:25
DDM
DDM is offline
Je kan eisen om naar een uroloog te gaan ja, maar je had ook last van bloed in de urine. En wat ik al eerder zei: dit moet onder een microscoop bekeken worden. Zijn het hele bloedcellen dan moet je naar een uroloog. Zijn de bloedcellen beschadigd of vormen ze cilinders dan moet je naar een internist-nefroloog. Waarschijnlijk zal het bloed wel berusten op de terugkerende blaastontstekingen. Maar het zou netjes zijn om een nieraandoening uit te sluiten.
Oud 11-04-2013, 15:07
Cindyy126
Cindyy126 is offline
Citaat:
Nog even een update: Er is een kweek gedaan, maar daar is niks uitgekomen. Voor de laatste blaasontsteking heb ik een nieuwe kuur gekregen, namelijk amoxicelline maar daar blijk ik allergisch voor te zijn. De ontsteking is er wel mee weg gegaan, maar voor het feit dat ik constant blaasontsteking krijg is nu nog geen oplossing. Ik geloof dat de huisarts weinig zin had om verder dingen te gaan ondernemen. Wat moet ik hier mee? Kan ik eisen om doorverwezen te worden naar bijvoorbeeld een uroloog?
Hoi Miekmuis,

Ik heb ook last van vaak plassen, bloedcellen in urine maar geen bacterien na de kweekje. De echo van nieren en blaas wordt niets bijzonders gezien. Ik ga komende week naar een uroloog.

Heb jij lang geleden de berichtjes geplaasten? Tot nu toe hoe gaat het met jou? Ik ben heel erg benieuwd over de blaasonsteking van jou.
Oud 11-04-2013, 15:16
Martiño
Martiño is offline
Dit topic is al vier jaar oud. Ik weet niet of miekmuis er nog last van heeft (hoop het niet), maar ze komt hier niet zo vaak meer. Ik ga jouw vraag afsplitsen naar een nieuw topic en dit topic sluiten.

Regels voor berichten