Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-04-2013, 11:57
DSpijkerD
DSpijkerD is offline
Hallo!

Binnenkort word ik de hoofdhuurder van een heel nieuw studentenhuis. Ik ben uitgeroepen tot hoofdhuurder en moet dus garant staan voor de huur.

Graag zou ik een contract willen hebben dat mijn medehuurders ondertekenen, zodat ik niet met lege handen sta als zij de huur niet meer betalen (laten we even van het ergste uitgaan).

Weet iemand of zo'n soort contract bestaat, en zo ja, waar ik dit kan vinden? Google heeft me helaas niet verder geholpen, dus ik hoop eigenlijk op jullie hulp!

Let me know!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-04-2013, 12:12
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Je zou het kunnen doen met een woonvereniging. Die richt je op (daarvoor moet je wel statuten laten opstellen bij de notaris) en je schrijft je in bij de KvK. Eén iemand is dan minstens voorzitter en één iemand penningmeester maar dat zijn vooral functies op papier. De woonvereniging huurt dan het huis van de verhuurder en alle mensen die daar een kamer huren, huren een kamer van de woonvereniging. Je bent dan niet meer zelf aansprakelijk voor het betalen van de huur. Er zitten wel enige haken en ogen aan. Zo moet je op papier een gezamelijke huishouding voeren (maar als je zo af en toe samen eet dan is dat al prima), moet je elk jaar een overzicht maken van inkomsten en uitgaven (maar dat hoeft niet ingewikkeld te zijn) en mogen de binnendeuren van de kamers niet op slot (kunnen). Misschien is zoiets een optie?

Anders zou je iets met onderhuur oid moeten doen maar dan heb je vaak het probleem dat dat van de verhuurder niet mag of dat je je niet mag inschrijven op het adres.
Oud 10-04-2013, 12:50
Verwijderd
Citaat:
Eén iemand is dan minstens voorzitter en één iemand penningmeester maar dat zijn vooral functies op papier.
Ik ga er even van uit dat een woonvereniging daadwerkelijk een vereniging als in de rechtspersoon is en niet een specifieke rechtspersoon waarmee ik niet bekend ben.

In dat geval is je voorstelling van "vooral functies op papier" toch niet helemaal waar. Of beter gezegd, er zitten wat haken en ogen aan. Bij een vereniging kunnen bestuurders hoofdelijk aansprakelijk worden gesteld bij aantoonbaar wanbestuur. Juist als deze functies "vooral op papier" bestaan, kan een rechter daarin meegaan.

Wat is nu het verschil met hoofdhuurder zijn? Ik vermoed (maar ben geen jurist dus niet zeker) dat een hoofdhuurder enkel voor de in het huurcontract opgenomen voorwaarden garant moet staan en dus nooit voor meer dan dat kan worden aangesproken. Bij een woonvereniging kan het wel degelijk meer dan dat worden.

Stel dat jullie als studenten in dit huis gezamenlijk allerhande meubels en elektronica op krediet kopen, om het huis in te richten. En stel dat iedereen op jou na het huis verlaat en niet meer betaalt. Als hoofdhuurder zul je dan weliswaar de huur moeten voldoen, maar ben je niet automatisch verantwoordelijk voor het terugbetalen van het krediet. Als papieren voorzitter van een vereniging is die kans wel aanwezig.

Waar vroeger bestuurders van verenigingen zelden aangepakt werden, zie je de laatste jaren dat dit steeds vaker wel degelijk gebeurt bij wanbeleid. Of althans, dat is mij verteld.
Met citaat reageren
Oud 10-04-2013, 12:54
Verwijderd
Even tussendoor, waaróm ben je uitgeroepen tot hoofdhuurder? Vond de rest dat een goed idee? Wilde je zelf? Heeft de rest redenen het niet te zijn, die ook voor jou gaan gelden? Het klinkt laf maar ik zou het zelf proberen te vermijden.
Met citaat reageren
Oud 10-04-2013, 14:42
Adore
Adore is offline
En waarom is het nodig? Ik woonde in een studentenhuis waarin iedereen een eigen contract had met de verhuurder en zelf huur betaalde (of niet). Ik had huisgenoten die hun huur niet betaalden, maar daar was ik dan simpelweg niet verantwoordelijk voor.

Bovendien, áls zij de huur niet betalen speelt er vaak een reden waar jij helemaal geen invloed op hebt, moet je ze aanspreken op zaken in de persoonlijke/financiële sfeer en lijk je op voorhand al de sjaak. Ik zou er niet eens aan willen beginnen.
Met citaat reageren
Oud 10-04-2013, 15:41
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
@ Ertur: dat weet ik even niet, ga vanavond even kijken of ik daar wat meer over kan vinden.

@ Adore: in sommige steden/gemeentes zoals Rotterdam mag je anders niet met meer dan twee niet-verwante personen in een huis wonen dus dan moet je wel zoiets hebben.

Edit: ik kan nergens vinden dat een woonvereniging andere rechten/plichten heeft dan een vereniging dus ik ga er dan maar vanuit dat de bestuurders alsnog hoofdelijk aansprakelijk zijn. Dan is het vooral praktisch om dingen niet persoonlijk te hoeven regelen maar niet als het gaat om aansprakelijkheid en dat soort dingen want dat maakt dan weinig uit.

Laatst gewijzigd op 10-04-2013 om 21:00.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2013, 10:47
Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Even tussendoor, waaróm ben je uitgeroepen tot hoofdhuurder? Vond de rest dat een goed idee? Wilde je zelf? Heeft de rest redenen het niet te zijn, die ook voor jou gaan gelden? Het klinkt laf maar ik zou het zelf proberen te vermijden.
Inderdaad, het kan heel snel verkeerd gaan.

Wat ik zou doen is met de verhuurder/huisbaas (die is op de hoogte van dit plannetje neem ik aan?) afspreken (en dit schriftelijk vastleggen) dat jij niet verantwoordelijk bent voor eventuele nalatigheid van je medehuurders. M.a.w. dat als jouw medebewoners geen zin hebben om de huur te betalen jij niet in de problemen komt, en de huisbaas direct naar de wanbetaler gaat. Ik weet niet hoe juridisch houdbaar zoiets is, maar als je huisbaas een redelijk persoon is doet hij dat dan waarschijnlijk ook wel en gaat hij jou niet lastigvallen.

Staat er trouwens iemand borg voor jou, bijvoorbeeld je ouders? Stel die ook op de hoogte van deze interessante constructie, want als het misgaat kunnen zij de rekening van het hele huis op hun bordje krijgen.
Oud 15-04-2013, 18:59
DSpijkerD
DSpijkerD is offline
Dank allemaal!

Ik begrijp dat hoofdhuurder zijn de nodige gevaren met zich mee brengt en dit hoopte ik dan ook met een contract de kop in te drukken.

Ik ga zeker wat doen met jullie tips and trics!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten