Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-04-2013, 10:13
Verwijderd
Stel dat er broom of chloride in een koolstofketen zit. Maar ook een carbonzuur groep en een amine. Gaat een zout altijd voor de amine en hydroxy e.d.?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-04-2013, 11:01
ThomasJu
ThomasJu is offline
Volgens mij moest je altijd gewoon de volgorde van BINAS 66D aanhouden...

Halogeen verbindingen (F,Cl,Br,I) staan op 1 na onderaan. Dus zijn het minst belangrijk.

carbonzuur is het hoogste, dus daardoor krijg je altijd het achtervoegsel "-zuur"

Vervolgens staat er in BINAS 66D ook een hele uitleg over de namen. Het 6de streepje:

Citaat:
-Wanneer in de naam van een molecuul meer voorvoegsels/takken voorkomen, is de volgorde daarvan alfabetisch. Hierbij wordt geen rekening gehouden met de numerieke voorvoegsel, uitgezonderd bij vertakte takken.>2
Dus ik denk dat je dan krijgt x-amino-y-broom-z-chloor

Wat ze bij >2 duidelijk maken is dat je dan moet sorteren op de eerste letter {a,b,c}, en niet op de getallen{x,y,z} die er voor staan.
Met citaat reageren
Oud 10-04-2013, 14:17
Verwijderd
Bedankt! Ik zat steeds te kijken naar 66D, maar dan beginnend op de rechterpagina. Zie nu pas dat er op dezelfde pagina als 66C ook een stukje 66D is.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2013, 19:44
4beta
4beta is offline
Meestal toch echt gebruikt: De volgorde van belangrijkheid.

Dus halogenen worden in het algemeen als eerste opgeschreven, en bij voorkeur in alfabetische volgorde.
Dan komen de amino-groepen, dan de hydroxy-groepen, en als laatste de zuren.

Gewoon tabel 66C van laag naar hoog lezen.

Dus: w-broom-x-chloor-y-amino-z-hydroxy-alkaanzuur
Met citaat reageren
Oud 11-04-2013, 20:56
ThomasJu
ThomasJu is offline
Die rechterkant gaat nog door op de volgende pagina!

Wij hadden een keer en opdracht in een tentamen (ik weet niet of het uit een oud CE kwam) Maar dat ging over die andere namen bij amines.
zie >4

dan wordt dus je N van je amine je basis keten. Ipv een C zoals normaal.
Met citaat reageren
Oud 12-04-2013, 14:55
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Stel dat er broom of chloride in een koolstofketen zit. Maar ook een carbonzuur groep en een amine. Gaat een zout altijd voor de amine en hydroxy e.d.?
Je hebt bij koolstofverbindingen niet met zouten te maken. Wat jij bedoelt zijn de halogenen fluor, chloor, broom en jood.
Oud 12-04-2013, 16:26
Verwijderd
Citaat:
Je hebt bij koolstofverbindingen niet met zouten te maken. Wat jij bedoelt zijn de halogenen fluor, chloor, broom en jood.
Ja dat dus! Ik was even vergeten dat een zout uit een metaal en molecuul -ion bestaat.
Met citaat reageren
Oud 12-04-2013, 23:35
ThomasJu
ThomasJu is offline
FYI:http://nl.wikipedia.org/wiki/Halogeen

"De naam halogeen komt van het Griekse "hals", wat "zout" betekent. Inderdaad vormen de halogenen gemakkelijk (goed in water oplosbare) zouten met veel metalen. "

Niet heel raar dus dat je er op komt. Maar het is toch fout. Want een zout is altijd opgebouwd uit minstens 2 ionen
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten