Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-04-2013, 13:59
Verwijderd
Ik weet dat ze me als kind altijd hebben gezegd 'Niet teveel pruimen eten, want daar krijg je het schijt van.', gedroogde pruimen zouden dat effect nog erger hebben. Omdat ik ooit doodziek ben geworden na het eten van teveel mokka crème au beurre terwijl mijn moeder me tig keer had gewaarschuwd dat ik ziek zou worden (jarenlang geen mokka meer kunnen ruiken ), heb ik braaf geluisterd

Maar nu vraag ik me af of het echt waar is? En of gedroogde pruimen inderdaad meer effect hebben, want ik vind op internet vooral dat pruimen vezelrijk zijn en daardoor dat effect hebben.

Maar ik kom ook dit tegen: http://www.agf.nl/nieuwsbericht_detail.asp?id=78272
Dat het een fabeltje zou zijn.

Wie kan daar meer over vertellen?
Met citaat reageren
Oud 22-04-2013, 14:08
bloodyb
bloodyb is offline
Die reputatie hebben ze idd maar dat geldt ook voor abrikozen, vijgen, dadels, noten etc. Of het meer effect heeft als ze gedroogd zijn weet ik niet. Ik kan me ook herinneren dat bananen werden geadviseerd. Groene bananen als je diarree hebt en overrijpe bananen bij verstoppingen.
Oud 22-04-2013, 15:45
Pluis
Pluis is offline
Die spullen werken inderdaad met name door de vezels en de suikers uit dat soort vruchten helpen ook een (laxerend) handje mee. Maar dat werkt alleen als je er veel water bij drinkt! (of iets anders met een smaakje want ik weet dat je niet van water houdt)
Oud 22-04-2013, 15:52
Verwijderd
Oh, alleen met water (en goed onthouden!), niet met ander vocht? Sap of iets met koolzuur? Ik drink wel gewoon normaal en ik eet evenveel (of weinig) vezels als anders. Ik maak me ook geen zorgen, het voelt gewoon niet zo prettig.

Ik heb er nu 5 op, maar ik merk nog niet veel in ieder geval Die Grünwaldertabletten werkten in het verleden goed, maar daar raakten mijn darmen echt volledig van van slag en die gedroogde pruimen had ik toevallig liggen. Maar ik vroeg me dus ook af of het geen fabeltje was.
Met citaat reageren
Oud 22-04-2013, 17:40
Pluis
Pluis is offline
ranja mag ook. Altijd maar sap of frisdrank drinken is vooral erg ongezond. En natuurlijk merk je die pruimen niet direct, dat merk je morgen een keer als het in je dikke darm is aangekomen.
Oud 22-04-2013, 18:22
Verwijderd
Nou ja, tegenwoordig hebben dingen vrij snel effect op mijn darmen. Soms lijkt het er los door te vallen
Met citaat reageren
Oud 22-04-2013, 19:53
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Roosvicee Laxo werkt bij mij altijd goed. Dat is aanmaaklimonade met pruimen erin dus op zich zouden pruimen dan ook moeten werken. Dat kan je ook proberen al weet ik niet of je dat in België kan kopen.
Oud 23-04-2013, 03:02
Verwijderd
Kiwi werkt nog het beste bij verstopping/trage stoelgang. Als je echt last hebt: 1 of 2 kiwi's op de nuchtere maag 's morgens. Gegarandeerd succes. Pruimen heeft bij mij minder effect. Maar ik weet niet of dat per persoon verschilt. Succes.
Met citaat reageren
Oud 23-04-2013, 07:00
Verwijderd
Mijn darmen zeggen 'No effect'. Dus tja. Kiwi heb ik niet in huis, banaan wel.
Met citaat reageren
Oud 23-04-2013, 09:02
Verwijderd
Regelmatig bewegen is vrij essentieel in een goede regelmatige stoelgang.

Geen banaan.
Met citaat reageren
Oud 23-04-2013, 09:26
Verwijderd
Mijn stoelgang is goed en regelmatig op de laatste dagen (week) na en ik beweeg niet meer of minder dan anders (sowieso meer dan voor de operatie). Ik eet/drink ook niet anders. Ik herken dit wel van vroeger, of ik had diarree of ik had dagenlang niks, maar dat is het laatste jaar niet echt meer voorgekomen. Vroeger had ik er ook niet zoveel last van, nu voel ik me geschikt voor Activia-reclames en dat vind ik nogal vervelend.
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten