Ik begin onderaan.
Welk merk is het beste?
Je kan niet zeggen welk merk het beste is. Hoog uit welk merk het meest geschikt is voor jou toepassing. Een goedkope batterij zal prima voldoen in je klok. Hij zal niet zo veel kosten, en toch loopt je klok er 2 jaar op. Echter als je deze in je camera stopt kan je er 2 keer mee flitsen en dan is hij al leeg. Dan kan je daarvoor beter eentje nemen die 4 keer zo duur is, maar wel 20 keer langer mee gaat.
Ik weet niet wat je voor metingen hebt gedaan. Maar maak er gewoon een soort conclusie van. "merk A gaat 2 keer zo lang mee dan B. Maar is ook 5 keer zo duur" Dan kan de lezer daarna zelf bepalen welke hij het beste geschikt vind voor zijn toepassing.
Nuttige energie?
E = P* t wat was het vermogen wat de batterij kon leveren, en hoe lang kon hij dat volhouden? Dat is namelijk de energie die je nuttig zou kunnen gebruiken. Je zou dit kunnen vergelijken met de energie die het kost om hem op te laden. Hieruit zou je een soort rendement kunnen berekenen.
[€/kWh]?
Je weet E van de vraag hiervoor. Zet dit om naar kWh, dit zal een klein getal zijn. Kijk nu terug naar de prijs van je batterij. Dan moet je zelf de conclusie kunnen trekken dat energie uit batterijen belachelijk duur is als je het vergelijkt met wat er uit het stopcontact komt. {opm: Als jullie dit hebben berekend zou ik ook graag het antwoord willen weten}
Minimale vermogen voor een bepaalde toepassing?
Hmmm, dit heeft niets met de batterij te maken, maar met de toepassing zelf. Je zou daar dus het gemiddelde vermogen van op moeten zoeken. Voor apparaten die op batterijen werken is dit lastig te vinden denk ik. Je zou het natuurlijk zelf kunnen meten als school een beetje een goede multimeter heeft.
Die minimale spanning is natuurlijk ook héél toepassings afhankelijk. Een klok heeft een hele lage spanning nodig. Maar ik denk dat je smartphone een kleine afwijking al niet zo prettig vind.
Je zou ook hier weer een experiment kunnen uitvoeren met een klok. Pak een batterij, en maak met behulp van een variabele weerstand een spanningsdeling. Dan kan je zelf kijken bij welke spanning de klok er mee ophoudt.
|