Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-04-2013, 13:01
frank97
frank97 is offline
hallo allemaal,

ik zit in klas 3 VWO en dat heb ik tot nu toe altijd makkelijk aan gekund. ik zou graag op vwo willen blijven maar laatste tijd heb ik zo geen zin om ook maar iets te doen dat ik alleen maar een 5,4,3,1 haal...

Ik zou graag door willen gaan maar ik kan gewoon niet leren.
Dit komt mede doordat ik toch wel behoorlijk 'computer' verslaafd ben. Ik ben ook vaak nogal druk in mijn hoofd en dat is vaak onmogelijk om eruit te zetten.

Iemand tips of hetzelfde probleem?

Als het zo door gaat haal ik dit jaar wss niet en daar word ik helemaal niet vrolijk van.

groeten,
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-04-2013, 14:01
Chantal98
Chantal98 is offline
Haai,
Ik had hetzelfde probleem als je, in het begin van het jaar. Maar bij mij is mijn motivatie terug gekomen door te denken aan mijn vervolg opleiding en ook een beetje hulp vanuit school.
Je zou kunnen proberen om je motivatie gebrek te bespreken of zelf zoeken naar een oplossing. Zoals een 'leuke' manier van leren te vinden.
Succes!
Groetjes Chantal
Met citaat reageren
Oud 16-04-2013, 14:36
bloodyb
bloodyb is offline
Probeer niet te gaan gamen voordat je je huiswerk hebt gemaakt. En als je dat moeilijk vindt is het misschien mogelijk om (een gedeelte van) je huiswerk op school te doen? En verder wat Chantal zegt: probeer je zelf te motiveren door er aan te denken wat er gebeurt als je dit jaar niet haalt. Daar wordt je mss chagrijniger van dan een aantal uren niet te gamen!
Oud 16-04-2013, 17:52
boet
boet is offline
Ik had precies hetzelfde probleem afgelopen jaar en ik ben helaas blijven zitten. Tips om te zorgen dat je gemotiveerd word heb ik helaas niet, want ik heb er nog steeds problemen mee, maar ik kan je wel vertellen dat het zeker niet leuk is om te blijven zitten want dan ga je je alleen maar meer vervelen. Dus probeer de laatste paar maanden van het jaar nog even je best te doen en je cijfers op te halen, want in de vierde wordt het zeker leuker met een profiel!
Met citaat reageren
Oud 16-04-2013, 19:22
AzN
AzN is offline
Ga in de bieb zitten om te studeren of spreek met 'n vriend(in) af om samen aan de slag te gaan. Zorg er in ieder geval voor dat de computer zo min mogelijk toegankelijk is.
Oud 17-04-2013, 14:29
.Daan
.Daan is offline
Probeer het om te draaien en ga je computer gebruiken als 'beloning'. Eerst je schoolwerk en zodra dat klaar is achter de computer. Hoe langer je uit je neus blijft eten of bezig bent met andere dingen hoe minder lang je op de computer kan.

Of blijf na schooltijd op school en ga daar op een rustig plekje je huiswerk maken. Zo heb je ook geen verleiding van de computer die thuis op je staat te wachten. Wat bij mezelf altijd nog hielp was om heel 'kinderachtig' mn ouders mij te laten overhoren voor een toets. Dan moet je er wel iets voor doen omdat je anders op je lazerus krijgt van je ouders.
Met citaat reageren
Oud 17-04-2013, 21:29
Diamera
Diamera is offline
Ik merkte dat ik dat soort ontbreken van discipline in mijn laatste jaar kreeg, maar eigenlijk alleen thuis, waar het internet, de xbox en de tv lonkten. Afleiding die niet eens interessant is (toch?), maar gewoon chill omdat het geen enkele inspanning vereist en je je voor je huiswerk weer héélemaal achter die boeken moet gaan slepen... En ja, je wil ook een beetje goeie cijfers, en je diploma halen om later een beetje een leuke opleiding kunnen doen, maar je computer aan de kant zetten blijft makkelijker gezegd dan gedaan, vind ik

Ik ben toen zo veel mogelijk op school gaan doen - de lessen volgde ik al actief (scheelt veel leerwerk), in mijn tussenuren ging ik ook gewoon in de studieruimte zitten om dan maar wat te gaan oefenen, en er was bijvoorbeeld al een huiswerkuur voor natuurkunde dat voor iedereen verplicht was, en omdat dat me wel beviel, heb ik me ook voor wiskunde ingeschreven voor een huiswerkuur. Het idee is ''je zit daar toch, dan kun je beter wat uitvoeren'' want zo leuk als je het thuis kunt maken, wordt het toch niet. En op de een of andere manier vond ik het daar op school ook makkelijker om mezelf ergens toe te zetten dan thuis van je plek af te moeten komen om aan de slag te gaan
Met citaat reageren
Oud 17-04-2013, 22:12
Verwijderd
Ik had/heb okk last van concentratie- en motivatieproblemen (andere reden). Daarom heb ik met mijn mentor de afspraak dat ik elke middag minimaal een uur huiswerk maak op school, na schooltijd. Mij bevalt het goed, omdat je in 1/ 1,5 uur dan ook alles af hebt en dan hoef je thuis ook niets meer te doen en kun je met je computer.
Wat voor jou misschien?
Met citaat reageren
Oud 20-04-2013, 18:54
the economist
the economist is offline
Uiteraard hele goede tips hierboven.
Waar ik zelf nog aan zat te denken: Babysteps!
Kleine stapjes nemen, en niet te ver vooruitdenken. Je schreef al: dan speelt er van alles in mijn hoofd.
Kleine stapjes nemen: ik ga nu dit doornemen, en niet denken aan wat er daarna nog allemaal komt.
(ja die computerbeloningtip staat hier enerzijjds haaks op, maar je blijven belonen mag natuurlijk)

en in plaats van op school (als dat lastig is) kun je natturlijk ook proberen samen met iemand te studeren. Een non-gamer uteraard dan
Met citaat reageren
Oud 20-04-2013, 23:49
Businessguy
Businessguy is offline
Als je thuis komt van school pak je wat te drinken en ga je even rustig zitten.
Kwartiertje later begin je aan je huiswerk. Als je ongeveer iets over de helft bent neem je eens een pauze van een kwartier en daarna maak je de rest van je huiswerk.
Zo doe ik het altijd.

Misschien is het ook handig voor jou om een weekplanning te maken wat betreft huiswerk?
Ik neem aan dat je op een donderdag en vrijdag al huiswerk op krijgt voor de week daarop dus kan je dat alvast in je planning verwerken. Alles wat op maandag en dinsdag die week erbij komt plan je ook rustig in.
Zo voorkom je dat je in één dag al het huiswerk voor één week moet maken.

Als je eenmaal de motivatie hebt gevonden om structureel te werk te gaan zoals een planning maken etc. dan zul je ook zien dat je cijfers langzamerhand gaan stijgen.

Vergeet trouwens ook niet ruim van te voren te gaan leren voor een proefwerk (hoe eerder hoe beter) en als je een opdracht op krijgt zoals het maken van een groot verslag over één maand begin er dan alvast mee en verspreid het werk over 3 weken zodat je niet in de laatste week heel druk bezig bent voor een verslag.
Reageren

Regels voor berichten