Ik merkte dat ik dat soort ontbreken van discipline in mijn laatste jaar kreeg, maar eigenlijk alleen thuis, waar het internet, de xbox en de tv lonkten. Afleiding die niet eens interessant is (toch?), maar gewoon chill omdat het geen enkele inspanning vereist en je je voor je huiswerk weer héélemaal achter die boeken moet gaan slepen...

En ja, je wil ook een beetje goeie cijfers, en je diploma halen om later een beetje een leuke opleiding kunnen doen, maar je computer aan de kant zetten blijft makkelijker gezegd dan gedaan, vind ik
Ik ben toen zo veel mogelijk op school gaan doen - de lessen volgde ik al actief (scheelt veel leerwerk), in mijn tussenuren ging ik ook gewoon in de studieruimte zitten om dan maar wat te gaan oefenen, en er was bijvoorbeeld al een huiswerkuur voor natuurkunde dat voor iedereen verplicht was, en omdat dat me wel beviel, heb ik me ook voor wiskunde ingeschreven voor een huiswerkuur. Het idee is ''je zit daar toch, dan kun je beter wat uitvoeren'' want zo leuk als je het thuis kunt maken, wordt het toch niet. En op de een of andere manier vond ik het daar op school ook makkelijker om mezelf ergens toe te zetten dan thuis van je plek af te moeten komen om aan de slag te gaan