Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-04-2013, 22:16
Records070
Records070 is offline
Ey mensen, ik zit een beetje met een probleem. Sinds me 18de kwam zorg verzekerign erbij, maandelijks 130-140 euro - de 70 euro zorgtoeslag, maar nu ben ik bijna 20 jaar en me geld begint op te raken Heb sinds me 18de weinig onderzoek gedaan over Uitkeringen omdat me werd verteld dat het niet mogelijk is tenzij je elke dag solliciteert ofzo.. Had er al over gedacht om mezelf in een ander huis in te schrijven of te huren, maja weet niet wat voor mogelijkheden er zijn voor me?

Me vraag is dus, is er iets wat ik mis wat me maandelijks kan helpen? Is er een uitkering mogelijk of enige andere opties?

Als een uitkering mogelijk is, moet je dan dagelijks solliciteren of hoe zit dat?

Sorry voor de onduidelijkheid, maar shiettt weet niet waar ik moet beginnen met zoeken

Groeten

&thx voor any hulp
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-04-2013, 23:50
Verwijderd
Waarom werk je niet?
Met citaat reageren
Oud 25-04-2013, 01:19
Verwijderd
ik denk dat je hier veel kan vinden
Met citaat reageren
Oud 25-04-2013, 06:55
Anna_Nibud
Anna_Nibud is offline
Als je gaat studeren heb je recht op studiefinanciering. Je kunt niet zomaar een uitkering krijgen, hier zit ook een arbeidsplicht/sollicitatieplicht aan vast (dat je op zoek gaat naar werk) of de plicht om je (alsnog) te scholen. Anders heb je geen recht op een bijstandsuitkering. Alle informatie over bijstandsuitkering kun je bij je gemeente vragen; zij keren die uitkering uit, zie ook www.rechtopbijstand.nl.
Oud 25-04-2013, 08:54
igfy
igfy is offline
Ik neem aan dat je nog thuis woont? Wat doe je in het dagelijks leven? Ga je naar school? studeer je? Bestaan je enige inkomsten uit de zorgtoeslag (lijkt me een beetje weinig) of krijg je ook nog geld van je ouders?
Oud 25-04-2013, 10:45
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Onder de 21 zjin je ouders nog financieel voor je verantwoordelijk. Alleen in uitzonderlijke gevallen (als je ouders écht niet voor je kunnen zorgen, als je geen contact meer hebt met je ouders, etc) kom je in aanmerking voor een uitkering. Daarbij geldt ook dat als je een studie kan gaan doen met studiefinanciering dat je dat moet gaan doen. Er zitten dus heel wat haken en ogen aan behalve een sollicitatieplicht.
Oud 25-04-2013, 11:17
Adore
Adore is offline
Kort door de bocht: als je nu nog thuis woont en er is geen belemmering om te gaan studeren, dan krijg je geen bijstandsuitkering.
Voor deze regel maakt het niet uit of je op dit moment niet werkelijk studeert, de mogelijkheid om te studeren is voldoende om je de uitkering te weigeren. Dus ook als je niet weet wat je zou moeten studeren, of als je pas in september begint.

En voor jongeren geldt dat zij alleen een uitkering ter hoogte van de kinderbijslagnorm krijgen als ze nog geen 21 zijn.
Uit huis gaan verandert de mogelijkheden om een uitkering te krijgen niet heel sterk. Bovendien zijn verhurende instanties niet happig op een huurder zonder inkomsten.

Ga studeren, of werken.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten