Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-05-2013, 08:40
marcieoko
marcieoko is offline
Een goeie vriendin van mij zegt steeds tegen mij dat ze dood wil. haar moeder is een paar jaar geleden overleden. nu zegt ze steeds: ik wil ook dood. dan kan ik voor altijd bij haar zijn. maar ik weet niet wat ik tegen haar moet zeggen. ik wil haar super graag helpen on haar van die gedachten af te krijgen.

HELP ME A.U.B.

Groetjes.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-05-2013, 08:44
Elin3
Elin3 is offline
Super dat je haar wil helpen! Dat is zeker niet makkelijk, maar wel noodzakelijk. Probeer ook andere vrienden of familieleden van haar bij je "reddingsactie" te betrekken, dat maakt het voor jou iets minder zwaar.
Er is geen pasklare oplossing om haar van die gedachte af te krijgen. Je kunt wel veel met haar praten -wanneer zij dat wil- en ook veel leuke dingen met haar doen en haar het gevoel geven dat ze onmisbaar is. Het leven hier moet voor haar weer aantrekkelijker worden dan de gedachte aan dood zijn. Misschien kan je haar zelfs zo ver krijgen dat ze, als jouw hulp weinig helpt, professionele hulp gaat zoeken (praten met vertrouwenspersoon op school, huisarts, psycholoog).
Oud 21-05-2013, 08:50
marcieoko
marcieoko is offline
Citaat:
Super dat je haar wil helpen! Dat is zeker niet makkelijk, maar wel noodzakelijk. Probeer ook andere vrienden of familieleden van haar bij je "reddingsactie" te betrekken, dat maakt het voor jou iets minder zwaar.
Er is geen pasklare oplossing om haar van die gedachte af te krijgen. Je kunt wel veel met haar praten -wanneer zij dat wil- en ook veel leuke dingen met haar doen en haar het gevoel geven dat ze onmisbaar is. Het leven hier moet voor haar weer aantrekkelijker worden dan de gedachte aan dood zijn. Misschien kan je haar zelfs zo ver krijgen dat ze, als jouw hulp weinig helpt, professionele hulp gaat zoeken (praten met vertrouwenspersoon op school, huisarts, psycholoog).
Ik heb wel tegen haar gezegt dat er genoeg mensen zijn die van haar houden. Ik heb ook gezecht dat ze naar een psycholoog moet. ze wil nu zelf ook naar een psycholoog. maar ze moet persee aan haar ome vertellen waarom ze daar heen wil en dat wil ze liever niet vertellen.
Met citaat reageren
Oud 21-05-2013, 12:49
hookee
hookee is offline
Citaat:
nu zegt ze steeds: ik wil ook dood. dan kan ik voor altijd bij haar zijn.
Da's een groot misverstand, vooral bij gelovige mensen; er is geen plek waar mensen elkaar na de dood weerzien.. Na de dood is er niets, alleen leegte.
Laat ze liever iemand vinden waar ze wèl altijd bij kan zijn.
Uiteraard is dat makkelijker gezegd dan overgebracht maar het kan volgens mij nooit kwaad het even te vermelden voordat een geestelijk leider haar over het randje duwt of met gelovige dogma's haar een schuldgevoel probeert aan te praten.
Verder inderdaad psycholoog (maar niet te lang) en tijd.. (heelt [bijna] alle wonden)
Citaat:
maar ze moet persee aan haar ome vertellen waarom ze daar heen wil en dat wil ze liever niet vertellen
Dan zegt ze toch gewoon dat ze het nodig heeft om haar verlies te verwerken? Ze hoeft niet per sé haar cuïcidale plannen aan haar oom voor te leggen.
Met citaat reageren
Oud 21-05-2013, 12:52
bloodyb
bloodyb is offline
Waarom moet ze dat per se tegen haar oma/oom vetellen en waarom wil ze dat niet? En heeft ze nog een vader?
Oud 21-05-2013, 15:31
OVAP
OVAP is offline
Ik heb hetzelfde meegemaakt, maar gelukkig heb ik haar op andere gedachten weten te brengen door s'nachts de politie te bellen want ik zat met haar te whatsappen en toen zei ze het dus ik ben eerst naar m'n ouders gegaan en toen hebben we de politie gebeld en die heeft met haar gepraat. Het is het belangrijkste om tegen haar te zeggen dat het geen zin heeft en dat er te veel mensen zijn die van haar houden en dat ze er meer mensen verdriet mee doet dan ze denkt EN dat ze zo haar moeder niet terugkrijgt... Sterkte!
Met citaat reageren
Oud 21-05-2013, 15:56
Elin3
Elin3 is offline
Citaat:
Waarom moet ze dat per se tegen haar oma/oom vetellen en waarom wil ze dat niet?
Dit ja. En als ze dat echt niet durft, kan jij niet een keertje op eigen initiatief aan die oma/oom uitleggen dat psychologische hulp heel hard nodig is, dat je niet uit kunt leggen waarom (want je wilt het vertrouwen van je vriendin niet schaden) maar dat jij ervan overtuigd ben dat het heel goed voor haar zou zijn om die hulp te krijgen. Als jouw vriendin het zelf zegt zonder reden kan die oma/ oom het afdoen als aanstelleritis, maar als jij als bezorgde vriend erom vraagt gaat er misschien toch een belletje rinkelen dat het heel belangrijk kan zijn.
Oud 21-05-2013, 16:15
Verwijderd
Je kan proberen uit te leggen dat het niet mogelijk is om bij iemand te zijn die dood is.
Met citaat reageren
Oud 21-05-2013, 16:25
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Gezien jou leeftijd, en dus waarschijnlijk haar leeftijd, is het vooral een seek naar aandacht. Tenminste, dat is in 99,999% van de gevallen zo rondom de leeftijd van 14. Kans dat je je echt zorgen moet maken is extreem klein. Denk dat zeker een kwart van de dames in mijn FB er destijds een keer mee gedreigt heeft maar ze leven allemaal nog (en joah, ik heb meer dan 4 dames op fb).
Met citaat reageren
Oud 21-05-2013, 17:09
kaaspepsel
kaaspepsel is offline
Hee, sterkte! Ik weet hoe ontzettend zwaar zoiets is om te horen. Mijn broertje is toen hij 8 was ook een tijdje ontzettend depressief geweest, en toen heb ik super veel met hem gepraat, en toen vertelde hij me dat zijn grootste wens was, dat je kon kiezen wie er dood zou gaan, zodat hij zichzelf kon kiezen.
Om zoiets te horen, is echt verwoestend, zeker als het van je lieve kleine 8-jarige broertje is.

Wat ik toen gedaan heb om hem proberen te helpen, is vooral veel met hem doen. Hem laten zien dat het leven echt prachtig is, zolang je je maar met de goede dingen bezig houdt.
Ik nam hem mee naar de stad, ik ging samen met hem op de trampoline, speelde spelletjes met hem, nam hem mee om lekker te gaan hardlopen, en praatte vooral veel met hem. En natuurlijk elke ruzie die er tussen ons twee of hem en mn zusje aan zat te komen, tegen te gaan.
Het was zwaar, maar ik ben zo godallemachtig blij dat hij nu gewoon een blije jongen van 11 is!

Key is dus, om gewoon te laten zien hoe mooi het leven wel niet kan zijn. Gewoon lekker bezig houden, leuke dingen doen, samen lachen. Ik weet niet of jij gelovig bent, of zij dat is, maar ik heb ook ontzettend veel steun gevonden puur door naar de kerk te gaan. Dus misschien als dat van toepassing is kan je dat ook samen doen.

Super veel succes!!!
Oud 21-05-2013, 19:34
Nonny
Nonny is offline
Citaat:
Gezien jou leeftijd, en dus waarschijnlijk haar leeftijd, is het vooral een seek naar aandacht. Tenminste, dat is in 99,999% van de gevallen zo rondom de leeftijd van 14. Kans dat je je echt zorgen moet maken is extreem klein. Denk dat zeker een kwart van de dames in mijn FB er destijds een keer mee gedreigt heeft maar ze leven allemaal nog (en joah, ik heb meer dan 4 dames op fb).
Dit slaat zo helemaal nergens op.. tuurlijk zijn er meisjes die het als schreeuw om aandacht doen, maar er zijn ook genoeg die het serieus overwegen. Helemaal als ze gelooft dat ze bij haar moeder komt, dan ziet ze het nut ervan in om dood te zijn..
OT: Idd, praat met haar maar ga er niet over dooordrammen enz, laat haar juist de mooie kanten zien en misschien kan ze met de vertrouwenspersoon op school praten? Daar hoeft niemand wat van af te weten, en als die het verstandig lijkt dat zze naar een psych of maatschappelijk werker gaat, kan dat dan ook nog wel.. Sterkte, voor jullie allebei!
Oud 22-05-2013, 18:46
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Citaat:
Dit slaat zo helemaal nergens op.. tuurlijk zijn er meisjes die het als schreeuw om aandacht doen, maar er zijn ook genoeg die het serieus overwegen. Helemaal als ze gelooft dat ze bij haar moeder komt, dan ziet ze het nut ervan in om dood te zijn..
1 wordt al genoeg gevonden. Feit blijft dat van de 10.000 dreigingen er hooguit 1 er in voortzet. Meestal niet succesvol naar mijn weten, maar daar minder ervaring deskundige in.
Met citaat reageren
Oud 22-05-2013, 19:13
eva384
eva384 is offline
zeg haar dat er een uitweg is.. dat er een manier is om een beter leven te krijgen. en dat die er echt komt. misschien moet je zeggen dat ze hulp nodig heeft. En geef haar een dikke knuffel!
Met citaat reageren
Oud 22-05-2013, 22:08
Patataap
Patataap is offline
Citaat:
1 wordt al genoeg gevonden. Feit blijft dat van de 10.000 dreigingen er hooguit 1 er in voortzet. Meestal niet succesvol naar mijn weten, maar daar minder ervaring deskundige in.
Bron aub.
Met citaat reageren
Oud 22-05-2013, 22:22
MiBe
MiBe is offline
Citaat:
Dit ja.
Reageren

Regels voor berichten