Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-05-2013, 17:46
Joey9
Joey9 is offline
Hoi,

Ik zit met een probleempje.
Ik zal binnenkort mijn studierichting moeten kiezen (over een tijdje, maar toch). Maar ik twijfel al een tijdje tussen systeembeheer en orthodontie.

Het geeft me een kick als ik jongeren en volwassenen ingrijpend kan helpen met iets (in dit geval: een recht gebit, dus een hele verademing). Ik heb wat problemen met mijn motoriek, maar ik zal alles op een gegeven moment wel kunnen, toch?

Ik voel me thuis in computersystemen. Ik kan er heel goed mee overweg, en wil mensen er graag mee helpen. Maar na zo'n 2 uur staren naar een beeldscherm krijg ik hoofdpijn. Ik denk dat dit dus afvalt.

Hoe zou ik deze belangrijke keuze in mijn leven kunnen maken?
Ik weet het echt niet meer...
Advertentie
Oud 27-05-2013, 18:22
Elin3
Elin3 is offline
Je bent 13, dus op dit moment heb je nog best veel tijd om dat uit te vinden (en om misschien nog tegen een hele andere studie aan te lopen die je super tof vindt!). Zorg ervoor op school dat je een vakkenpakket kiest waar je beide kanten mee op kunt, dan kan je de knoop later doorhakken, als je goed doorkrijgt wat je echt leuker vindt.

Ps. Als je hoofdpijn krijgt van een beeldscherm... is dat misschien een teken dat je ogen niet zo geweldig zijn? (Keertje naar de opticien?)
Oud 27-05-2013, 18:37
Joey9
Joey9 is offline
Bedankt voor je reactie.

Ik ben al maanden op zoek naar een (mogelijke) studierichting. Ik kom gewoon niet verder, er zijn - zo lijkt het wel - geen betere banen voor me. Behalve in het onderwijs, maar ik sta al te trappelen als ik een klas aan moet kijken, terwijl ik juist goed ben in communicatie. Bij 1-6 personen is het geen enkel probleem.

En ik sta op het punt om binnenkort naar de lokale opticien te gaan. Toch bedankt voor je advies.
Oud 27-05-2013, 19:56
Pluis
Pluis is offline
Orthodontie en systeembeheer zijn allebei technische vakken. In principe moet je er dus met N&G of N&T wel mee kunnen komen dus. bij orthodontie moet je namelijk uitrekenen met hoeveel kracht je die ene tand de goede kant op kan trekken. Daarnaast moet je uiteraard ook je medische basiskennis van het gebit kennen, dus je moet een vak als biologie op school ook leuk vinden. Systeembeheer zit meer in de wiskunde/informatica hoek. Daarvoor moet je het leuk vinden om de hele dag achter de computer te zitten werken.
Oud 28-05-2013, 17:22
Tink*
Tink* is offline
Het is toch ook niet raar als je als je 13 bent niet staat te trappelen om voor een grote klas te gaan staan? Ik zou dat dus daarom niet uitsluiten. Er kan nog zoveel gebeuren in die jaren en je wordt nog zoveel volwassener. Natuurlijk zijn er ook mensen die nooit voor een grote groep willen staan, maar je kan ook altijd RT-er worden o.i.d.
Oud 30-05-2013, 19:50
arPos
arPos is offline
Citaat:
Bedankt voor je reactie.

Ik ben al maanden op zoek naar een (mogelijke) studierichting. Ik kom gewoon niet verder, er zijn - zo lijkt het wel - geen betere banen voor me. Behalve in het onderwijs, maar ik sta al te trappelen als ik een klas aan moet kijken, terwijl ik juist goed ben in communicatie. Bij 1-6 personen is het geen enkel probleem.

En ik sta op het punt om binnenkort naar de lokale opticien te gaan. Toch bedankt voor je advies.
hoe bedoel je er zijn geen betere banen, de technische en logistieke sectoren staan te schreeuwen om jonge aanwas.
Reageren

Regels voor berichten