Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-05-2013, 19:13
SoufSouf
SoufSouf is offline
Hallo

weet iemand een handige manier om een mol te berekenen ik weet dat voor de mol de massa van het deeltje moeten hebben bijvoorbeeld 48g zuurstof dan moet de massa van zuurstof weten dat is in dit geval 32 dan doe toch 48/32= 1,50 mol

Maar hoe doe je dat bij 1000 kg ammoniak of 50 mg natriumchloride?

kan iemand me helpen hiermee?

Groet Souf
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-05-2013, 20:30
Pluis
Pluis is offline
Je kan voor al die dingen opzoeken hoeveel gram per mol ze zijn (bijv 17,03052 g/mol voor ammoniak (= NH3)) en dan kun je prima uitrekenen hoeveel mol er in 1000.000 gram ammoniak zit.
Oud 31-05-2013, 12:31
ThomasJu
ThomasJu is offline
Welkom op dit forum!

Als je de molmassa niet voor de heel stof kan vinden zou je dit zelf kunnen berekenen. Je moet dan opzoeken hoeveel elke atoom weegt.
Dus voor ammoniak zou dat dan worden:
1 keer N : 14 u
3 keer H : 3 * 1 u
Tel je dit op dan krijg je die 17 g/mol.

We hebben op dit forum een speciaal sub-forum voor vragen over exacte vakken. Je kan de volgende keer hier(KLIK) je vragen stellen.
Met citaat reageren
Oud 31-05-2013, 14:40
Pluis
Pluis is offline
oja, ik zal het topic even verplaatsen want ik zat niet op te letten.
Oud 31-05-2013, 15:18
mathfreak
mathfreak is offline
Even voor de volledigheid: als een element een atoommassa van M u heeft, dan is de molmassa M gram. Als je van een chemische stof dus de formule kent, dus als je weet hoeveel atomen van een element in de formule voorkomen, dan kun je aan de hand daarvan de molmassa berekenen.
Oud 31-05-2013, 16:55
Starbucks-
Starbucks- is offline
Achterin BINAS (mocht je in de bovenbouw zitten) staan molmassa's van vaak voorkomende stoffen; bespaart je wat rekenwerk Vergeet ook niet je antwoord naar de juiste eenheid om te zetten. Bijv 1 ton = 1000000 gram.
Met citaat reageren
Oud 31-05-2013, 17:26
Verwijderd
Heel simpel gezegd: reken de massa om in gram en deel het door de mol.massa van de stof. Dus stel je hebt 1 kg NO, dan reken je dat om naar gram, wat natuurlijk 1000 gram is. Dan deel je dat door de mol.massa van NO, ik doe een gok 40 gram/mol? Dan heb je 1000/40= 25 mol NO.

Als je mol.massa niet kunt vinden dan tel je de mol.massa van ieder individuele atoom op tot je de mol.massa van de molecuulformule hebt. Dus stel dat je niet weet dat NO 40gram/mol is, dan zoek je mol.massa van N op en ook die van O, tel je bijelkaar op en daar heb je dan mol.massa van NO.

Hoop dat het zo duidelijk is. Is in principe hetzelfde als de uitleg hierboven.
Met citaat reageren
Oud 11-06-2013, 18:38
chloelaumen
chloelaumen is offline
scheikundelessen op youtbue helpt je de mol en allerlei andere dingen heel goed begrijpen misschien een tip voor de volgende keer http://www.youtube.com/watch?v=3hSOb...D9AF0E6F90DD7F
Met citaat reageren
Oud 12-06-2013, 16:20
Verwijderd
Ik zal dit schema hier ook maar even posten. Heb ik heel veel aan gehad.

Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten