Beste lezer,
Ik heb een practicum bedacht waarbij ik wil kijken bij welke begin pH-waarde het enzym lipase het beste zijn werking uitvoert (vet afbreekt in glycerol en vetzuur). Ik wil dit doen doormiddel van een waterbad en een titratie.
Ik wil oplossingen maken met lipase en een vet en deze een bepaalde zuurgraad geven doormiddel van HCl-oplossing en NaOH-oplossing toe te voegen. Dan maak ik bijvoorbeeld oplossingen met pH-waarden van 2,4,6 en 8 en deze leg ik om de beurt in het waterbad voor 20 minuten. Na de 20 minuten heeft het enzym waarschijnlijk zijn werking uitgevoerd en is de pH-waarde gedaald door het gevormde vetzuur. Om te bepalen hoeveel vetzuur er is ontstaan wordt gebruik gemaakt van een titratie. Aan de oplossing wordt een indicator toegevoegd met een omslagtraject bij de begin pH-waarde (bijvoorbeeld 2). Er wordt telkens getitreerd tot dat de oplossing van kleur verandert. Zo kan er worden bepaald hoeveel vetzuur er is gevormd.
Wat ik mij dus afvraag is wat soort vet ik het beste kan gebruiken? Ik dacht eventueel aan melk, maar hier zitten waarschijnlijk ook andere stoffen in die invloed kunnen hebben op de resultaten...
Hopelijk kan iemand mij helpen
|