Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-12-2007, 23:11
Evil-milkshake
Evil-milkshake is offline
Hoi kinders .

Ik had een vraagje, ik ga een bunsenbrander aanschaffen. En ik moet al mijn scheikundeproefjes thuis doen, kan ik de aansluiting voor de oven die wij hebben (met zo een gasaansluitings-ding) gebruiken voor het aansluiten van de bunsenbrander? Voor ik mezelf met een steekvlam toetakel
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-12-2007, 08:54
Gunkan
Gunkan is offline
Woe.... Goede vraag! Ik zou het niet doen, alleen al omdat je dan steeds die slang heen en weer blijft wisselen...

Is het niet gemakkelijker om daar zo'n klein tankje camping gas voor te halen? Da's voor jou een heel stuk gemakkelijker om steeds op te ruimen.
Met citaat reageren
Oud 13-07-2013, 20:44
Joris_2
Joris_2 is offline
Een bunsenbrander kun je in principe thuis aansluiten. Wat je nodig hebt is een verloop van kraan naar slang. Toen ik dit topic (gevonden via google) onlangs voor het eerst las, had ik dezelfde vraag. Na veel googlen en een aantal winkels/bedrijven later, ben ik vandaag perfect geholpen bij Emgas in Den Bosch (emgas.nl). Ze wisten meteen wat ik nodig had: "We krijgen vaker zo'n soort vraag - we verkopen veel terrasverwarmers op aardgas."

Ter info: ik heb zelf een kleine 20 jaar geleden al eindexamen gedaan. Overleg dus eerst even met je ouders voordat je aan de slag gaat! Let er ook op dat je een bunsenbrander op aardgas hebt. Er zijn er namelijk ook die gemaakt zijn voor propaan. De andere calorische waarde vraagt om een ander ontwerp. Aansluiten op een Campingaz-fles of -blik gaat daarom niet: daar zit butaan in.

De (standaard) aansluiting die ik thuis heb, is een half duims gaskraan (1/2 inch). Zo een waar je een 'gastec'-goedgekeurde slang met wartel op aansluit die vervolgens naar je gasfornuis of oven gaat. Die slang heeft aan de uiteindes een wartelmoer, een vlakke metalen afdichting die aan de slang is bevestigd met een pershuls, en een rubber ring. Wissel je continue, dan is wellicht een permanente aansluiting verstandiger én praktischer.

De vraag per e-mail aan Emgas:
"[ik heb] een bunsenbrander (aardgas) met bijbehorend stuk butyleenslang (zwart, flexibel). Mijn vraag is, hebben jullie er ervaring mee die op een half duims (1/2") keukenaansluiting te koppelen? Het zou voor hobbymatig gebruik zijn, waarbij ik incidenteel het gasfornuis afkoppel en de brander aansluit."

Antwoord:
"Wij kunnen het volgende leveren:

599825 Aansluitkoppeling op aardgaskraan € 5,13
141515 Slangpilaar van koppeling naar slang € 2,54

Dit kunt u eventueel met een slangklem vastzetten of wij kunnen dit persen aan de slang voor u."
Op de factuur: "KNEL AANSLUITKOPPELING RAM 2DLG m24X15MM" en "SLANGPILAAR 1/2" BI".

Het geheel is ter plekke voor mij in elkaar gezet. Wat de aansluitkoppeling betreft, daar wordt aan de kant van de knelkoppeling (buitendraad) met teflon de slangpilaar (binnendraad) vastgezet. De teflon zorgt voor de vereiste afdichting.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten