Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Liefde & Relatie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-07-2013, 21:26
Jan159
Jan159 is offline
Hallo iedereen,

Ik ben al een 2tal jaar samen met mijn huidige vriendin, maar ze is de laatste tijd echt verdikt. Om eerlijk te zijn stoort het mij, ik verwacht niet dat ze het perfecte lichaam heeft, want dat heb ik ook zeker en vast niet, maar er zijn grenzen. Ik vind ze een pak minder aantrekkelijk geworden. Ze eet ook altijd vrij ongezond, bij de helft van haar maaltijden is wel een schep mayonaise bij..

Ik weet dat overgewicht een vrij gevoelig onderwerp is, zeker bij meisjes, maar hoe kan ik het haar vertellen op een niet, of toch zo min mogelijk, kwetsende manier?

Jan
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-07-2013, 21:30
Verwijderd
Ehm. VInd je het erg omdat je haar zo minder aantrekkelijk vindt, of heb je ook nog care voor haar gezondheid en of ze goed in haar vel zit? Om die laatste twee punten zou je eens een goed gesprek aan kunnen gaan, als je tenmisnte ook zoiets voelt.
Met citaat reageren
Oud 26-07-2013, 21:42
Jan159
Jan159 is offline
Uiteraard denk ik ook aan haar gezondheid, dat is vanzelfsprekend. En het is zeker niet dat ze obesitas of dergerlijke heeft, zeker niet! Ze is kerngezond, en ze is gewoon iets dikker dat het gemiddelde meisje van 18..

Maar er is gewoon vrij veel flubber aan haar buik bijgekomen, en haar benen begint het ook... En dit terwijl ze vroeger heel mooi slank was!

Nu, moest ze er mee inzitten zou ze toch niet zo ongezond eten? Ze eet chips, koekjes, ijsjes,...
Het is toch een vorm van respect tov je partner dat je jezelf wat fit & aantrekkelijk houdt..? Zeker op een jonge leeftijd zoals de onze!
Met citaat reageren
Oud 26-07-2013, 21:49
Elin3
Elin3 is offline
Als jij dat vind moet je dat haar duidelijk maken. Leg vooral de nadruk op de gezondheidsrisico's, vraag haar of er misschien een reden is dat ze zoveel eet (sommige mensen zijn echte emotie-eters), of ze wel lekker in haar vel zit.
Zij is jou niet verschuldigd om een mooi figuur te hebben, maar als je haar vraagt haar best te doen en haar gaat helpen af te vallen of in elk geval gezonder te eten zal ze dit vast wel willen proberen.
Oud 26-07-2013, 22:14
Jan159
Jan159 is offline
Maar hoe maak ik het haar duidelijk? Ik hou echt heel veel van haar, dus ik zoek een manier zodat ik haar niet, of toch zo weinig mogelijk kwets.

Ik ben er mee akkoord dat ze mij niks verschuldigd is, het is haar lichaam, en zij doet ermee wat ze wil. Maar ergens vind ik ook dat als je in een relatie bent, je toch rekening mag houden met het feit dat je een partner hebt. Ik denk dat zij het ook niet zo'n pretje zou vinden moest ik een pens krijgen. Dat is toch wederzijds respect? Maar goed, uiteindelijk doe je wat je wil, daarin volg ik je 100%...

Het is gewoon dat het zo niet kan doorgaan. Het is toch ook belangrijk dat je (op onze leeftijd) je voel aangetrokken tot je partner?
Met citaat reageren
Oud 26-07-2013, 23:22
Silvano08
Silvano08 is offline
Natuurlijk is dat belangrijk, maar laat daar niet de nadruk op komen te liggen. En zoals je al aangaf, ze is -iets- dikker dan de gemiddelde 18-jarige, dus is het echt zo'n big deal?

Maargoed, ik vat op zich wel. Hoe je het 't beste kunt brengen. Wat Eline inderdaad al zei; de gezondheidsrisico's moeten centraal staan. Vooral niet beginnen over uiterlijk "schade", maar schade aan de gezondheid als ze ongezond blijft dooreten. Ook niet haar het gevoel proberen te geven dat ze de hele tijd ongezond eet, want dan krijgt ze al gauw de neiging te gaan denken dat ze dik wordt (wat juist niet de bedoeling moet zijn).
Met citaat reageren
Oud 27-07-2013, 01:56
Verwijderd
Citaat:
Ze is kerngezond, en ze is gewoon iets dikker dat het gemiddelde meisje van 18..
Wat is 'iets dikker'?

Ik denk eigenlijk niet dat je zoiets kunt afdwingen. Er valt natuurlijk iets te zeggen voor jezelf aantrekkelijk houden voor je partner, of dat nou gewicht betreft, kleding of 't niet nemen van een kort pittig kapsel, maar als je vriendin dat niet uit zichzelf belangrijk vindt gaat het niet werken. Waarschijnlijk voelt ze zich alleen maar onzeker en aangevallen door zo'n gesprek, omdat zij bijvoorbeeld misschien acceptatie juist zwaarder vindt wegen. En daar valt ook iets voor te zeggen, dus bij dit soort dingen is het belangrijk dat je iemand treft met dezelfde verwachtingen en prioriteiten als jij.

Aankomen met zogenaamde zorgen om gezondheidsrisico's zou ik niet doen. Dat is kleinerend, ze zal heus snappen dat 't je daar niet om gaat, jullie zijn 18 ffs. Maar ermee blijven rondlopen lijkt me ook niet slim. Uitleggen wat jij doet om jezelf aantrekkelijk te maken/houden voor haar en vragen of zij dat principe niet ook belangrijk vindt lijkt me de beste optie, dat opent in ieder geval het gesprek zonder dat het direct beschuldigend of dwingend wordt.

Waarom is ze opeens meer gaan eten, zit daar niet iets achter?
Met citaat reageren
Oud 27-07-2013, 09:03
Verwijderd
Citaat:
Als jij dat vind moet je dat haar duidelijk maken. Leg vooral de nadruk op de gezondheidsrisico's, vraag haar of er misschien een reden is dat ze zoveel eet (sommige mensen zijn echte emotie-eters), of ze wel lekker in haar vel zit.
Zij is jou niet verschuldigd om een mooi figuur te hebben, maar als je haar vraagt haar best te doen en haar gaat helpen af te vallen of in elk geval gezonder te eten zal ze dit vast wel willen proberen.
Jij moedigt aan te liegen over waarom hij niet wil dat ze dikker wordt?
Met citaat reageren
Oud 27-07-2013, 09:10
Volk
Volk is offline
Ik zou eerlijk zijn en zeggen dat je haar minder aantrekkelijk vindt nu ze niet goed voor zichzelf zorgt. Ik heb veel liever dan mijn vriend eerlijk is dan dat hij over mijn gezondheid gaat zeuren. Mijn gezondheid is mijn ding en daar moet hij zijn mond over houden, daar heeft hij helemaal niks over te zeggen. Dat hij mij niet meer aantrekkelijk vindt is een probleem van ons tweeën en daar zou ik dan wel mee aan de slag gaan. Maar kleinerend over mijn gezondheid doen zou ik absoluut niet waarderen.

Als je niet eens eerlijk over dit soort dingen kunt praten geeft het in mijn ogen ook wel aan dat de relatie niet goed zit.
Met citaat reageren
Oud 27-07-2013, 09:13
Verwijderd
Je kunt het ook gewoon positief brengen, "je ziet er altijd prachtig uit, maar wat slanker stond je wel beter"
Met citaat reageren
Oud 27-07-2013, 09:24
Volk
Volk is offline
Dat is toch niet positief?

Je ziet er prachtig uit maar toch niet.
Met citaat reageren
Oud 27-07-2013, 09:25
Verwijderd
Citaat:
Je kunt het ook gewoon positief brengen, "je ziet er altijd prachtig uit, maar wat slanker stond je wel beter"
En ook dit is liegen.
Citaat:
Ik vind ze een pak minder aantrekkelijk geworden.
Prachtig gaat niet samen met een pak minder aantrekkelijk.
Met citaat reageren
Oud 27-07-2013, 10:07
BorderCross
BorderCross is offline
Het lijkt me heel lastig om in zo'n zelfde situatie te zitten. Eigenlijk is het ook lastig naar het advies van iedereen hier te luisteren. Ieder meisje zal anders reageren op de aanpak, liegen, direct, subtiel. Jij bent degene die haar het beste kent, jij weet waarschijnlijk beter hoe ze zal reageren op dingen dan ons. Denk eerst na over hoe ze zal reageren voordat je advies hiervan toepast. Zo kan je hopelijk voorkomen dat je straks met een boze of verdrietige vriendin zit.
Oud 27-07-2013, 11:03
Verwijderd
Citaat:
En ook dit is liegen.

Prachtig gaat niet samen met een pak minder aantrekkelijk.
nee, dat is waar.
Met citaat reageren
Oud 27-07-2013, 11:26
Volk
Volk is offline
Ik zei toen gewoon tegen vriend: Je begint wat dikkig te worden, vind ik niet sexy.

Maar mijn vriend en ik zijn niet van die drama queens.
Met citaat reageren
Oud 27-07-2013, 11:33
Jan159
Jan159 is offline
Tuurlijk gaat prachtig wel samen met minder aantrekkelijk. Ze heeft, zonder twijfel, het allermooiste gezichtje dat ik ooit heb gezien! Maar ze begint gewoon te verdikken, en dat stoort me.

Mijn vriendin is ook geen drama queen, maar ik zoek gewoon een manier om dit op een zo min mogelijk kwetsende manier aan haar over te brengen. Maar droog zeggen dat ik vind dat ze dik is geworden is misschien wel to the point, maar ik vrees dat ik ze dan wel hard kwets als ik het zo droog zeg.
Met citaat reageren
Oud 27-07-2013, 11:44
Volk
Volk is offline
Ze weet niet dat je haar niet opzettelijk zult kwetsen? Zeg dat er anders bij.
Met citaat reageren
Oud 27-07-2013, 11:53
Verwijderd
Citaat:
Tuurlijk gaat prachtig wel samen met minder aantrekkelijk.
Goeie definitie van prachtig heb je. Als je haar gezichtje mooi genoeg vindt om haar prachtig te vinden dan heb je ook geen probleem en hoef je niks te zeggen
Met citaat reageren
Oud 27-07-2013, 12:29
Jan159
Jan159 is offline
Gezicht is niet = rest van het lichaam?

Ja zo iets zal het dan wel worden denk ik, Volk..
Met citaat reageren
Oud 27-07-2013, 15:24
Oezem
Oezem is offline
Nou ja je hoeft haar natuurlijk ook niet recht in d'r gezicht te zeggen dat ze dik is geworden.
Je zei ook dat ze niet obees is, maar alleen wat zwaarder dan de gemiddelde 18jarige en zwaarder dan voorheen. Volgens mij is ze dan niet dik.
Vertel haar dat je hebt opgemerkt dat ze aangekomen is en dat je haar daardoor minder aantrekkelijk vindt, maar maak ook duidelijk dat dat niet betekent dat je niet meer van haar houdt.
En als je je zorgen maakt over waarom ze zo ongezond is gaan eten, mag/moet je dat ook uiten. Misschien zit er wel iets achter waar je haar bij kunt helpen.
Oud 27-07-2013, 17:01
MMollie
MMollie is offline
Als het echte liefde is maakt het je niet uit hoe ze eruitziet
Oud 27-07-2013, 17:23
Vowel
Vowel is offline
Citaat:
Als het echte liefde is maakt het je niet uit hoe ze eruitziet
Wat een politiek correcte bullshit, zeg.
Met citaat reageren
Oud 27-07-2013, 17:31
Verwijderd
Citaat:
Goeie definitie van prachtig heb je. Als je haar gezichtje mooi genoeg vindt om haar prachtig te vinden dan heb je ook geen probleem en hoef je niks te zeggen
:')
Citaat:
Ik zou eerlijk zijn en zeggen dat je haar minder aantrekkelijk vindt nu ze niet goed voor zichzelf zorgt. Ik heb veel liever dan mijn vriend eerlijk is dan dat hij over mijn gezondheid gaat zeuren. Mijn gezondheid is mijn ding en daar moet hij zijn mond over houden, daar heeft hij helemaal niks over te zeggen. Dat hij mij niet meer aantrekkelijk vindt is een probleem van ons tweeën en daar zou ik dan wel mee aan de slag gaan. Maar kleinerend over mijn gezondheid doen zou ik absoluut niet waarderen.

Als je niet eens eerlijk over dit soort dingen kunt praten geeft het in mijn ogen ook wel aan dat de relatie niet goed zit.
Hier ben ik het wel mee eens. Nu zal het voor haar ook nog relatief eenvoudig zijn om af te vallen. Dat wordt wel anders als ze straks echt een dikke pad is geworden.
Met citaat reageren
Oud 27-07-2013, 22:44
Babe123
Babe123 is offline
Zoiets zeg je gewoon niet tegen een meisje..
als ze nou bijvoorbeeld heel erg dik word maar dan echt dik oke dan kan je het wel zacht zeggen maar dan nog!
Met citaat reageren
Oud 27-07-2013, 23:05
Verwijderd
En als je vriendje wat dikkig zou worden? Zou je het dan wel zeggen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-07-2013, 23:11
Babe123
Babe123 is offline
Citaat:
En als je vriendje wat dikkig zou worden? Zou je het dan wel zeggen?
Jongens zijn daar niet zo gevoelig in.
Met citaat reageren
Oud 27-07-2013, 23:12
Babe123
Babe123 is offline
Het is een beetje dom als een meisje een buikje krijg en je gaat meteen zeggen Ey ja je word DIK je moet afvallen.
Met citaat reageren
Oud 27-07-2013, 23:13
Verwijderd
Citaat:
Generalisatie much.

Citaat:
Het is een beetje dom als een meisje een buikje krijg en je gaat meteen zeggen Ey ja je word DIK je moet afvallen.
Er zijn betere manieren om zoiets te zeggen he.
Met citaat reageren
Oud 27-07-2013, 23:15
Babe123
Babe123 is offline
Citaat:
Generalisatie much.

Er zijn betere manieren om zoiets te zeggen he.
Zo komt het voor meiden over ookal zeg je het anders
Met citaat reageren
Oud 27-07-2013, 23:16
Verwijderd
Dan moeten ze zich maar niet aanstellen. De waarheid mag heus wel gezegd worden.
Met citaat reageren
Oud 27-07-2013, 23:18
Babe123
Babe123 is offline
Citaat:
Dan moeten ze zich maar niet aanstellen. De waarheid mag heus wel gezegd worden.
Waarheid? Dus als een meisje een beetje dikker word dan is ze meteen een dik wijf en moet ze maar afvallen? Dat is gewoon gemeen dat is niet de waarheid, genoeg meiden daardoor krijgen daarom anorexia omdat ze een paar kilo's aankomen..
Met citaat reageren
Oud 27-07-2013, 23:22
Verwijderd
Kijk, wat jij doet is gelijk weer overdrijven. Ik heb nergens gezegd dat als een meisje wat dikkig wordt ze gelijk dik is. Dan nog, is het een ongeschreven regel dat je het niet over het lichaam van een vrouw mag hebben? En waarom mogen vrouwen wel negatief doen over mannen en mannen dan niet over vrouwen omdat het gelijk gemeen is? Daarnaast kunnen jongens ook anorexia krijgen.
Met citaat reageren
Oud 27-07-2013, 23:25
Verwijderd
Bied aan om samen te hardlopen of iets dergelijks
Versterkt jullie band en doen jullie ook nog eens wat samen.

Ze zal de boodschap waarschijnlijk ook begrijpen
Met citaat reageren
Oud 27-07-2013, 23:42
BorderCross
BorderCross is offline
Citaat:
Zo komt het voor meiden over ookal zeg je het anders
En wie ben jij? Vertegenwoordigster van alle vrouwen? Jezus..
Als je het zacht brengt komt het op een normale vrouw vast niet over alsof heel de wereld instort..
Oud 27-07-2013, 23:44
Babe123
Babe123 is offline
Citaat:
En wie ben jij? Vertegenwoordigster van alle vrouwen? Jezus..
Als je het zacht brengt komt het op een normale vrouw vast niet over alsof heel de wereld instort..
Omdat zo iets mij ook is overkomen? Dus ik weet hoe het voelt en ik was maar 50 kilo en ze gingen zeggen dat ik een buikje kreeg
Dus ja ik weet dan hoe meiden zich voelen ..
Met citaat reageren
Oud 27-07-2013, 23:47
Verwijderd
Citaat:
Omdat zo iets mij ook is overkomen? Dus ik weet hoe het voelt en ik was maar 50 kilo en ze gingen zeggen dat ik een buikje kreeg
Dus ja ik weet dan hoe meiden zich voelen ..
Je bent dik
Met citaat reageren
Oud 27-07-2013, 23:51
Lente
Lente is offline
'hee schat, ga je mee sporten?' Dan is voor haar echt wel duidelijk wat je bedoelt, het is dan aan haar wat ze ermee doet.
Met citaat reageren
Oud 27-07-2013, 23:52
Babe123
Babe123 is offline
Citaat:
Je bent dik
Grappig hoor ik was 50 kilo Dus hou maar op over je bent dik want dat was niet echt een leuke tijd terwijl ik niet eens dik was.
Met citaat reageren
Oud 27-07-2013, 23:52
Babe123
Babe123 is offline
Citaat:
'hee schat, ga je mee sporten?' Dan is voor haar echt wel duidelijk wat je bedoelt, het is dan aan haar wat ze ermee doet.
Inderdaad zo iets
Hier ben ik het mee eens.
Met citaat reageren
Oud 27-07-2013, 23:53
Verwijderd
Citaat:
Grappig hoor ik was 50 kilo Dus hou maar op over je bent dik want dat was niet echt een leuke tijd terwijl ik niet eens dik was.
grapje babe xoxo
je bent onzeker
Met citaat reageren
Oud 27-07-2013, 23:55
Babe123
Babe123 is offline
Citaat:
grapje babe xoxo
je bent onzeker
Ja over me lichaam dat geef ik toe ja daarom vind ik het ook zo gemeen dat ze zomaar zeggen dat ze meteen dik is.

Want door omdat mijn broer en zus dat toen altijd zeiden bleek voor de grap had ik bijna anorexia en ja dat vind ik gewoon dom als mensen er zo over doen.
Met citaat reageren
Oud 28-07-2013, 00:03
Dark Phoenix
Dark Phoenix is offline
Citaat:
Wat een onzin.

Mooi topic wel trouwens.
Oud 28-07-2013, 00:04
Babe123
Babe123 is offline
Citaat:
Wat een onzin.

Mooi topic wel trouwens.
Ik bedoel gewoon jongens zijn daar minder gevoelig in.
Met citaat reageren
Oud 28-07-2013, 00:06
Dark Phoenix
Dark Phoenix is offline
Citaat:
Ik bedoel gewoon jongens zijn daar minder gevoelig in.
Citaat:
Wat een onzin.
Oud 28-07-2013, 00:06
Verwijderd
Citaat:
Ja over me lichaam dat geef ik toe ja daarom vind ik het ook zo gemeen dat ze zomaar zeggen dat ze meteen dik is.

Want door omdat mijn broer en zus dat toen altijd zeiden bleek voor de grap had ik bijna anorexia en ja dat vind ik gewoon dom als mensen er zo over doen.
Hoe lang ben je?
Je weet zelf dat 50 kilo niks is. Gewoon niks van aantrekken
Met citaat reageren
Oud 28-07-2013, 00:36
Babe123
Babe123 is offline
Citaat:
Hoe lang ben je?
Je weet zelf dat 50 kilo niks is. Gewoon niks van aantrekken
1.60 ben heel klein
En weeg nu 48
Met citaat reageren
Oud 28-07-2013, 01:17
BorderCross
BorderCross is offline
Alsnog, dat het bij jou gebeurde betekent niet dat alle vrouwen zo zijn, so I call bullshit..
Oud 28-07-2013, 01:28
Babe123
Babe123 is offline
Citaat:
Alsnog, dat het bij jou gebeurde betekent niet dat alle vrouwen zo zijn, so I call bullshit..
Ik weet heus wel hoe vrouwen zich daar bij voelen.
Met citaat reageren
Oud 28-07-2013, 08:24
Vowel
Vowel is offline
Citaat:
Houd toch even op, joh. Jij kunt helemaal niet spreken voor alle vrouwen.

Ik zou liever hebben dat mijn vriend het eerlijk en tijdig aangeeft. Dan kan ik er iets aan doen. Dat is beter dan dat hij het stilhoudt, mij steeds minder aantrekkelijk gaat vinden en dat ik er dan te laat (en op een veel lulligere manier) achterkom.

Andersom zou ik dat bij hem ook doen. En als het goed is ken en vertrouw je elkaar genoeg om te weten dat het niet als belediging bedoeld is.

Edit: en natuurlijk ga je niet zeggen "hey je bent dik, val eens af." Je kunt er best op een normale manier over praten. TS, er is een grote kans dat ze het zelf ook wel doorheeft hoor. Gewoon eerlijk zijn.
Met citaat reageren
Oud 28-07-2013, 11:25
DAH
DAH is offline
Citaat:
Met jou logica kun je dus niets zeggen over alle jongens. "Ik heb het persoonlijk meegemaakt. Ik ben vrouw dus alle vrouwen zijn zo."
Reageren

Regels voor berichten