Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lifestyle
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-11-2013, 14:27
Violet Vivian
Violet Vivian is offline
Goed, ik zit niet meer op de middelbare school, maar zou toch graag jullie medewerking willen vragen voor een enquête, namelijk over het gebruik van u en jij. Alvast heel erg bedankt!

http://www.enquetemaken.be/toonenquete.php?id=168480
Oud 28-11-2013, 14:44
Verwijderd
Mag ik dit als Vlaming ook invullen? Aangezien het bij ons toch wel anders is dan in Nederland
Met citaat reageren
Oud 28-11-2013, 14:45
Verwijderd
Ingevuld.
Met citaat reageren
Oud 28-11-2013, 14:55
Verwijderd
Gedragsnorm is ook iets dat op Lifestyle mag, dus dit topic gaat daarheen.
Met citaat reageren
Oud 28-11-2013, 15:32
Verwijderd
De volgorde van je vragen is wat gek! Misschien al niet meer van toepassing maar houd het voor de invuller ook logisch. En denk na over antwoordmogelijkheden. Een open vraag die prima meerkeuze had kunnen zijn is irritant voor de respondent. Kleine foutjes maken het slordiger. Geldt ook voor beide geslachten aan kunnen klikken
Met citaat reageren
Oud 28-11-2013, 22:33
Verwijderd
Ingevuld.
Nog voor de vragen beginnen wordt de afnemer met jullie aangesproken, wat tutoyeren is terwijl ik de rest van de enquête word gevousvoyeerd. Ik vond dat opvallend voor een enquête die precies daar over gaat.
Met citaat reageren
Oud 29-11-2013, 05:48
Hawahaai
Hawahaai is offline
Ingevuld.
Citaat:
De volgorde van je vragen is wat gek!
Met citaat reageren
Oud 29-11-2013, 11:02
Verwijderd
Citaat:
Hoe spreekt u nu mensen aan die u niet kent of die een hogere positie hebben dan u? ( bijvoorbeeld werkgever of arts)
Dit zijn twee vragen: Hoe spreekt u nu mensen aan die u niet kent en Hoe spreekt u nu mensen aan die een hogere positie hebben dan u. Het is niet handig als ik 1 antwoord moet geven op 2 vragen.
Met citaat reageren
Oud 29-11-2013, 13:45
Verwijderd
Ik mis de optie 'gij' trouwens
Met citaat reageren
Oud 29-11-2013, 13:49
Verwijderd
Gij staat gelijk aan jij.
Met citaat reageren
Oud 29-11-2013, 14:00
Verwijderd
Citaat:
Gij staat gelijk aan jij.
Zeker van?
Ik vind er toch wel een verschil inzitten. U = formeel, naar hogergeplaatsten, gij = informeel, jij = formeel, naar lagergeplaatsten (en naar kleine kinderen).
Met citaat reageren
Oud 29-11-2013, 14:38
Verwijderd
Maar nee gij! Gij/ge is gewoon de Vlaamse versie van jij/je, maar jij en je wordt sneller op school gebruikt om correct AN te leren (al hadden mijn leraren het in de lagere school daar ook behoorlijk lastig mee. Goeiemorgend zeggen en lopen doorstrepen in een opstel omdat niemand naar schoon rent )

En ja, dan zou je kunnen zeggen dat jij formeler is, maar nee, dan is gij gewoon dialect dat je niet in situaties gebruikt waar dat niet gepast is In Maastricht op de lagere zeiden we buiten de klaslokalen ook dich tegen elkaar en in de klas jij.
En voor de duidelijkheid, ik ben in de lagere tot in het 3e studiejaar in Nederland naar school geweest en daarna altijd in België (in Limburg en Antwerpen), dus ik zit niet te raaskallen over iets dat ik niet zou kunnen weten
Met citaat reageren
Oud 29-11-2013, 14:44
Verwijderd
Citaat:
Maar nee gij! Gij/ge is gewoon de Vlaamse versie van jij/je, maar jij en je wordt sneller op school gebruikt om correct AN te leren (al hadden mijn leraren het in de lagere school daar ook behoorlijk lastig mee. Goeiemorgend zeggen en lopen doorstrepen in een opstel omdat niemand naar schoon rent )

En ja, dan zou je kunnen zeggen dat jij formeler is, maar nee, dan is gij gewoon dialect dat je niet in situaties gebruikt waar dat niet gepast is In Maastricht op de lagere zeiden we buiten de klaslokalen ook dich tegen elkaar en in de klas jij.
En voor de duidelijkheid, ik ben in de lagere tot in het 3e studiejaar in Nederland naar school geweest en daarna altijd in België (in Limburg en Antwerpen), dus ik zit niet te raaskallen over iets dat ik niet zou kunnen weten
Dat laatste beweer ik helemaal niet hoor
Maar net omdat het ene meer dialect is, vind ik dat er een klein registerverschil is.
Toen ik nog voor leerkracht studeerde, was het toch altijd een knop omdraaien om de leerlingen met jij aan te spreken ipv gij . (Wat ik trouwens een belachelijke regel vind, er is niets mis met 'gij' als een soort van Algemeen Vlaams )
Met citaat reageren
Oud 29-11-2013, 14:57
Verwijderd
Nou ja, zie je, je/jij is dus iets dat je in situaties gebruikt als correct Nederlands meer gewenst/beter is ^^

En nee, geen belachelijke regel, we scoren als Vlamingen altijd goed op taalgebied, ik denk omdat wij leren een switch te maken
Met citaat reageren
Oud 29-11-2013, 17:18
Violet Vivian
Violet Vivian is offline
Bedankt voor het invullen allemaal! De optie gij hebben we er niet in verwerkt omdat we ons echt richten op een publiek van Nederlanders. Mocht je in België wonen en wel gebruik maken van u, dan mag je het uiteraard wel invullen! Ook bedankt voor de suggesties, die zullen we zeker meenemen in onze volgende projecten
Oud 29-11-2013, 19:24
Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:

"Gij" wordt ook gebruikt in sommige Nederlandse dialecten.
Met citaat reageren
Oud 29-11-2013, 20:27
Verwijderd
Ja, in Noord-Brabant hoor ik het ook zat. Beetje grensoverschrijdend daar Maar zal best ook nog ergens anders voorkomen ook, alleen dan meer beperkt streekgebonden, denk ik. Vlaanderen is een stukje groter als streek met ook nog eens dialecten daar in.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2013, 07:28
Verwijderd
Gij verschilt toch wel op subtiele wijze van jij in het Vlaams. Ook omdat u anders wordt gebruikt. Hoe vat je het op als wordt gezegd 'kunt gij uw moeder vragen?', is het dan in u- of jijvorm? U is minder formeel dan in Nederland, en gij minder informeel.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2013, 08:01
Verwijderd
Kun jij jouw moeder vragen. Uw is voor gij wat jouw is voor jij. Als je beleefder wil zijn, zou het 'kunt u uw moeder vragen'.

Gij heeft geen bezittelijk gevormd op gij. Wederkerend is dat ook, 'kunt gij u omdraaien'? En LV: zal ik u even helpen? (Al komt dat in bepaalde streken gesproken meer neer op 'zal ik aa efkes helpen' ) Dan lijkt dat beleefd voor mensen die het niet gewend zijn (of dat er geen verschil is tussen beleefd en gewoon aanspreken), maar dat is geen beleefdere vorm dan jou In die vorm wordt er zelfs naar kinderen verwezen met u. In de school: Zet u recht!
Met citaat reageren
Oud 30-11-2013, 08:29
Verwijderd
Ja eh o rly etc maar het verschil is dus wat subtieler. Niet een op een te vervangen.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2013, 08:34
Verwijderd
Ik vind er geen verschil in zitten als iemand die regelmatig in beide landen zit, het wordt op dezelfde manier gebruikt. En dat er subtiele verschillen zitten tussen Nederland en Vlaanderen (soms niet zo subtiel), ok, maar dit is wel gelijk te trekken naar mijn ervaring.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2013, 08:42
Verwijderd
Ja, je noemde je vermeende autoriteit al eerder maar die geldt voor mij net zo goed noem het verschil in sociale perceptie en interpretatie.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten