![]() |
|
Goed, ik zit niet meer op de middelbare school, maar zou toch graag jullie medewerking willen vragen voor een enquête, namelijk over het gebruik van u en jij. Alvast heel erg bedankt!
http://www.enquetemaken.be/toonenquete.php?id=168480
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Maar nee gij! Gij/ge is gewoon de Vlaamse versie van jij/je, maar jij en je wordt sneller op school gebruikt om correct AN te leren (al hadden mijn leraren het in de lagere school daar ook behoorlijk lastig mee. Goeiemorgend zeggen en lopen doorstrepen in een opstel omdat niemand naar schoon rent
![]() En ja, dan zou je kunnen zeggen dat jij formeler is, maar nee, dan is gij gewoon dialect dat je niet in situaties gebruikt waar dat niet gepast is ![]() En voor de duidelijkheid, ik ben in de lagere tot in het 3e studiejaar in Nederland naar school geweest en daarna altijd in België (in Limburg en Antwerpen), dus ik zit niet te raaskallen over iets dat ik niet zou kunnen weten ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Maar net omdat het ene meer dialect is, vind ik dat er een klein registerverschil is. Toen ik nog voor leerkracht studeerde, was het toch altijd een knop omdraaien om de leerlingen met jij aan te spreken ipv gij ![]() ![]() |
![]() |
|
Bedankt voor het invullen allemaal! De optie gij hebben we er niet in verwerkt omdat we ons echt richten op een publiek van Nederlanders. Mocht je in België wonen en wel gebruik maken van u, dan mag je het uiteraard wel invullen! Ook bedankt voor de suggesties, die zullen we zeker meenemen in onze volgende projecten
![]()
||
Citaat:
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Kun jij jouw moeder vragen. Uw is voor gij wat jouw is voor jij. Als je beleefder wil zijn, zou het 'kunt u uw moeder vragen'.
Gij heeft geen bezittelijk gevormd op gij. Wederkerend is dat ook, 'kunt gij u omdraaien'? En LV: zal ik u even helpen? (Al komt dat in bepaalde streken gesproken meer neer op 'zal ik aa efkes helpen' ![]() ![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik vind er geen verschil in zitten als iemand die regelmatig in beide landen zit, het wordt op dezelfde manier gebruikt. En dat er subtiele verschillen zitten tussen Nederland en Vlaanderen (soms niet zo subtiel), ok, maar dit is wel gelijk te trekken naar mijn ervaring.
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Algemene schoolzaken |
Enquête over taal asian_pearl | 19 | 07-02-2010 11:09 |