Citaat:
Ik moet volgend jaar mijn studiekeuze maken, maar ik ben er nog niet uit.
Ik studeer dit jaar af met VWO en wil of Taalwetenschap of Engelse Taal & Cultuur studeren in Leiden.
Ik ben geinteresseerd in taal algemeen en verschillende talen, maar mijn voorkeur is Engels. Ook ben ik zeer geïnteresseerd in de Engelse cultuur, zoals de oude volkeren en godsdiensten en zeker de literatuur. Ik ben een beginner op het gebied van American Sign Language en ik hoop dat ik ook hier iets mee kan. Het belangrijkste punt is dat ik werk in het Verenigd Koninkrijk hoop te vinden, waar ik natuurlijk altijd een achterstand zal hebben op gebied van Engels.
Ik weet niet waar ik beter aan doe: wat zal me in de toekomst beter te pas komen? Waar kan ik beter werk mee vinden?
|
Een nederlandse student moet voor bijna iedere studie zichzelf fatsoenlijk engels bijbrengen. Literatuur, presentaties en stages zullen zeker in latere jaren in het engels gaan. (tenzij je Frans gaat studeren obviously) Kortom: je hoeft je bij geen enkele studie zorgen te maken dat je aan het eind niet klaar zou zijn voor een internationale baan.
Met een studie engelse cultuur zul je denk ik niet snel een baan vinden in engeland. Wat voor baan in nederland stel je je voor met een studie nederlandse cultuur? Je kunt jezelf beter scholen in een discipline die in ieder land relevant zou zijn (weet ik veel, stedenbouw ofzo, whatever you like), en dan in de loop van je opleiding zorgen dat je je stages in het buitenland kan doen. Je hebt je keuze voor leiden al gemaakt om de een of andere reden, maar ik zou je aanraden in het selectieprocess dus ook de kwaliteit van de stages meenemen. Ik weet toevallig dat er een aantal letteren studies in leiden zijn waar (internationale) stages GEEN vast onderdeel zijn van het curiculum. Tenzij dat bij jouw opleiding taalkunde of engelseT&C expliciet wel het geval is, zou ik dat dus niet doen.