Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-08-2013, 21:39
Korpiklaani
Korpiklaani is offline
Heuy,

Ik ben volledig Nederlands, maar toch ben ik sinds 2 jaar helemaal gek van Rusland. Ik wil de taal ook gaan leren, wat me tot nu toe vrij makkelijk afgaat, en ik zou het graag willen studeren. Er zijn alleen enkele probleempjes:

1. de meeste (lees: vrijwel alle) studies zijn universitair. Ik heb dus een vwo-diploma nodig. Dat zou totaal geen probleem zijn, als ik geen havo zou doen.

2. De enige studie die ik heb gevonden die voor havo-studenten is weggelegd, is een opleiding als Russisch vertaler. Het lijkt me chill om dat te worden, maar, nu komt het, de studie kost 11.000 euro èn je krijgt er geen studiefinanciering voor, omdat het hoorcolleges zijn van 1 keer per maand. Tevens wordt het ook niet als echte studie gezien geloof ik, en is het dus iets wat je ook voor 300 euro bij de LOI kunt kopen als cursus..

Dus na een paar uurtjes zoeken zonder verder resultaat, heb ik besloten om het hier maar te vragen. Bestaat er een studie die zo veel mogelijk met Rusland te maken heeft, waar ik geen vwo-diploma voor nodig heb èn waar je studiefinanciering voor krijgt? Desnoods in het buitenland, Duitsland lijkt me namelijk een chill land om te studeren. Alles goedkoop enzo Russisch als keuzevak lijkt me ook wel okay, dat is niet echt wat ik wil, maar zo lang ik iets met Russisch kan ben ik blij. Alvast bedankt
Advertentie
Oud 29-08-2013, 21:51
Verwijderd
of je doet nog vwo na je havo?
Met citaat reageren
Oud 29-08-2013, 21:55
Korpiklaani
Korpiklaani is offline
Citaat:
of je doet nog vwo na je havo?
Ik weet vrij zeker dat ik dat niet ga redden, ik vind havo al best moeilijk
Oud 30-08-2013, 15:46
Tink*
Tink* is offline
Tja volgens mij bestaat het verder niet. Je zou het natuurlijk altijd kunnen overwegen als 'leuke extra taalcursus' naast je studie als vwo te lastig wordt.
Oud 31-08-2013, 07:24
Schrödinger
Schrödinger is offline
Gezien je nick zou ik eerder verwachten dat je Fins zou willen studeren.

Als je vwo te hoog gegrepen vindt kun je deze droom maar beter laten varen. Óf je werkt gewoon een paar uurtjes per week meer aan school en haalt een vwo-diploma. Voor een studie Russisch kun je volgens mij ook gewoon het laagste profiel pakken.
Met citaat reageren
Oud 31-08-2013, 08:21
Verwijderd
En als je een beetje taalgevoel hebt, is een universitaire studie Russisch natuurlijk nou niet bepaald hogere wiskunde, dat lijkt me een relatief gemakkelijke studie. Het is vooral een kwestie van discipline want eerste jaar zal neem ik aan vrijwel alleen maar de taal zijn en pas daarna geschiedenis/literatuur etc. Het zal vooral heel veel lezen zijn. Maar voor het niveau hoef je het niet te laten, bedoel ik maar. En dat is geen sneer of zo, er is geen enkele noodzaak om een studie Russisch gigantisch theoretisch of onderzoeksgericht te maken.
Met citaat reageren
Oud 31-08-2013, 08:42
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Een vriend van me heeft een minor Russisch gedaan bij zijn studie geschiedenis maar dat is wel universitair. Hij deed het aan de UvA.
Oud 04-09-2013, 20:48
HybridTheory
HybridTheory is offline
Citaat:
En als je een beetje taalgevoel hebt, is een universitaire studie Russisch natuurlijk nou niet bepaald hogere wiskunde, dat lijkt me een relatief gemakkelijke studie. Het is vooral een kwestie van discipline want eerste jaar zal neem ik aan vrijwel alleen maar de taal zijn en pas daarna geschiedenis/literatuur etc. Het zal vooral heel veel lezen zijn. Maar voor het niveau hoef je het niet te laten, bedoel ik maar. En dat is geen sneer of zo, er is geen enkele noodzaak om een studie Russisch gigantisch theoretisch of onderzoeksgericht te maken.
Ben ik het niet helemaal mee eens. Dat het geen hogere wiskunde is is duidelijk, maar Russisch is geen eenvoudige taal, zeker niet als je geacht wordt het goed te kunnen binnen een paar jaar. Je moet een enorme zelfdiscipline hebben voor dit soort studies. Het aantal uren college per week is het dubbele of drievoudige van de meeste gangbare studies. En taalkundig onderzoek is nou juist wél gigantisch theoretisch, droge, abstracte kost. (Ik ben zelf net klaar met een WO studie Tsjechisch overigens, dezelfde opleiding als Russisch, Slavische talen en culturen)
Met citaat reageren
Oud 04-09-2013, 21:44
Verwijderd
Ja bla dat zeg ik bijna letterlijk, ik noem letterlijk discipline en dat het in het begin vooral taal zal zijn. En Jožin z bažin komt je halen
Met citaat reageren
Oud 05-09-2013, 15:47
HybridTheory
HybridTheory is offline
Nou nou, no offence.. Ik zeg toch dat ik het er niet helemaal mee eens ben, en dan noem ik het feit dat taalkundig onderzoek zeer theoretisch is, in tegenstelling tot wat jij eerder beweert. En taalkunde, geschiedenis, literatuur etc worden al vanaf het eerste jaar gegeven.

TS, er is trouwens wel een HBO opleiding waar je Russisch als vak kunt kiezen, Europese studies aan de Haagse Hogeschool. Je moet daar 2 of 3 talen verplicht volgen (2 geloof ik), en Russisch is een van de mogelijkheden. Als je toch besluit VWO en dus WO te gaan doen, in Leiden, Groningen en Amsterdam kun je Russisch studeren als hoofdvak binnen de studie Slavische talen en culturen. In Leiden kun je ook nog Ruslandkunde studeren. Daar leer je wel de taal, maar is de taal niet je studieopject zeg maar. Ruslandkunde richt zich op de geschiedenis, economie en politiek van Rusland, de taal leren is in het eerste jaar verplicht en vanaf het tweede jaar optioneel. Je mag me voor meer info natuurlijk een pm sturen.
Met citaat reageren
Oud 05-09-2013, 15:51
HybridTheory
HybridTheory is offline
Citaat:
Ja bla dat zeg ik bijna letterlijk, ik noem letterlijk discipline en dat het in het begin vooral taal zal zijn. En Jožin z bažin komt je halen
Trouwens, wist je dat taalkunde tot laat in de 19e eeuw onder wiskunde viel? Niet te hard zeggen dus dat het niet bepaald hogere wiskunde is
Met citaat reageren
Oud 18-09-2013, 19:26
Gðmndr
Gðmndr is offline
Добрый вечер,

Zulke studies zijn er niet; heel misschien HEAO Linguïstisch, maar daar leg je je vooral toe op economie in combi met talen.

Je zou een jaar HBO kunnen doen en dan overstappen naar WO.
wat je ook doen kunt, is eerst een cursus doen bij LIO of als je taalgevoel en discipline hebt, een zelfstudie die je € 35 aan boeken kost.

Ik zou je op afstand een beetje met Russisch kunnen helpen.

Удачи!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten