Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-10-2013, 12:51
Verwijderd
Hey mensen,

Ik ben bezigt met een profielwerkstuk over het effect van emoties op de leervaardigheid van een persoon.
Ik weet al dat dopamine de concentratie verhoogt waardoor je beter kan leren en dat dopamine wordt aangemaakt als je blij bent, wordt er nou ook een stofje gemaakt als je droevig bent die je juist slechter laat leren? of komt dat niet door een stofje. Ik weet namelijkvan mijzelf dat als ik ruzie had met mijn ouders en die dag een toets had dat ik me dan echt niet kon concentreren op die toets en dat ik dan alleen maar zat te denken aan wat er nou precies gebeurt was.

Dit is de hoofdvraag van ons pws, misschien hebben jullie ook nog enkele tips over waar ik het nog meer over kan hebben met betrekking tot dit onderwerp?
En misschien hebben jullie nog handige bronnen? Ik ga zowieso dick swaab wij zijn ons brein lezen

Groet

epic
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-10-2013, 17:02
Pluis
Pluis is offline
Emoties zijn niet een op een gelinkt met 1 bepaald stofje in je hersenen. Het dopamine waar je het over hebt is een neurotransmitter, een stof die ervoor zorgt dat het signaal van de ene hersencel bij de andere komt. Maar dat is niet de enige, je hebt bijvoorbeeld ook nog serotonine, adrenaline en GABA. Lees anders deze wikipedia pagina eens door: http://nl.wikipedia.org/wiki/Neurotransmitter
het is geen leerboek, maar dan krijg je in ieder geval een iets beter idee van wat je brein doet.
Dat je je na ruzie niet kunt concentreren zit hem bijvoorbeeld niet alleen in 1 stofje als dopamine, maar ook door iets basaals als stress. Stress zorgt ervoor dat je afgeleid bent omdat je hersenen onbewust steeds zoeken naar "gevaar" en ja dan is zo'n toets verrekte lastig.
Misschien ook leuk om eens in de schoolbieb te zoeken naar boeken over psychologie en bijvoorbeeld ontwikkelingspsychologie (dus hoe je leert leren enzo)
Oud 10-10-2013, 22:07
Verwijderd
Oke dankjewel, ik had ook gelezen dat het iets te maken heeft met het limbisch systeem dat daar emoties effect hebben op het geheugen enzo.
Met citaat reageren
Oud 11-10-2013, 15:26
Pluis
Pluis is offline
Ja en dat limbisch systeem zit weer in je hersenen. En die gebruiken dus die neurotransmitters om het signaal van a naar b te krijgen. neurowetenschappers studeren er niet voor niets jaren op om het te begrijpen
Reageren

Regels voor berichten