Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-10-2013, 10:58
deEspana
deEspana is offline
Na 6 jaar over de havo te hebben gedaan, keek ik er enorm naar uit om iets te doen wat ik écht leuk vond en waar ik echt goed in was. Helaas, eenmaal op die opleiding, schrok ik me kapot. Van de manier van leren/ lessen op hbo maar ook van de studie die ik had gekozen. Ik ben na 3 weken snel overgestapt naar 'een veiligere' studie dicht in de buurt, zonder al te veel creativiteit (rechten) maar wel iets meer zekerheid. ( hiervoor deed ik media informatie, communicatie)
Nu na zo'n 2 maanden valt me deze studie ook heel erg tegen, ik had me er van te voren helemaal niet in verdiept en heb binnen een dag de keuze gemaakt die studie maar te gaan doen aangezien ik niet veel tijd had. Daarbij vind ik het ontzettend moeilijk, en be dus weer op zoek naar iets creatiefs. ( de eerste tentamens zijn naar mijn gevoel ook echt klote gegaan).
Het liefste zou ik willen stoppen, en een jaartje werken met misschien een paar weekjes buitenland. Mijn ouders staan er niet helemaal achter, ze willen dat ik eerst nog probeer maar ze zie echter wel hoe ongelukkig ik ben. Ik ben vooral heel bang voor de verwachting en reactie's van anderen. Dat ik geen doorzetter ben heb ik namelijk al een paar keer naar mijn kop gesmeten gekregen, en er zit natuurlijk ook iets in maar het is wel erg kort door de bocht. Voor mijn gevoel kan ik beter stoppen, ik heb totaal geen motivatie en vertrouwen in mezelf en in de studie en weet eigenlijk nu all dat het toch niks gaat worden,. daarbij heb ik wel al een idee wat ik volgend jaar zou willen doen ( wel nog eerst naar veel opendagen natuurlijk voor de zekerheid) . Maar wat is jullie advies? toch nog even doorzetten zoals de 'verstandigen' om me heen dat roepen, of beter nu meteen stoppen?

( ik ben trouwens pas 17 omdat ik p de kleuterschool een jaar heb overgeslagen, dus heb ook het gevoel dat ik er nog niet helemaal klaar voor was/ben)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-10-2013, 11:29
Verwijderd
Ja wajooww je bent natuurrlijk ook eeb stuk jonger uk zou even na gaan denke gaam zoeken aar iets qat je echt wilt wa t ja nu kan je wel steeds ruile maar dadelijk is het weer te creatief en wat dan ?

En er even tussenuit... weet wel dat het dan ook weer moeilijker word er in te komen
Met citaat reageren
Oud 26-10-2013, 22:30
Pluis
Pluis is offline
Als je voor 1 februari stopt ben je niet een jaar aan studiefinanciering kwijt.
Als je echt niet weet wat je wil kun je er beter nog eens rustig over nadenken dan nu impulsief wéér een andere studie te kiezen.
En denk ook eens na of jouw verwachtingen van je opleiding wel realistisch zijn. Hoger onderwijs betekent dat je veel zelf moet doen en zelf moet plannen. Men zit dus niet achter je broek aan. En alleen omdat je deze opleiding zelf mag kiezen, wil niet zeggen dat je alle vakken ook leuk gaat vinden. Elke studie heeft stomme vakken.
Los van wat je gaat studeren: wat wil je later gaan doen? Als je dat wel weet, kun je een studie gaan zoeken die je daar brengt.
Oud 27-10-2013, 00:50
arPos
arPos is offline
beter een jaar werken en iets kiezen waar je achter staat dan spijt hebben tot het einde der tijden...

Aan de andere kant, je hoeft je werk natuurlijk niet geweldig te vinden, het is vooral om er brood mee op de plank te krijgen om de dingen te kunnen doen die je wel geweldig vind... en het helpt als je er wat talent voor hebt dat wel.

Houd er ook rekening mee dat de leukheid/toepasbaarheid van "de studie" nogal kan afwijken van "het werk"

Ik heb mijn studie altijd gezien als startkwalificatie, niet meer niet minder.
Reageren

Regels voor berichten