Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-11-2013, 22:11
Katie.
Katie. is offline
Ik zou graag toegepaste taalkunde willen studeren in België. Er zijn meerdere Universiteiten in Belgie die deze opleiding aanbieden, maar ik zou graag willen weten welke Universiteit het 'beste' is.' Daarnaast zou ik willen weten wat de verschillen zijn tussen het Nederlandse onderwijs en het Belgische. Ook zou ik graag willen weten hoe ik als Nederlander een appartement kan vinden (huren) en wat hier allemaal bij komt kijken.

Verder heb ik nog andere vragen:

-Hoe schrijf je je in op een Belgisch Universiteit?
-Wat zijn de eventuele cultuurverschillen?
-Behoud in mijn studiefinanciering?
-Zijn er nog andere factoren waar ik rekening mee moet houden?

Als iemand mij hierbij kan helpen ben ik heel erg dankbaar

Groet,

Katie.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-11-2013, 22:48
Verwijderd
Van alle steden waar ze het aanbieden, lijkt Antwerpen mij het interessantste. Dan heb je nog de keuze tussen Universiteit Antwerpen en Thomas More Antwerpen (aangesloten bij KU Leuven). Eens je je onderwijsinstelling hebt gekozen, kan je daar de studentenvoorzieningen contacteren die je zullen helpen met je studiefinanciering. Het hoger onderwijs wordt internationaal geregeld dus het hele systeem van academische/professionele bachelor is identiek hetzelfde. Qua cultuurverschillen valt het best mee hoor
Met citaat reageren
Oud 05-11-2013, 14:21
Katie.
Katie. is offline
Citaat:
Van alle steden waar ze het aanbieden, lijkt Antwerpen mij het interessantste. Dan heb je nog de keuze tussen Universiteit Antwerpen en Thomas More Antwerpen (aangesloten bij KU Leuven). Eens je je onderwijsinstelling hebt gekozen, kan je daar de studentenvoorzieningen contacteren die je zullen helpen met je studiefinanciering. Het hoger onderwijs wordt internationaal geregeld dus het hele systeem van academische/professionele bachelor is identiek hetzelfde. Qua cultuurverschillen valt het best mee hoor
Bedankt! Maar er zullen toch wel wat cultuurverschillen zijn?
Die Universiteiten die je noemt hebben die ook open dagen? Ik kan op hun website daar niks over vinden.

Als er nog verder mensen zijn die mijn vragen kunnen beantwoorden, graag!
Zijn er verder nog mensen die studeren aan de Universiteit antwoorden of Thomas more?
Met citaat reageren
Oud 05-11-2013, 14:36
Verwijderd
Beetje andere woordenschat soms en lekkerder eten
Zelf studeer ik aan Thomas More (wel een andere richting) en het bevalt me daar prima!
De infodagen zijn al voorbij vrees ik, aangezien het academiejaar net van start is gegaan.
Met citaat reageren
Oud 05-11-2013, 14:53
Katie.
Katie. is offline
Dat is jammer! Misschien kan ik een keer een weekend Antwerpen doen en gewoon binnen lopen om de sfeer te proeven?

Kan je mij nog meer vertellen over thomas more? Wat bevalt je precies? Wat is het verschil tussen een Belgische universiteit en een Nederlandse?

Hoe zit het trouwens met het vinden van een studio/chalet/appartement? Ik wil graag gaan samenwonen. Aan hoeveel huur moet ik ongeveer denken per maand?
Met citaat reageren
Oud 05-11-2013, 14:56
Verwijderd
Juist doordat de verschillen klein zijn (in vergelijking met Nederland vs China) leiden ze snel tot misinterpretatie. Kiezen om onbeleefd te doen, ofzo. Over het algemeen zijn Vlamingen bedeesder en rustiger dan Nederlanders. Alles wat valt onder 'netjes opgevoed'.
Met citaat reageren
Oud 05-11-2013, 15:00
Verwijderd
Kan je doen ja. Je zou zelfs eens stiekem een les kunnen mee volgen, niemand merkt dat in zo'n aula .
De organisatie en begeleiding is er gewoon goed vind ik. Klein verschil wel: de opleiding die ik volg is echt van de hogeschool Thomas More zelf, terwijl Toegepaste taalkunde een opleiding is aan de KU Leuven (maar gevestigd in de gebouwen van Thomas More). Ik heb nooit aan een Nederlandse universiteit gestudeerd en zit niet "op kot", dus daar kan ik je niet spijtig genoeg niet mee helpen.
Met citaat reageren
Oud 05-11-2013, 15:45
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik heb een jaar in België gestudeerd (biomedische wetenschappen), aan de KULeuven en ben afgehaakt omdat de verschillen in onderwijssysteem te groot waren. Ik miste teveel wiskunde wat ik op de middelbare school niet gehad had om mijn studie in België goed te kunnen volgen. Het was zoveel werk dat ik dit er niet naast kon inhalen. Ga er vanuit dat een opleiding in België veel meer theoretisch is ingericht en veel minder praktisch, veel hoorcolleges en weinig werkcolleges of projectgroepen. Veel meer klassiek onderwijs dus.

Om je in te schrijven moest ik naar de universiteit toe. Ze hebben daar speciale inschrijfdagen waarop je je daar in kan schrijven. Ik dacht dat je wel een soort voorinschrijving kon doen via internet maar dat weet ik niet zeker meer. Onthoud dat het collegejaar in België pas eind september of begin oktober begint en niet begin september zoals hier. Ik kreeg gewoon Nederlandse studiefinanciering maar hoe dat nu zit weet ik niet, het is alweer tien jaar geleden dat ik daar studeerde. Vraag het eventueel na bij DUO.

Ik had een kamer in een complex van de universiteit. Je hebt gesubsidieerde en niet-gesubsidieerde kamers (koten). Als Nederlander kom je alleen in aanmerking voor niet-gesubsidieerde woonruimte. Ze hadden daar ook open dagen waarop je kon gaan kijken en je jezelf op de wachtlijst kon zetten. Daarnaast heb je natuurlijk ook kamers van particulieren. Die hangen briefjes op op de universiteit en misschien kan je via internet ook wel wat vinden. Ga niet eerder zoeken dan eind augustus/begin september. Daarvoor heb je alleen het overschot nog van het jaar ervoor en dat zijn dus alleen de kamers die niemand wil hebben.

Wat betreft cultuurverschillen. Belgen zijn veel meer op zichzelf en idd wat Lusi zegt, beleefder en bedeesder. Verder is het daar gebruikelijk om op kot te gaan, ook al woon je vlakbij maar blijven ze wel nog ingeschreven bij hun ouders en gaan ze ook elk weekend naar huis. Dat is wel echt iets om rekening mee te houden want Leuven loopt bijvoorbeeld in het weekend vreselijk leeg en dan is het er echt saai.
Oud 08-11-2013, 15:02
Katie.
Katie. is offline
Bedankt voor de info!

Weet iemand hoe het zit met werken in België? Aangezien ik dan 'buitenlands' ben.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2013, 16:28
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik denk dat je daar een speciale verblijfsvergunning voor nodig hebt. Sowieso om te wonen moet je je inschrijven bij de vreemdelingendienst maar met werken heb ik geen ervaring. Belgen werken ook niet veel naast hun studie omdat hun ouders dan geen/minder kinderbijslag meer krijgen (dat is daar ook nog boven de 18 om je studie te bekostigen ipv studiefinanciering hier). Vraag het na bij de gemeente waar je wilt gaan wonen of de ambassade.
Oud 09-11-2013, 10:51
Duckdonkey
Duckdonkey is offline
Citaat:
Ik denk dat je daar een speciale verblijfsvergunning voor nodig hebt. Sowieso om te wonen moet je je inschrijven bij de vreemdelingendienst maar met werken heb ik geen ervaring. Belgen werken ook niet veel naast hun studie omdat hun ouders dan geen/minder kinderbijslag meer krijgen (dat is daar ook nog boven de 18 om je studie te bekostigen ipv studiefinanciering hier). Vraag het na bij de gemeente waar je wilt gaan wonen of de ambassade.
Dat valt denk ik wel mee, binnen de eu mag je toch wonen en werken waar je wil?
Oud 09-11-2013, 13:37
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Binnen bepaalde richtlijnen wel ja maar je moet je wel registreren.
Oud 10-11-2013, 10:26
Schrödinger
Schrödinger is offline
Als je wil werken of studeren in een ander EU-land mag dat land jou niet tegenhouden (als je zelf een EU-burger bent), maar je moet je dan inderdaad wel registreren. In de praktijk kan de bureaucratie die hiermee gepaard gaat nog wel een significante barrière opwerpen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten