Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-02-2014, 19:59
Maylena
Maylena is offline
Hallo,

Ik heb een vraagje en het is voor mij erg belangrijk.
Ik weet niet of dit hier goed staat, maar dit is m'n probleem:

Voor mijn profielwerkstuk heb ik een filmpje gemaakt met windows live movie maker.
Het is ongeveer 18 minuten lang en bevat audio, video, tekst en plaatjes.

Ik heb geprobeerd om mijn project op te slaan als 'aanbevolen voor dit project'.
Echter, als het bijna klaar is komt er te staan dat het niet opgeslagen kon worden door onvoldoende geheugen.

Ik weet niet hoe het zit met computers en geheugen, maar wat ik wel weet is dat op m'n C: schijf 35 GB vrij is en ik dit probleem nog nooit eerder heb gehad. Ik probeer het nu met de 'dvd branden' instelling op te slaan, maar dit is natuurlijk een veel lagere resolutie en het is heel erg belangrijk voor mijn toekomst. Ook weet ik niet of het gaat lukken.

Als dit fout gaat, krijg ik problemen met de examens en als ik de examens niet haal, kan ik volgend jaar niet een jaar naar Amerika. Als ik niet naar Amerika ga, kan ik net zo goed de vervolgstudie die ik wilde gaan doen wel vergeten.
Het is dus erg belangrijk en de deadline is al overschreden.

Alvast bedankt.

PS: Sorry voor mijn paniekerigheid >.<

Laatst gewijzigd op 10-02-2014 om 20:06.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-02-2014, 20:27
freyk
freyk is offline
Je systeem heeft blijkbaar te weinig kracht om je film te bewaren (renderen).
Aantal tips: film op een lagere kwaliteit (resolutie, geluid, enz). Of zoek een systeem met meer 'rekenkracht'.
Oud 10-02-2014, 20:42
ThomasJu
ThomasJu is offline
Heb je nog meer 'schijven' (partities) in je computer zitten? Vaak zit er namelijk nog een D(Data) partitie in waar alle bestanden opgeslagen worden. Misschien is die vol.

Kan je het anders niet op school doen? Of op een andere computer? (Iemand uit je familie met een goede pc ofzo)
Met citaat reageren
Oud 10-02-2014, 20:50
freyk
freyk is offline
Zij mist werkgeheugen, geen hardeschijfruimte geheugen, Thomasju.
Ik ga mee met je tweede advies.
Oud 10-02-2014, 20:54
Maylena
Maylena is offline
Citaat:
Heb je nog meer 'schijven' (partities) in je computer zitten? Vaak zit er namelijk nog een D(Data) partitie in waar alle bestanden opgeslagen worden. Misschien is die vol.

Kan je het anders niet op school doen? Of op een andere computer? (Iemand uit je familie met een goede pc ofzo)
Mijn C: heeft 35,8 van 177 GB beschikbaar en de D: schijf heeft 83,8 van de 100 GB beschikbaar.

Op een andere computer werkt niet, omdat ik alle bestanden die ik in het project in movie maker gebruikt heb, op deze computer heb staan. Als ik het ergens anders probeer te openen, kan movie maker de bestanden niet meer vinden op de computer en is het dus onmogelijk om de film af te spelen wegens ontbrekende bestanden.

Ik heb in m'n eerste bericht gezegd dat ik hem als 'dvd branden' probeerde op te slaan, maar dat is met een lagere resolutie en dat wilde ik liever voorkomen, maar hij is nu wel opgeslagen, heb hem nog niet bekeken, dus ik hoop dat de resolutie niet te slecht is, maar hij wordt nu op een DVD gebrand met windows dvd branden. Nog nooit mee gewerkt, hoop dat het goed gaat

Maar alsnog, ik vind het vreemd dat ik hem niet gewoon met HD resolutie kon opslaan en ook erg vervelend.
Oud 10-02-2014, 20:56
Maylena
Maylena is offline
Citaat:
Zij mist werkgeheugen, geen hardeschijfruimte geheugen, Thomasju.
Ik ga mee met je tweede advies.
Hoe zit dat dan met het werkgeheugen? Is dat gewoon hoeveel je computer aankan of heb ik daar zelf ook invloed op?
Oud 10-02-2014, 21:59
Marusio
Marusio is offline
Ligt er vaak aan wat je in je systeem hebt zitten.

265 MB RAM (wat weinig nog voorkomt);
512 MB RAM;
1 GB RAM;
2 GB RAM;
3 GB RAM;

Het is vaak dat dit als probleem is.

Daarnaast, moet je als je met je hardeschijf zou zitten niet vergeten dat je C en D Schijf meestal de zelfde fysieke schijf is.

Maar ik denk dat dit geval te maken heeft met het werkgeheugen, dus je aantal RAM dat in je PC zit. Dit is wat je systeem aankan. Hier heb je zelf geen invloed op, tenzij je extra RAM bankjes erbij aanschaft en deze in je systeem zet (waar dit mogelijk is).
Met citaat reageren
Oud 10-02-2014, 22:02
ThomasJu
ThomasJu is offline
Werkgeheugen is het geheugen wat je computer gebruikt om 'even snel dingen op te slaan'. Een hardeschijf is vrij traag dus als een computer tussendoor de uitkomsten van berekeningen wil opslaan doet hij dat in het werkgeheugen.

Daarin wordt dus alles opgeslagen van de programma's die je geopend hebt. Hier heb je dus zelf invloed op. Je zou denken dat het werkgeheugen dan bijna leeg is als je je pc opnieuw opstart. Dat is echter niet zo, want er zijn een hele boel achtergrond processen(wel of on- gewenst) die dan al bezig zijn.

Ook kan je natuurlijk meer werkgeheugen kopen, maar dat raad ik je af als het voor deze ene keer is.
Met citaat reageren
Oud 10-02-2014, 22:17
ThomasJu
ThomasJu is offline
@marusio, je hebt wel degelijk invloed op welke processen er in je RAM staan. Want als je een proces kwijt wil kan je hem gewoon weghalen in het taakbeheer. Het is natuurlijk aan te raden om niet zomaar alles weg te halen omdat er ook een aantal 'kritieke' processen zijn.

En wat wil je met die opsomming duidelijk maken?
Met citaat reageren
Oud 10-02-2014, 22:18
Marusio
Marusio is offline
Citaat:
Ook kan je natuurlijk meer werkgeheugen kopen, maar dat raad ik je af als het voor deze ene keer is.
Hier ben ik het volkomen wel mee eens. Echter als je besluit om extra werkgeheugen (RAM) te kopen, denk dat wel goed na wat je gaat kopen en hoeveel.

32 BIT systemen kunnen up-to 4 GB RAM maximaal.
Alles dat daarboven zit zal niet worden gebruikt.

Citaat:
@marusio, je hebt wel degelijk invloed op welke processen er in je RAM staan. Want als je een proces kwijt wil kan je hem gewoon weghalen in het taakbeheer. Het is natuurlijk aan te raden om niet zomaar alles weg te halen omdat er ook een aantal 'kritieke' processen zijn.

En wat wil je met die opsomming duidelijk maken?
Dit klopt, je kan er wel wat aan doen, maar dit is niet altijd even handig. Dit is volkomen correct.

De opsomming heb ik gebruikt als mogelijke verduidelijking wat je vaak kan tegen komen in je systemen. Het is misschien wat "jip en janneke uitgelegd", maar ik weet niet in hoevere meerdere mensen bekent zijn op het gebied van RAM/werkgeheugen en wat je daarbij kan aantreffen.

Laatst gewijzigd op 10-02-2014 om 22:21. Reden: Bijwerken na extra vraag
Met citaat reageren
Oud 10-02-2014, 22:23
ThomasJu
ThomasJu is offline
Tuurlijk niet!

PC van een paar jaar oud. Ze wil één keer een filmpje maken. Daarna zal ze de pc waarschijnlijk alleen maar gebruiken om een beetje mee te chatten en af en toe een verslagje maken voor school ofzo. Dan ga je toch geen RAM kopen? Bovendien weet je niet eens hoeveel ze er nu al in heeft.
Met citaat reageren
Oud 10-02-2014, 22:30
Marusio
Marusio is offline
Dat klopt, het zal ook één van de laatste mogelijkheden moeten zijn om te gaan doen.

Het is wel een mogelijkheid altijd, maar mijn reactie is eigenlijk meer geweest op grond van het benodigde werkgeheugen. Maar als je te weinig hebt, zal je inderdaad processen moeten schrappen/beëindigen.
Als dit niet werkt is bijkopen de laatste mogelijkheid, zoals er al was aangegeven zal het via het desbetreffende systeem moeten gebeuren ivm. alle andere bestanden.

Maar je hebt gelijk er in dat het een stap zal moeten zijn die eigenlijk pas als aller laatste mogelijkheid moet zijn.

(Ik wil hier verder ook niet over in discussie gaan eigenlijk, helpt de hulp aan het adres van Maylena ook niet)
Met citaat reageren
Oud 12-02-2014, 19:46
Maylena
Maylena is offline
I am so lost.
Maar ik heb het nu EINDELIJK opgeslagen gekregen met een lagere resolutie dan HD en nu wil mijn pws-partner/beste vriendin weer van alles veranderen TT

Oh well.

En ik gebruik mijn laptop om vrij veel films / series / muziek te downloaden, ik heb ook vrij veel gedownloade programma's waarvan nu nog bestanden op mijn laptop staan, maar ik weet niet wat wat is en durf dus NIETS te verwijderen
Ik videocall heel vaak en doe van alles tegelijk
Ik schrijf veel (heb dus heel veel word bestanden), maakte regelmatig lyrics video's en ik heb zo'n 26,2 GB aan foto's op m'n laptop staan

Ik had ook een hele tijd problemen met een volle harde schijf, maar ik heb zo'n 20 GB verwijderd
Oud 12-02-2014, 20:33
freyk
freyk is offline
je hebt meer dan genoeg ruimte, maar geen genoeg rekenkracht.
Naast een systeem upgrade, kan je , wanneer je de boel wil opslaan" (renderen), alle programma afsluiten die je op dat moment niet nodig hebt.

Microsoft heeft nog artikel over de foutmelding geschreven.

Laatst gewijzigd op 13-02-2014 om 08:58. Reden: artikel toegevoegd
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten