Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-02-2014, 11:20
Sarie123
Sarie123 is offline
Hoi! Ik ben nieuw op dit forum, dus ik hoop dat ik dit op de goede plek plaats. Ik moet voor mijn (psychologie) scriptie een aantal analyses uitvoeren, maar ik ben hier helemaal niet goed in dus ik vroeg me af of iemand me misschien kon helpen.

Ik heb 4 variabelen, en mijn hypothese is dat VAR1 invloed heeft op VAR2, dat dit effect gemedieerd wordt door VAR3 (dus 创var1创 leidt tot 创var3创 leidt tot 创var2创) en gemodereerd door VAR4.

Het waren allemaal kwantitatieve variabelen maar ik heb er kwalitatieve variabelen van gemaakt door mensen voor elke variabele te verdelen in een groep onder of boven de mediaan.

Om het effect van VAR1 op VAR2 te meten heb ik een manova gedaan met VAR1 als afhankelijke variabele en VAR2 als between subject factor. Ik heb ook VAR 3 en 4 toegevoegd als between subject factor, maar hieruit kon ik dus alleen zien of zij effect hadden op VAR1 en niet of zij een mediatie dan wel moderatie effect hadden.

Weet iemand daarom misschien een geschikte, en niet te lastige analyse voor het kijken naar mediatie en moderatie effecten?

Alvast bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-02-2014, 21:57
Pluis
Pluis is offline
ken je de theorie van baron en kenny? zij zijn de echte bazen van de mediation. ze hebben ergens in de jaren 80 een enorm leerzaam artikel geschreven dat ik je van harte aanbeveel. als je snapt hoe de lijntjes van de mediation analyse lopen, is de analyse an sich niet meer zo ingewikkeld. ik ben toevallig zelf ook bezig met mediation analyse, alleen werk ik niet met spss maar met stata.
Je moet namelijk eerst vaststellen of VAR1 geassocieerd is met VAR2. Vervolgens test je achtereenvolgens de associatie tussen VAR1 en VAR3 en die tussen VAR3 en VAR2. Als die allemaal significant zijn, kan VAR3 een mediator zijn. anders niet.

het makkelijkste voor jou is om de beide hypothesen (dus de mediatie en de moderatie) eerst afzonderlijk te toetsen. Want als er geen mediatie is door var3, scheelt dat je heel wat rekenwerk.

Verder is het ook nooit een schande om advies te vragen van een statisticus. op mijn faculteit kun je bijvoorbeeld altijd terecht bij een van de docenten van de statistiekvakken.
Reageren

Regels voor berichten