Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-05-2014, 20:14
hoihoihoi123
hoihoihoi123 is offline
Beste forum gebruikers,

Ik ben van plan om als mijn propedeuse haal op hbo niveau door te stromen naar de opleiding geschiedenis aan de universiteit. Alleen las ik dat als je na 1 mei je aanmelding voltooid de universiteit je kan weigeren.

Hebben jullie daar ervaringen mee? Zo ja zou graag willen weten bij welke universiteit. Ik ben ook bang dat ze mij zullen weigeren omdat ik van het hbo kom met een propedeuse. Is mijn angst gegrond?

Ik hoor graag van jullie!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-05-2014, 20:37
JVV079
JVV079 is offline
Ik heb het inderdaad ook gehoord. Vóór 1 mei mogen ze je niet zomaar weigeren, ná 1 mei mag dit wel.
Met citaat reageren
Oud 08-05-2014, 20:55
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Volgens mij is het pas vanaf dit jaar dat je voor 1 mei moet inschrijven en dat ze daarna mogen weigeren dus je zal weinig mensen met ervaring tegenkomen. Ik verwacht alleen dat ze coulant zijn als je via het HBO komt. Alleen waarom heb je je nog niet ingeschreven? Je kan je altijd weer uitschrijven als het niet lukt om je propedeuse te halen hè?
Oud 08-05-2014, 20:56
Pluis
Pluis is offline
Ze zullen je niet weigeren om je vooropleiding, maar waarschijnlijk moet je wel een goede reden hebben voor het te laat inschrijven. Als ik jou was zou ik dus als de sodemieter contact opnemen met de universiteit en uitleggen dat je wilde afwachten of je al je vakken wel zou halen dit jaar. Het is het eerste jaar dat ze deze regel hebben ingevoerd, dus ik verwacht nog wel een klein beetje coulance van de universiteiten als je je snel meldt. Dit geldt overigens voor ALLE universiteiten.
Oud 09-05-2014, 16:12
hoihoihoi123
hoihoihoi123 is offline
Bedankt voor jullie reacties!

Ik heb nog gekeken op de websites van de universiteiten van Leiden, Utrecht en Nijmegen en daar stond niet dat je voor 1 mei ingeschreven moet staan. Ik woon zelf in Amsterdam en helaas staat het op de websites van de VU en de UVA maar het maakt mij eigenlijk niet uit waar het is.

Maar klopt het dat het voor deze universiteiten niet geld?
Met citaat reageren
Oud 09-05-2014, 16:18
Verwijderd
Dat weten wij ook niet. Je moet gaan bellen en niet hopen dat het antwoord op een website staat.
Met citaat reageren
Oud 09-05-2014, 16:38
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Pluis zegt toch al dat het voor alle universiteiten geldt? Ga er NU achteraan en niet nog een week wachten.
Oud 15-05-2014, 08:57
thepazzword
thepazzword is offline
Je mag je nog steeds inschrijven op elke school, ook na 1 mei. Dit kan net als voorgaande jaren tot 1 september. Het enige wat veranderd is, is dat scholen je mogen weigeren. Dit is een overheidsregel om ervoor te zorgen dat je vóór 1 mei in ieder geval een weloverwogen keuze hebt gemaakt. Na 1 mei vangen (min of meer direct) vanuit de scholen de studiekeuze-checks aan. Zo heb je, als een studie niet bij je blijkt als dat je dacht, ook na 1 mei nog de optie om te switchen van studie. Het is dus win-win voor zowel scholen als studiekiezers.
Na 1 mei is er minder tijd voor studiekeuze-checks en minder tijd voor jou om te switchen. Vandaar de 1 mei regel.

Een studiekeuzecheck kijkt naar je motivatie om de studie te volgen, wellicht wat persoonlijkheidskenmerken en je voorbereiding (waar heb je welke info vandaan)?
Ik verwacht niet dat ze je zullen weigeren op basis van je hbo met propedeuse. Is dat een toelatingseis? Dan is dat voldoende.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten