Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-07-2014, 18:28
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik stond gisteren bij mijn moeder op de weegschaal (heb er zelf geen) en schrok er toch van. Ik ben 1.70m en weeg nu 76 kilo. Liefst wil ik in elk geval weer zes kilo kwijt. Merk ook dat mijn kleding strakker zit en ben er gewoon niet happy mee. Ik heb een ernstige vorm van astma en in maart van dit jaar ben ik een maand ziek thuis geweest, weinig gesport, wel bewogen, twee prednisonkuren van tien dagen vlak achter elkaar die er aardig inhakten en waar de kilo's ook wel vandaan gekomen zijn denk ik. Ik sport al vrij veel, sport één keer per week bij de fysio, een uur tot anderhalf uur, doe dan cardio en kachttraining en verder roei ik één of twee keer per week, afhankelijk van het weer, het seizoen en drukte op mijn werk. Ik ben een grote eter en heb behalve astma ook hypoglycemie waardoor ik elke twee/drie uur iets moet eten om niet flauw te worden of flauw te vallen. Mijn zwak zijn chips en dat soort dingen maar die probeer ik alleen in het weekend te eten. Ik weet het allemaal heel goed maar toch lukt het me niet om de kilo's eraf te krijgen. Zijn er mensen met tips? Ik lees en hoor veel over een koolhydraatarm dieet maar dat lijkt me voor mij minder geschikt omdat ik wel echt een brood en pasta-eter ben.
Oud 06-07-2014, 20:33
Verwijderd
Hou je al bij wat je precies eet? En dan bedoel ik niet dat je krampachtig calorieen moet gaan tellen, maar als je de Eetmeter van het Voedingscentrum invult (of een andere app ofzo), dan heb je wel zicht op je dagelijke calorie-inname, en waar die calorieen uit bestaan.
Als je zegt dat je veel pasta en brood eet dan kan het zijn dat je bijvoorbeeld beter over kan stappen op meer eiwit (vaker eieren eten, zuivelproducten, kwark tussendoor), omdat je daar over het algemeen langer verzadigd van blijft. Een voedingsgroep helemaal schrappen lijkt me niet per se slim, en in jouw geval ook frustrerend en minder goed vol te houden.

Aan je beweging lijkt het niet te liggen. Zou dus inderdaad eens kijken hoeveel je precies binnenkrijgt, en als dat (te)veel blijkt te zijn daar ongeveer 200 kcal per dag onder gaan zitten.

En misschien heeft het ook gewoon even tijd nodig. Als je schrijft dat je niet zo lang geleden nog ziek bent geweest en predisonkuren gehad hebt dan is het misschien ook gewoon een kwestie van een tijdje je best doen met voeding en beweging en normaliseert je gewicht op den duur vanzelf weer.
Met citaat reageren
Oud 07-07-2014, 07:21
Verwijderd
Voedingsgroepen schrappen geloof ik niet zo in. Harder sporten en minder suikers innemen bewust bezig met wat je eet/drinkt helpt al een hele hoop. En probeer kleine dingen te veranderen, dat houd je vol. Opeens vanuit het niets veel veranderen op een manier die je eigenlijk niet bevalt, dat gaat niet werken op de lange termijn.
Met citaat reageren
Oud 07-07-2014, 07:22
Verwijderd
Oh en ik ben ervaringsdeskundige ben een slordige 20 kilo afgevallen in een jaar tijd.
Met citaat reageren
Oud 07-07-2014, 10:41
Verwijderd
Probeer gewoon gezond te eten met niet te veel tussendoortjes. Niet te vet, maar gewoon regelmatig eten. Probeer wat ongezondere dingen te vervangen door gezondere dingen (ipv een koekje tussendoor bijv. iets van fruit ofzo)
En vooral niet op een hongerdieetje gaan lopen want dan komen de kilo's er na de tijd vaak toch weer aan dus zijn je indpanningen voor niets en het is ook heel ongezond.
Gewoon letten op de kleine dingetjes, zoals wat vaker de fiets pakken ipv de auto of de bus.
Met citaat reageren
Oud 07-07-2014, 20:03
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Goede, bruikbare tips, bedankt

Ik heb de eetmeter ingevuld en dan kom ik op 1800 calorieën dus an sich eet ik niet teveel al heb ik mijn hoeveelheden vast te klein ingeschat van het avondeten. Ik ben alvast begonnen door weer de trap te nemen op mijn werk ipv de lift

Meer tips zijn natuurlijk altijd welkom

Regels voor berichten