Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-06-2014, 14:27
Barca1
Barca1 is offline
Ik hoor al jaren, dat ik een vaste intonatie heb en dat ik alles op dezelfde toon uitspreek. Dit hoor ik alleen bij presentaties overigens, voor de rest hoor ik het zelden. Maar aangezien ik vaak moet presenteren voor m'n opleiding, wil ik de zomer gaan gebruiken, om hier toch aan te gaan werken. Aangezien ik voor Nederland een presentatie moet geven, die meetelt voor m'n diploma en vorig jaar haalde ik het met 'geluk' toen ik daar moest presenteren.

Zijn er hier toevallig mensen die er last van hadden en die er iets aandeden? Of weet iemand toevallig een goede oplossing hiervoor?
Met citaat reageren
Oud 22-06-2014, 15:17
Pluis
Pluis is offline
Er zijn speciale cursussen die focussen op presentatievaardigheden. Wat voor jou kan helpen is dat je niet je verhaaltje opdreunt zoals je hem uit je hoofd hebt geleerd, maar dat je echt een verhaal probeert te vertellen. Het spannend maken. Heb je kleine broertjes/zusjes of neefjes/nichtjes? Lees ze eens een kinderboek voor. doe vervolgens op je kamer voor de spiegel eens je presentatie alsof je aan je neefje voorleest.
Je kunt oefenen voor de spiegel, maar je kunt jezelf ook opnemen en terugluisteren. Probeer verschillende dingen, overdrijf eens een keer vreselijk, doe het eens met opzet super monotoon, dan kom je uiteindelijk op een gulden middenweg uit.
Oud 22-06-2014, 18:31
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Ik heb hetzelfde! Bij mij hielp het om niet de presentatie uit te schrijven maar alleen met steekwoorden te werken. En je meer op je gemak voelen, maar dat is een minder concrete tip.
Oud 22-06-2014, 23:41
Verwijderd
Citaat:
Er zijn speciale cursussen die focussen op presentatievaardigheden. Wat voor jou kan helpen is dat je niet je verhaaltje opdreunt zoals je hem uit je hoofd hebt geleerd, maar dat je echt een verhaal probeert te vertellen. Het spannend maken. Heb je kleine broertjes/zusjes of neefjes/nichtjes? Lees ze eens een kinderboek voor. doe vervolgens op je kamer voor de spiegel eens je presentatie alsof je aan je neefje voorleest.
Je kunt oefenen voor de spiegel, maar je kunt jezelf ook opnemen en terugluisteren. Probeer verschillende dingen, overdrijf eens een keer vreselijk, doe het eens met opzet super monotoon, dan kom je uiteindelijk op een gulden middenweg uit.
Wat HEB je toch vaak geweldige tips!

(ja mensen, dat meen ik oprecht, zonder te willen slijmen)
Met citaat reageren
Oud 23-06-2014, 08:10
Verwijderd
Citaat:
Ik heb hetzelfde! Bij mij hielp het om niet de presentatie uit te schrijven maar alleen met steekwoorden te werken. En je meer op je gemak voelen, maar dat is een minder concrete tip.
Dit. Het is belangrijk en handig om goed voorbereid te zijn bij een presentatie. Maar je moet "goed voorbereid zijn" niet verwarren met "woord voor woord uit het hoofd leren".
Met citaat reageren
Oud 23-06-2014, 12:29
Barca1
Barca1 is offline
Citaat:
Ik ga dat voorlezen sowieso in de zomer proberen, dankjewel voor de tip! Ik heb een klein broertje en anders zijn er nog wel een aantal andere, die ik kan gebruiken.

@Vogelvrij, heb jij er nu nog steeds last van? Of is het bij jou verandert?
Met citaat reageren
Oud 23-06-2014, 18:08
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Bij presentaties gaat het nu goed, bij poëzie voordragen wat minder, want daarbij ben je natuurlijk wel echt tekstgebonden...

Regels voor berichten