Hallo,
Dit is inderdaad een vervelende situatie. Belangrijk is om te onthouden dat de kans groot is dat ze haar persoonlijke problemen uit op jou en je broer en dat het niet persoonlijk is.
Wat je eraan kunt doen is enorm afhankelijk van je leeftijd en situatie.
Als je minderjarig bent en ze jou of je broer fysiek mishandeld dan moet je spoedig contact opnemen met de politie of kinderbescherming, maar uit je verhaal lijkt het erop dat dit niet het geval is (wou het voor de zekerheid toch even noemen).
Om je vraag wat directer te beantwoorden zou ik het volgende adviseren:
Uit je verhaal begrijp ik dat er momenten zijn dat ze sorry zegt. Maak van die momenten gebruik om duidelijk (en indien mogelijk rustig) te vertellen dat je haar gedrag vervelend vind en vraag of je haar kunt helpen (indien je dit wil). Mocht dit niet helpen en mocht je erge gevolgen overhouden aan het gedrag van je moeder (slechter resultaat op school, onveilig gevoel in je eigen huis, etc.) dan kun je het beste even contact opnemen met professionals.
Hou er wel rekening mee dat ik, als de meeste mensen hier (mogelijk zelfs allemaal), niet ben opgeleid om deze situatie op te lossen en dat bovenstaande slechts een advies is. Mocht je een directere oplossing willen dan raad ik je nogmaals aan contact op te nemen met mensen die hiervoor zijn opgeleid.
-Stefan
|