Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-09-2014, 17:48
lis.a99
lis.a99 is offline
Dag allemaal!

Eventjes een kleine voorstelling: Ik ben half-Nederlander, half-Belg. Mijn moeder is een Belg, vader dus een Nederlander. Ik ben geboren in Nederland en ben daar dus grotendeels opgegroeid. Toen ik 7 jaar was, verhuisden we naar België omdat mijn ouders daar het onderwijs beter vond. Ik had veel heimwee en heb nooit een thuisgevoel gehad in België. Dus na mijn middelbare school hier, wil ik terug naar Nederland om daar te studeren. (ik zit nu in het 4e middelbaar) Ik maak altijd al plannen voor mijn toekomst, omdat ik er 100% zeker wil van zijn dat ik goede keuzes maak. Nu mijn probleem: Ik woon dus in België en mijn nationaliteit is Belg, dit werd ik meteen toen ik naar België verhuisde aangezien ik dus al een halve ben. Mijn ouders zijn gescheiden, mijn vader woont nu weer in Nederland. Ze zeiden ook tegen mij als ik ooit terug in Nederland wil wonen, ik direct een Nederlandse identiteit krijg omdat ik ook half-Nederlander ben, en daar ben geboren. Dus zou er dan een mogelijkheid zijn dat ik bij mijn vader kan worden ingeschreven, zo een Nederlandse identiteit krijg en zo dan op kot kan gaan en studeren in Nederland? Als dit niet kan, hoeveel is de inschrijvingsgeld als buitenlander dan als je in Nederland wil gaan studeren? Trouwens, hoeveel is het inschrijvingsgeld als Nederlander als je in je eigen land wil gaan studeren? Zit daar veel verschil in? Kunnen jullie mij misschien beter inlichten in dit alles, en wat ik moet doen om in Nederland te gaan studeren?

Alvast bedankt!

Lisa
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-09-2014, 20:37
Tochjo
Tochjo is offline
Je betaalt sowieso evenveel collegegeld als Nederlanders omdat je de nationaliteit van één van de EU-landen hebt. Het wettelijk collegegeld is dit collegejaar 1906 euro voor een voltijd opleiding in het hoger onderwijs. Om in aanmerking te komen voor studiefinanciering, kan het van belang zijn dat je de Nederlandse nationaliteit hebt. Je kunt in het nationaliteitenschema zien of je recht hebt op studiefinanciering. Meer informatie vind je op duo.nl. Meer informatie over (opnieuw) Nederlander worden vind je op deze pagina.

Er is verder weinig om je over in te lichten. Je zoekt een studie uit, schrijft je in, regelt de betaling van je collegegeld en gaat studeren.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten