Advertentie | |
|
![]() |
|
Latijn en Grieks worden vaak omschreven als de 'beta's onder de alfa's', oftewel, dat Grieks en Latijn niet zozeer talen zijn (ook al zijn ze dat wel), maar meer als een soort exacte vakken. Dit heeft trouwens niets met Grieks en Latijn zelf te maken: het zijn gewoon talen, die op een zeker moment door het grootste gedeelte van bevolking (jong/oud, slim/dom) prima werden gesproken. MAAR op de meeste scholen worden Grieks en Latijn onderwezen als een soort puzzel. De één vindt die grammaticale, analytische manier fijn, want dan is net zoals met wiskunde dat als je de formule snapt, dat het dan eigenlijk altijd goed komt; de ander raakt daardoor juist de weg kwijt, omdat er door die analytische manier van kijken geen samenhang meer lijkt te zijn.
Eens met Erturkoetjelief dat het gymnasium niet moeilijker is dan atheneum alleen door Grieks en Latijn, maar door de hogere eisen die worden gesteld (minder tijd, evenveel werk, soms zelf extra werk). Ik vond zelf altijd Latijn makkelijker dan Grieks, maar bij Grieks de verhalen leuker, dus ik heb eindexamen Grieks gedaan. (En ben later Griekse en Latijnse Taal en Cultuur gaan studeren). Alfabet is een kwestie van wennen en als je moet kiezen voor de bovenbouw zou ik sowieso de taal kiezen die je het leukste vindt. Oh en soms is het handig om even te kijken wat het examenonderwerp/auteur is voor jouw eindexamenjaar. Want stel dat je bijvoorbeeld mythologie heel leuk vindt en dat het je niet uitmaakt of je Grieks of Latijn doet, dan kun je gewoon kijken welke auteur je leuker lijkt. Zelf vind ik Ovidius en Vergilius (Latijn, poëzie) en Homerus (Grieks, poëzie) erg leuk! Dat zijn alle drie met name verhalen over helden en/of goden.
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Algemene schoolzaken |
Gymnasium vs. Atheneum FastJapie | 238 | 24-04-2012 19:07 | |
Algemene schoolzaken |
Cito Swlabr | 164 | 10-03-2006 17:16 | |
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen |