Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-11-2014, 14:22
Lailaax3
Lailaax3 is offline

Hey,

Ik geraak aan de volgende oefening niet zo goed aan. Is er iemand die mij zo vriendelijk zou willen helpen?

De bvba Blue Iris overweegt voor volgend jaar een vrije vertegenwoordiger aan te werven voor de verkoop van haar producten in Frankrijk. Hij zou een vergoeding krijgen van 600 euro per maand en een commissie van 20 % van de omzet. Volgens een marktonderzoek zou met 550 producten per jaar kunnen verkopen tegen 80 euro per product. De variabele productiekosten van het product belopen 48 euro. De vaste productiekosten worden al terugverdiend door de verkoop in België.

a) Is het interessant om de vertegenwoordiger aan te weven? Bereken de breakevenafzet en omzet.

B) Hoe groot zou het nettoresultaat zijn bij de vooropgestelde verkoop van 550 producten?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-11-2014, 14:46
Verwijderd
Citaat:

Hey,

Hoi. Gebruik de volgende keer aub niet van die rare kleuren en zo.

Citaat:

a) Is het interessant om de vertegenwoordiger aan te weven?
Dat kunnen we onmogelijk zeggen aangezien we niets weten over de doelen van de organisatie. We kunnen een paar zaken berekenen, maar dan nog kunnen we onmogelijk oordelen of de uitkomst van die berekening is wat het bedrijf verwacht qua rendement.

Citaat:

Bereken de breakevenafzet en omzet.

Break-even afzet is de afzet waarbij het bedrijf break-even speelt. Ofte wel, het verkochte aantal producten (=afzet) waarbij de verkregen opbrengst even groot is als het de gemaakte kosten. De bijbehorende omzet is de afzet maal de prijs.

De break-even afzet kunnen we als volgt berekenen:

kosten = -600 euro per maand maal 12 maanden - 20% van 80 euro maal het aantal verkochte producten - 48 euro per product

opbrengsten = 80 maal aantal verkochte producten

ofte wel

kosten = -7200 - 16Q - 48Q = -7200 - 64Q
Opbrengsten = 80Q

Waar zijn deze gelijk? Dus

-7200 - 64Q = 80Q

oplossen.

Omzet is vervolgens 80Q.

Begrijp je dit? Zo ja, dan zelf oplossen!

Citaat:

Hoe groot zou het nettoresultaat zijn bij de vooropgestelde verkoop van 550 producten?
Met nettoresultaat lijken ze hier te bedoelen de opbrengsten minus de kosten. De formule van beiden staan hierboven. Je moet daar simpelweg 550 voor Q invullen en uitrekenen.

Succes
Met citaat reageren
Oud 22-11-2014, 17:35
Lailaax3
Lailaax3 is offline
Dank je wel, voor je hulp, maar ik begrijp nog steeds niet hoe je aan de breakevenafzet komt. De formule is constantekosten/ prijs - variabele kosten maar ik kom gewoon niet aan het juiste bedrag? Dus ik heb dit gedaan 7200/(80-45) maar ik kom aan 225 en het antwoord moet 450 zijn.
Met citaat reageren
Oud 23-11-2014, 10:21
Verwijderd
450 is inderdaad juist. Je hebt mijn bericht niet gelezen aangezien je met een verkeerde en niet door mij genoemde formule komt. Als je doet wat ik zeg kom je op 450 uit. Ik weet niet waar je de 45 in jouw formule vandaan haalt, die slaat helemaal nergens op.
Met citaat reageren
Oud 23-11-2014, 11:10
Lailaax3
Lailaax3 is offline
Ik bedoelde 48, maar heb het gevonden. Omdat je overal - schreef had ik niet door dat je moest gaan delen, vandaar dat ik in de war was. Dank je wel voor je hulp!
Met citaat reageren
Oud 23-11-2014, 12:54
Verwijderd
Goed zo
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten