Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-11-2014, 21:04
Positief
Positief is offline
Wat nou als we die uren, waarbij we dingen leren over weerklimaten of dat in 1795 een eind kwam aan de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden, besteden aan uren waarin zelfstudie word geboden. Want als we eerlijk zijn dan vergeten we die dingen over weerklimaten of de geschiedenis van 300 jaar terug na een paar weken toch weer. Waarom we dat vergeten? Heel simpel. Als je er niet geinteresseerd in bent dan vergeet je dat sneller. Als we zelfstudie-uren invoeren kunnen we de mensen die door willen leren de kans geven om zich al voor te bereiden op eventuele studies hierna. Ik zelf wil graag psychologie gaan studeren en alvast wat voorleren voor die studie maar krijg hier niet de kans voor omdat ik die uren moet besteden aan het opzoeken hoe windsystemen ontstaan. Laat de scholieren zich verdiepen in zaken waar ze echt geinteresseerd in zijn. Geef scholieren de kans om door te leren. Geef scholieren de kans om zichzelf verder te ontwikkelen. Geef de scholieren de kans om ECHT slimmer te worden en niet non-sense informatie uit hun hoofd te leren.

Ik hoor graag jullie mening hierover onder in de comments!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-11-2014, 21:33
Elin3
Elin3 is offline
Ik denk dat een stukje algemene ontwikkeling best goed is, je hebt al vrijheid om in de bovenbouw een richting te kiezen die jou het beste ligt.
Oud 21-11-2014, 21:40
Positief
Positief is offline
Citaat:
Ik denk dat een stukje algemene ontwikkeling best goed is, je hebt al vrijheid om in de bovenbouw een richting te kiezen die jou het beste ligt.
Klopt maar op de hogere school krijg je zelfs bij een opleiding nog stof dat op de basisschool al is behandeld. En daar komt ook nog eens bij dat de overheid heeft gezegd dat er +200 uur extra per jaar les moet worden gegeven. Daar heb ik totaal geen problemen mee, als deze lessen maar aan nuttige stof wordt besteed. Dat is helaas niet het geval.
Met citaat reageren
Oud 21-11-2014, 21:45
Elin3
Elin3 is offline
I.m.o. kan de overheid beter de kwaliteit van de uren verhogen dan de kwantiteit!

Toch denk ik dat een brede basis nuttig is. Ik ben meer exact georiënteerd en anders had ik nooit Duits geleerd (wat ik na een paar jaar ineens toch heel leuk vond) of aardrijkskunde. Dan had ik een veel incompleter wereldbeeld. Door aardrijkskunde, wat niets met mijn huidige studie te maken heeft, snap ik bepaalde ontwikkelingen in het nieuws of ik mijn vakgebied (outsourcing naar India bijvoorbeeld) veel beter
Oud 21-11-2014, 21:49
Positief
Positief is offline
Citaat:
I.m.o. kan de overheid beter de kwaliteit van de uren verhogen dan de kwantiteit!

Toch denk ik dat een brede basis nuttig is. Ik ben meer exact georiënteerd en anders had ik nooit Duits geleerd (wat ik na een paar jaar ineens toch heel leuk vond) of aardrijkskunde. Dan had ik een veel incompleter wereldbeeld. Door aardrijkskunde, wat niets met mijn huidige studie te maken heeft, snap ik bepaalde ontwikkelingen in het nieuws of ik mijn vakgebied (outsourcing naar India bijvoorbeeld) veel beter
Helemaal mee eens maar dit soort vakken heb ik allemaal gehad op het middelbaar onderwijs en daar genoeg over geleerd. Nu zou niet in die extra 200 uren nog een keer die lessen willen krijgen maar mijzelf verder ontwikkelen en eventueel voorbereiden op een verdere studie. Hier heb ik momenteel geen tijd voor door de hoeveelheid huiswerk dat van die extra 200 uur afkomt
Met citaat reageren
Oud 21-11-2014, 21:54
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Toen ik in (ik denk) 3 of 4 vwo zat, is er geexperimenteerd met zelfstudie uren. Van elk vak had je één of meerdere uren gewoon vast ingepland les en verder had je iets van 10-15 uur die je zelf in kon delen. Zo kon je extra uitleg krijgen voor de vakken waar je minder goed in was of vast huiswerk maken of iets voorbereiden met klasgenoten. Ik vond het best handig maar het was lastig te plannen omdat er natuurlijk een maximum per lokaal/docent is en als iedereen ineens extra wiskunde uitleg wil over 5 verschillende onderwerpen en niemand extra uitleg Frans, dan is dat niet echt haalbaar. Het is toen weer afgeschaft maar het idee is op zich prima vind ik. Daarnaast moet je natuurlijk wel landelijk eindexamen doen en aan de eindexameneisen voldoen dus de stof veranderd niet, alleen de tijd die je eraan besteed is flexibel.
Elin3
Elin3 is offline
In welk type onderwijs wil de overheid 200 extra lesuren invoeren?
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Verder vind ik dat dit niet op werk, geld en recht hoort maar beter op Algemene Schoolzaken dus ik verplaats dit topic daarheen.
Oud 21-11-2014, 22:08
Positief
Positief is offline
Citaat:
In welk type onderwijs wil de overheid 200 extra lesuren invoeren?
In de zorg en op veel andere studies
Met citaat reageren
Oud 21-11-2014, 22:10
Positief
Positief is offline
Citaat:
Toen ik in (ik denk) 3 of 4 vwo zat, is er geexperimenteerd met zelfstudie uren. Van elk vak had je één of meerdere uren gewoon vast ingepland les en verder had je iets van 10-15 uur die je zelf in kon delen. Zo kon je extra uitleg krijgen voor de vakken waar je minder goed in was of vast huiswerk maken of iets voorbereiden met klasgenoten. Ik vond het best handig maar het was lastig te plannen omdat er natuurlijk een maximum per lokaal/docent is en als iedereen ineens extra wiskunde uitleg wil over 5 verschillende onderwerpen en niemand extra uitleg Frans, dan is dat niet echt haalbaar. Het is toen weer afgeschaft maar het idee is op zich prima vind ik. Daarnaast moet je natuurlijk wel landelijk eindexamen doen en aan de eindexameneisen voldoen dus de stof veranderd niet, alleen de tijd die je eraan besteed is flexibel.
Ja bijvoorbeeld. En dan niet alleen maar verplichte schoolvakken waarover je wat meer kunt leren maar ook bijvoorbeeld zelfstudie over psychologie. Zo voorkom je dat iedereen een prototype wordt van wat het schoolsysteem van je heeft gemaakt.
Met citaat reageren
Oud 21-11-2014, 22:27
Jus00
Jus00 is offline
Algemene kennis: niets mis mee

bovendien wordt er in zo'n zelfstandig werkuur echt weinig nuttigs gedaan hoor... iedereen haat t (behalve een paar dan)
Oud 22-11-2014, 10:49
Schrödinger
Schrödinger is offline
Als je al vergeten bent dat de Republiek der Verenigde Nederlanden in 1795 ophield te bestaan, hoe weet je het dan nog?

Scholieren hebben meer dan genoeg vrije tijd, die ze naar hartelust kunnen besteden aan zich verdiepen in hun eventuele vervolgopleiding. Daarnaast is allerminst duidelijk dat die uren zelfstudie nuttig gebruikt zouden worden, ik zou ze zelf waarschijnlijk hebben besteed aan gamen e.d.
Met citaat reageren
Oud 22-11-2014, 13:05
Verwijderd
Citaat:
Wat nou als we die uren, waarbij we dingen leren over weerklimaten of dat in 1795 een eind kwam aan de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden, besteden aan uren waarin zelfstudie word geboden. Want als we eerlijk zijn dan vergeten we die dingen over weerklimaten of de geschiedenis van 300 jaar terug na een paar weken toch weer. Waarom we dat vergeten? Heel simpel. Als je er niet geinteresseerd in bent dan vergeet je dat sneller.
1. Ik vergeet dat niet, geschiedenis interesseert mij namelijk.
2. Met dergelijke argumentatie kan je wel gewoon het hele idee van school afschaffen.
Citaat:
Als we zelfstudie-uren invoeren kunnen we de mensen die door willen leren de kans geven om zich al voor te bereiden op eventuele studies hierna. Ik zelf wil graag psychologie gaan studeren en alvast wat voorleren voor die studie maar krijg hier niet de kans voor omdat ik die uren moet besteden aan het opzoeken hoe windsystemen ontstaan.
Basiskennis.
Citaat:
Laat de scholieren zich verdiepen in zaken waar ze echt geinteresseerd in zijn. Geef scholieren de kans om door te leren. Geef scholieren de kans om zichzelf verder te ontwikkelen. Geef de scholieren de kans om ECHT slimmer te worden en niet non-sense informatie uit hun hoofd te leren.
Psychologie is non-sense.

Als scholieren echt zo graag zichzelf willen ontplooien naast de standaard-schooluren kunnen ze dat natuurlijk gewoon in hun vrije tijd doen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten