Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-11-2014, 12:14
Commander2
Commander2 is offline
Hoi iedereen!
Ik zit in 4Havo en mijn cijfers zijn tot nu toe echt heel erg laag.

Ik doe het profiel NT dit betekend dat ik de volgende vakken heb

Wiskunde B , Engels , Nederlands , Scheikunde , Maatschappijleer , Natuurkunde , Economie , LO , CKV , Informatica

Ik heb nu deze cijfers (voor de meeste vakken heb ik nog maar 1 cijfer gehaald maar toch is het al laag) , Links zet ik ook mijn hele goede cijfers van Havo 3 , dan kunnen jullie het vergelijken

Wiskunde 7 - 5,2 (Vorig jaar had ik Wiskunde en dit jaar Wiskunde B) eerste toets 4,7 en tweede toets 5,7 (boven het gemiddelde van een 4,5)

Nederlands 7 - Nog geen toets gemaakt

Engels 8 - 6,55 Voor de toets een 7,8 (lekker) en voor de luistertoets een 5,3 (ligt me niet lekker)

Natuurkunde 7 - 4 Eerste toets 2,8 (Onderschat van vorig jaar dus amper geleerd, tweede toets kapot geleerd en haal een 5,1 (Mede door de significantie, begrijp ik nog niet goed)

Scheikunde 7 - 5,7 Eerste toets 7,2 , tweede toets 4,1 (Toets werd over het algemeen slecht gemaakt)

Informatica - 9 Makkelijk vak, presentaties (Vak had ik vorig jaar niet)

Economie 7 - 4,1 Onderschat, niet voor de toets geleerd

Maatschappijleer - Krijg ik volgende week mijn cijfer voor
-

Dit is dus mijn cijferlijst tot nu toe, en ik baal er heel erg van, zo, dat ik ook niet echt lekker meer in mijn vel zit en met een minder fijn gevoel naar school ga. Eind november krijg ik de toetsweek met daarin 3 hoofdstukken Wiskunde , 2 hoofdstukken Natuurkunde en 7 hoofdstukken Economie, Al die toetsen tellen 2 keer mee, dus ik heb de mogelijkheid om mijn cijfers hard op te halen, maar ik zie er erg tegen op

Leer ik verkeerd of pak ik iets verkeerd aan? Ik leer op dezelfde manier als vorig jaar en toen ging het heel goed

Gr, Commander2
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-11-2014, 13:13
Schrödinger
Schrödinger is offline
Als je je cijfers te laag vindt is het een goed idee om hogere cijfers te halen, bijvoorbeeld door beter te leren.
Met citaat reageren
Oud 02-11-2014, 13:14
Verwijderd
De laagste twee punten die je hebt gehaald zeg je allebei van "onderschat, niet/amper geleerd". Dat doe je dus verkeerd, je bent niet intelligent genoeg om zonder te leren hoge punten te halen. Leer maar gewoon wel
Met citaat reageren
Oud 02-11-2014, 15:37
Commander2
Commander2 is offline
Intelligent genoeg zonder te leren , klopt zeker! Tot en met de tweede klas lukte dit wel maar in de vierde is het nou eenmaal je tanden erin zetten. Die onvoldoendes door niet te leren waren ook zeker domme fouten, maar omdat het het begin van het jaar is zijn ze nog te herstellen, Pasgeleden ook een gesprek met mijn mentor gehad, hij zei ook dat het nog maar het begin van het jaar is en dat het nog gemakkelijk op te halen is, toch heb ik hier een hard hoofd in. Dat komt dus waarschijnlijk omdat het mij vorig jaar zo gemakkelijk afging en nu ineens lage cijfers haal, Daarom vind ik het de laatste tijd ook moeilijk motivatie te vinden om te leren
Met citaat reageren
Oud 02-11-2014, 21:05
Elin3
Elin3 is offline
Ik had een soortgelijk probleem aan het begin van VWO 5. Ik heb toen bijles gekregen voor wiskunde en scheikunde en ik heb bij de universiteit Leiden een stoomcursus wiskunde B gedaan. Het was hard werken, maar uiteindelijk hielp het wel en ging ik de lastige vakken zelfs leuk vinden.

Duits vond ik ook lastig (ik kan geen woorden leren en haalde daardoor slechte cijfers, ik kreeg een hekel aan het vak) maar door Duitstalige muziek te luisteren begon ik Duits ook steeds minder vervelend te vinden.
Oud 02-11-2014, 21:21
Commander2
Commander2 is offline
Ik heb een vermoeden dat bij mij faalangst ook een grote rol speelt (Sociale angst niet, maar op toetsen de angst dat ik de toets verkloot is groot) Zoals bij Natuur- en Wiskunde , zit ik al tijdens de toets te stressen wat ik moet halen wil ik een voldoende komen te staan, Ik ben echt bereid heel veel moeite te gaan doen voor school dit jaar maar als het zo blijft lopen zoals nu zie ik het somber in
Met citaat reageren
Oud 02-11-2014, 22:52
Mark52
Mark52 is offline
Volgens mij wordt 4 havo als het pittigste jaar gezien, dus je zult iets harder je best moeten doen dan vorig jaar.

Verder zie ik niet in waarom het je niet zou kunnen lukken. Van de 6 vakken sta je er 3 voldoende. Van de 3 onvoldoendes heb je er 2 (grotendeels) te danken aan niet/onvoldoende leren. De oplossing is dus simpel: wel (goed) gaan leren.

Mocht je veel moeite hebben met vakken als wiskunde en natuurkunde dan kan bijles eventueel uitkomst bieden. SUCCES!
Met citaat reageren
Oud 03-11-2014, 08:00
Verwijderd
Hoe kun je nou weer over faalangst beginnen als je zelf al aangeeft dat de laagste punten kwamen doordat je niet geleerd had? De eerste stap is echt gewoon wel leren voor die vakken. Bij faalangst zijn mensen juist wel goed voorbereid, jij was niet goed voorbereid. Gelukkig heb je nog tijd genoeg om daar iets aan te doen.

Je geeft aan dat je een specifiek onderdeel bij Natuurkunde niet goed snapt. Vraag de leraar nog eens duidelijk om uitleg of regel inderdaad bijles hiervoor. Maar voor de overige vakken: gewoon goed leren.
Met citaat reageren
Oud 04-11-2014, 17:24
Commander2
Commander2 is offline
@Mark52 Ik sta een 5 en twee vieren, 5 berekende onvoldoendes dus. Grotendeels te danken aan niet leren, maar ik heb voor de laatste toets voor Wiskunde en Natuurkunde heel goed geleerd en toen haalde ik alsnog een 5,7 en een 5,1 (Weet inmiddels waarom ik een 5,1 haalde)

@Ertur Voor de laatste twee toetsen (zoals hierboven gemeld) was ik goed voorbereid en door de gedachten dat ik weer ging falen zoals de vorige toetsen heb ik toch vrij laag gehaald

Laatste toets van Maatschappijleer 7,5 gehaald , lekkere motivatie voor de volgende toetsen
Met citaat reageren
Oud 04-11-2014, 22:07
Verwijderd
De overstap van de derde naar de 4 havo vond ik ook lastig, ondanks dat ik van 3vwo kwam moest ik ook in eens veel meer gaan doen.

Ook onderschatte ik vakken in het begin heel erg. Oplossing: leer voor al je toetsen goed, ook als je denkt dat het makkelijk wordt. Is de toets dan idd makkelijk dan heb je direct een mooie reserve voor als je dan een keer een toets verknalt.

Wanneer je iets niet snapt: extra uitleg vragen. Wil de docent geen extra uitleg geven vraag dan een klasgenoot die het wel snapt of fix bijles.

Succes!
Met citaat reageren
Oud 08-12-2014, 14:50
Marenee
Marenee is offline
Hoi ik heb deze en vorige week een 4 en een 5,3 gehaald alleen dat weten mn ouders maar nu heb ik een 3.5 op ak en ik durf het niet te vertellen�� help me
Met citaat reageren
Oud 08-12-2014, 15:20
-Marleen
-Marleen is offline
Citaat:
Hoi ik heb deze en vorige week een 4 en een 5,3 gehaald alleen dat weten mn ouders maar nu heb ik een 3.5 op ak en ik durf het niet te vertellen�� help me
Begin een aparte topic
Met citaat reageren
Oud 08-12-2014, 15:22
-Marleen
-Marleen is offline
En Commander2,
Ik zit ook in het vierde jaar. Alleen dan van vwo.
Ik heb de Natuur-stroom gekozen, dus heb ongeveer dezelfde vakken als jij.
Als je hulp nodig hebt kun je mij altijd om hulp vragen, als ik tijd heb (wat ik wel heb hoor) kan je ik gerust helpen .
Ik merk ook dat de overgang van onderbouw naar bovenbouw heftig is. Vooral voor Engels moet ik werken, de andere vakken gaan juist opeens heel goed (big surprise!!)
Hopelijk gaan ze straks ook bij jou goed!!
Succes
Met citaat reageren
Oud 26-12-2014, 17:13
KawaiiPluzzle
KawaiiPluzzle is offline
hoi, hoe leer jij eigenlijk? Want als je afgelopen jaren wel goeie cijfers haalde. Waarom zou je dat dan nu niet hebben? Idd stof is moeilijker (misschien) maar toch. Of ligt het aan de manier van leren?

Moeilijk? of toch maar eens beter gaan leren...?

Weet je zelf wat het probleem is waarom je zulke cijfers haalt? Faalangst is niet bepaald een optie... ( hoe ik het bekijk) Je kunt proberen om wat minder depressief erover na te gaan denken.

Bekijk het even aan de zonnige kant....Je het hele school jaar niet in je vel zitten is ook niet bepaald leuk. Als je dit wilt laten stoppen zul je echt even er goed voor gaan zitten.

Je alleen maar focussen op die lage cijfers is tijd verspilling. Richt je aandacht even op je leerwerk.

GELOOF IN JEZELF ( beetje overdreven maar even een random woordje -kwaak- )

Hopelijk gaat het beter in 2015 Prettige Kerst en alvast een gelukkig nieuw jaar nog :3 !
Met citaat reageren
Oud 26-12-2014, 18:23
Maartje12345
Maartje12345 is offline
Een hele goede leermanier is een samenvatting schrijven, en deze 5 minuten voor de toets nog eens door te lezen. Dat werkt bij mij altijd heel erg goed. Ook kun je bijvoorbeeld een liedje maken, als je rijtjes moet stampen. Ik vrees dat iedereen moet leren in 4 havo om goede cijfers te halen, aangezien het toch stof is wat je moet weten, en daarvoor nog niet wist.

Maak je ook de oefeningen in je werkschrift? Dit scheelt vaak ook al de helft. Dat zijn goede oefeningen voor het proefwerk, hoe saai het ook lijkt.
Met citaat reageren
Oud 03-01-2015, 11:38
Laiva
Laiva is offline
gewoon beter en gestructureerder gaan studeren. samenvattingen maken, geheugensteuntjes zoeken, ezelsbruggetjes maken.
Ook als je een cursus wil beginnen studeren, de belangrijkste dingen aanduiden, maar let op dat je niet té veel aanduidt, anders zie je het bos door de bomen niet meer
Met citaat reageren
Oud 03-01-2015, 13:19
Schrödinger
Schrödinger is offline
Ik heb nog nooit dingen "aangeduid." Ik begrijp eigenlijk ook niet goed wat daar het nut van is.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten