Hoi!
Ik heb vorig jaar besloten om een jaar naar het buitenland te gaan en ben momenteel in California, VS. Aangezien de periode januari - mei vorig jaar toch erg lastig was voor mij wat betreft m'n studiekeuze leek het mij wel leuk om te zien of er mensen zijn die wat ervaringen willen delen of vragen hebben over een jaar naar het buitenland gaan. Ik kon toen der tijd zelf weinig vinden behalve extreem negatieve reviews terwijl ik van kennissen dan hoorde dat het allemaal toch heel leuk was voor hun kinderen etc.
Mijn gastgezin woont dus in California en ik doe een high school year via een organisatie genaamd EF ( als je naar een studiebeurs bent geweest heb je vast wel een kraampje zien staan ). Ik ben ongeveer 2 maanden na mijn aankomst naar een ander gastgezin gegaan en heb het daar nu erg naar mijn zin. Zoals velen beweren is het Amerikaanse middelbare schoolniveau inderdaad lager dan dat van Nederland, maar toch ook heel interessant op andere vlakken. Plus dat je natuurlijk niet specifiek voor het academische gedeelte naar de VS gaat.
Sommige dingen herken je wel van TV en films zoals de clubs en sport teams maar er zijn ook hele andere indrukwekkende dingen. Zo heeft mijn school een hele goede sfeer onder zowel de docenten als studenten ( in oppositie van die 'f* it ik doe niks dus ik ben cool' vibe die ik in Nederland ervaren heb ) en nemen zowel mentaal als fysiek gehandicapte kinderen gewoon deel uit van de scholengemeenschap zonder "pesten" of rare blikken. We persen er elke maand een verse schoolkrant uit die er erg professioneel uit ziet en volledig door studenten gemaakt wordt. Hierin worden dan getalenteerde mensen op de campus geinterviewd of gepromoot, scores en promotie voor de sportwedstrijden gepubliceerd en wat mensen gehighlight voor goede daden of bijzondere ervaringen. Zo stond er een jongen die ik net een maand geleden had leren kennen in die was aangereden en zich helemaal niets tot een maand voor het ongeval kon herinneren. Een andere vriendin van me stond er in omdat ze voor de derde keer met hulp van anderen een huis voor een arme familie had gebouwd als vrijwilliger.. Echt bizar wat mensen hier doen.
Mijn cultuurshock was ineens vrij heftig met al die positiviteit en het gebrek aan het Nederlands sarcasme . Je zou kunnen zeggen dat Amerikanen vaak nep zijn maar die positieve sfeer zit er wel echt in en da's natuurlijk wel inspirerend. M'n gastgezin is verder gezellig. Hostouders, vier hostzussen, twee hostbroers en een mooi huis met alles erop en eraan.
Ik benieuwd wie er nog meer ervaringen of vragen heeft..
Jason
|