Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-02-2015, 19:32
Buggmachine
Buggmachine is offline
Hallo, ik heb morgen mijn herkansing van mijn tentamen van wiskunde want die maakte ik niet heel goed en ik heb toch wel problemen met SosCasToa, ik weet bijvoorbeeld wel wat de aanstaande zijde of schuine zijde is maar soms weet ik niet precies om verder uit te rekenen, en soms heb je * en soms / ik weet niet wanneer je sin * ofzo moet doen want soms raak ik in de war wanneer ze delen of vermenigvuldigingen

help aub
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-02-2015, 19:37
Elin3
Elin3 is offline
Je hebt niet zo heel veel tijd meer, maar de beste leermeester hierbij is toch echt oefenen! Maak en som en wees je bewust van wat je doet. Probeer een soort stappenplan af te leiden. Wat vragen ze, wat weet je al? Hoe kan je tot die oplossing komen?
Oud 12-02-2015, 19:40
1337Gamer
1337Gamer is offline
Je weet wel waar soscastoa voor staat? Sinus = Overstaand / Schuine zijde
Cosinus = Aanliggend / Schuine zijde
Tangens = Overstaand / Aanliggende zijde.

Als je 2 van de 3 weet kun je de 3e berekenen. Stel je moet de sinus berekenen, deel je dus de overstaande zijde tegenover de hoek waarvan je de sinus wilt berekenen, door de schuine zijde. Daar komt een getal uit, als je dat sin-1 doet krijg je volgensmij het aantal graden die de hoek heeft .
Met citaat reageren
Oud 12-02-2015, 19:43
1337Gamer
1337Gamer is offline
Misschien dat dit alles wat verduidelijkt ?

https://www.youtube.com/watch?v=EWtwQviiPDk
https://www.youtube.com/watch?v=yzYOuJw4wUI
Met citaat reageren
Oud 12-02-2015, 19:48
Buggmachine
Buggmachine is offline
Ja ik heb dat al gekeken best duidelijk, ik weet wel wat SosCasToa is maar soms doen ze * en soms / wanneer moet je * doen en / doen?
Met citaat reageren
Oud 12-02-2015, 19:55
1337Gamer
1337Gamer is offline
Dat is hetzelfde als bij natuurkundige formules, houd het simpel en neem een voorbeeld 3 = 6/2

Deze kun je vergelijken met sinus = overstaand/aanliggend

Stel je weet de overstaande zijde, en de sinus, en je moet aanliggend weten, dan kijk je dus even naar 3=6/2

om de noemer te berekenen, doe je 6/3 =2, dat klopt, dus doe je ook overstaand/sinus om de aanliggende zijde te berekenen. Als ik het fout heb corigeer me .
Met citaat reageren
Oud 12-02-2015, 20:02
Buggmachine
Buggmachine is offline
Citaat:
Dat is hetzelfde als bij natuurkundige formules, houd het simpel en neem een voorbeeld 3 = 6/2

Deze kun je vergelijken met sinus = overstaand/aanliggend

Stel je weet de overstaande zijde, en de sinus, en je moet aanliggend weten, dan kijk je dus even naar 3=6/2

om de noemer te berekenen, doe je 6/3 =2, dat klopt, dus doe je ook overstaand/sinus om de aanliggende zijde te berekenen. Als ik het fout heb corigeer me .
Dat kreeg ik ook uitgelegd maar ik snap dat niet goed, ik bedoel hoe weet je wanneer je moet vermenigvuldigen of delen?
Met citaat reageren
Oud 12-02-2015, 20:22
Elin3
Elin3 is offline
Dat kan je heel makkelijk onthouden door gebruik te maken van een kruistabel!

Zie de SOS als Sin x / 1 = Overstaand / Schuine zijde. Je mag een getal of waarde namelijk altijd door één delen zonder dat dit invloed heeft (ik heb hier 1,000 genomen omdat de tabel dan netjes stond ). Deze vergelijking kan je herschrijven tot:

Sin x | Overstaande
1,000 | Schuine zijde

Sorry voor de slordige tabel, maar je snapt het idee

In een kruistabel gelden altijd handige rekenregels. Hieronder nog een tabel, waarbij ik de regels zal toelichten!

A | B
C | D

In de bovenstaande kruistabel hebben we de formule (A / C) = (B / D) neergezet. Vaak is één van deze waarden onbekend. Stel we weten de waarde van A niet, dan kunnen we die berekenen A = (C * B ) / D.
Je kunt dus steeds een kruis maken.

Oorspronkelijke vergelijking:
(A / C) = (B / D)

Hieruit volgt dat:
A * D = C * B
A = (C * B ) / D
B = (A * D ) / C
C = (A * D ) / B

Probeer nu zelf met behulp van dit tabelletje na te gaan hoe je D berekent.

Als je dit snapt en toepast bij de SOS CAS TOA formules, hoef je helemaal niet meer na te denken over delen of vermenigvuldigen. Gewoon simpelweg in een kruistabel zetten en de overige waarde afleiden. Wanneer je dat een paar keer gedaan hebt gaat het bijna vanzelf
Oud 12-02-2015, 20:35
1337Gamer
1337Gamer is offline
Wat elin3 zegt kan ook als je dat makkelijk vind .

3 = 6/2 is het leuke van dat je dus zelf er heel snel achter komt of je moet delen of keer moet doen. Je wilt de bovenste (6) weten, 3/2 levert 1.5 op en is dus fout, het enigste wat je de teller (6 in dit geval) oplevert is om 3x2 te doen, dat is inderdaad 6. Hieruit maak je dus op dat je noemer * antwoord doet om de teller te bepalen.

Schrijf 3 = 6/2 gewoon boven je toets, je kunt zo zelf heen makkelijk en snel even controleren moet ik keer doen of delen door .

Hoop dat je het begrijpt.
Met citaat reageren
Oud 12-02-2015, 21:39
Buggmachine
Buggmachine is offline
Iedereen dankje wel, ik snap het volledig Het gaat goed komen
Met citaat reageren
Oud 12-02-2015, 21:43
Elin3
Elin3 is offline
Citaat:
Iedereen dankje wel, ik snap het volledig Het gaat goed komen