Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-04-2015, 09:59
Bierbuik
Bierbuik is offline
Hallo allemaal,

Ik heb een klein probleempje: als oefening moest ik de onderstaande functie omzetten naar een primitieve: f(x) = 1/6 (87x - 3x^2 -2x^3)^0,5

Dit is dus een wortelfunctie. Alleen ik krijg hem maar niet opgelost. Toen ik in het correctievoorschrift keek, stond dat de primitieve van deze functie alleen de primitieve van 87x -3x^2 - 2x^3 was.

Hoezo is dit? Is hier een speciale regel voor? Moet bij elke primitieve van dit soort wortelfuncties alleen maar de primitieve van hetgeen in het midden staat worden genomen?

(Als je overigens de hele vraag wilt weten: kijk dan naar het vwo examen wiskunde b 2013-1, vraag 12)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-04-2015, 10:23
Bierbuik
Bierbuik is offline
Blijkbaar is zo'n wortelfunctie niet op de normale manier op te lossen met primitiveren. Ook ben ik nu dingen door elkaar aan het doen. Het antwoord is gevonden.

Op de een of andere manier kan ik deze topic niet verwijderen, dus bij deze: reageer niet meer op dit bericht; het probleem is verholpen.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2015, 12:10
mathfreak
mathfreak is offline
Heb je gezien dat het bij opgave 12 om de primitieve van f² gaat omdat je een inhoudsberekening moet uitvoeren? Zo ja, dan is het probleem inderdaad als opgelost te beschouwen.
Oud 11-04-2015, 17:50
Bierbuik
Bierbuik is offline
Ja ik ging eerst proberen om de primitieve van tevoren te berekenen. Later zag ik dat je inderdaad die functie in het kwadraat moest doen, en waren alle problemen verholpen.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2015, 18:21
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Ja ik ging eerst proberen om de primitieve van tevoren te berekenen. Later zag ik dat je inderdaad die functie in het kwadraat moest doen, en waren alle problemen verholpen.
Mooi zo.
Reageren

Regels voor berichten