Beste,
Momenteel ben ik aan het leren voor de eindexamens. Tijdens het oefenen stuitte ik echter op een probleempje. Iemand die me bij deze vraag kan helpen?
'
Bij een inhalerende roker komt nicotine via de longen in het bloed terecht. Nicotine is een zwakke base. In het bloed stelt zich het volgende evenwicht in:
Nic + H2O <-> NicH+ + OH-
Het bloed transporteert nicotine vervolgens naar de hersenen waar het in het vetweefsel wordt opgeslagen. Leg uit in welke vorm nicotine wordt opgeslagen. Nic of NicH+ (geconjugeerde zuur).'
Volgens het antwoordmodel wordt het als Nic opgeslagen, omdat dit apolair is. Dit begrijp ik, echter begrijp ik niet waarom NicH+ dan polair zou moeten zijn...er komt immers geen COOH voor in de formule, of mag ik er gemakshalve gewoon vanuit gaan dat het polair is omdat het een zuur is?
Ik heb ook een vraag over een biologie examenvraag uit de examenbundel. Hopelijk iemand die me ook bij deze vraag kan helpen.
Bij deze opgave moeten eubacteria, arcaebacteria en eukaryota worden ingedeeld op basis van de aanwezigheid van een kernmembraan en celwand, het heterotroof of autotroof zijn en cellulaire compartimentering. Ik begrijp hoe ik de 3 domeinen kan indelen binnen de eerste 3 kenmerken. Ik begrijp echter niet wat cellulaire compartimentering is. Iemand die dit uit kan leggen?
Alvast bedankt voor de hulp!