Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Centraal eindexamen / Archief 2003-2015 / Eindexamens 2015

Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-04-2015, 19:42
HashtagRens
HashtagRens is offline
Hee lui,
Laat ik me eventjes snel voorstellen,
Mijn naam is Rens. Ben 16 jaartjes en doe momenteel VMBO.
Aangezien ik dit jaar eindexamen doe ben ik al bezig met oud examens aan het maken. Alleen zit ik met een probleem. Stel ik doe een oud examen van bijvoorbeeld natuurkunde (waar je veel formules moet gebruiken) dan staat in de antwoorden alleen het goede antwoord en soms welke formule je moet gebruiken, maar niet heel de berekening. Weet iemand een site waar ik oude examens kan vinden met dan de formules in de antwoorden.

0/' Rens,
Advertentie
Oud 28-04-2015, 21:48
Axel11
Axel11 is offline
Voor vmbo-examens geldt inderdaad dat vaker met meerkeuzevragen wordt gewerkt dan bij havo en vwo, en dat deze vragen niet worden uitgewerkt in het (officiële) correctievoorschrift. Ik ben bang dat dit ook niet/nauwelijks uitgebreider online te vinden is.

Voor de (overige) open vragen: als de formule wordt vermeld samen met wat je moet invullen en het antwoord, dan is dat wel een uitwerking die volledig genoeg is om te zien of je het goed doet. Je krijgt immers toch alleen punten voor wat in het correctievoorschrift staat!
Oud 09-05-2015, 00:16
Lemmens
Lemmens is offline
Citaat:
Je krijgt immers toch alleen punten voor wat in het correctievoorschrift staat!
Het bovenstaande is juist, tenzij er in het correctievoorschrift staat: "Een voorbeeld van een juiste berekening, uitleg, verklaring etc is...". In dat geval kunnen er vele antwoorden juist zijn. Jezelf nakijken is om die reden in die gevallen erg lastig. Waag je er om die reden bij dergelijke vragen ook niet aan. Dat kan zeer demotiverend werken terwijl daartoe wellicht helemaal geen reden is. Je goede antwoord is alleen niet opgenomen in het correctievoorschrift.

Succes!

LEMM
Oud 09-05-2015, 15:40
Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Het bovenstaande is juist, tenzij er in het correctievoorschrift staat: "Een voorbeeld van een juiste berekening, uitleg, verklaring etc is...". In dat geval kunnen er vele antwoorden juist zijn.
Als je dan toch de nuance zoekt, hoop ik dat jij als docent economie weet dat wat je zegt ook niet helemaal juist is
Oud 09-05-2015, 19:32
Lemmens
Lemmens is offline
Citaat:
Als je dan toch de nuance zoekt, hoop ik dat jij als docent economie weet dat wat je zegt ook niet helemaal juist is
Het is volledig juist. Zo corrigeert (als het goed is) elke docent antwoorden waarbij staat aangegeven dat het om een voorbeeld van een correct antwoord gaat.
Hoe kom je bij je conclusie dat het niet klopt wat ik schrijf?

Het doel van mijn post was om mensen niet onnodig gedemotiveerd te laten worden. Want mijn ervaring is dat dat geregeld het geval is als leerlingen met hun "rampzalig slecht" gemaakt proefexamen bij me komen. Meestal is het aanzienlijk beter gemaakt dan ze zelf denken.

Groet, LEMM
Oud 09-05-2015, 23:24
Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Het is volledig juist. Zo corrigeert (als het goed is) elke docent antwoorden waarbij staat aangegeven dat het om een voorbeeld van een correct antwoord gaat.
Hoe kom je bij je conclusie dat het niet klopt wat ik schrijf?
Nee, het is deels juist. Zie wettelijke regels.
Oud 10-05-2015, 07:08
Lemmens
Lemmens is offline
Citaat:
Nee, het is deels juist. Zie wettelijke regels.
Correctievoorschrift van een willekeurig examen economie:

3 Scorepunten worden toegekend met inachtneming van de volgende regels:
...
3.3 indien een antwoord op een open vraag niet in het beoordelingsmodel voorkomt en dit antwoord op grond van aantoonbare, vakinhoudelijke argumenten als juist of gedeeltelijk juist aangemerkt kan worden, moeten scorepunten worden toegekend naar analogie of in de geest van het beoordelingsmodel;

Nu zou ik graag zien waar jij je wijsheid vandaan haalt. Met je antwoord kom je er niet mee weg. (m.a.w.: 0 punten ) Link graag. Thanks.

Groet, LEMM
Oud 10-05-2015, 08:48
Axel11
Axel11 is offline
Als je goed kunt lezen dan zie je dat ook als er in het correctievoorschrift NIET staat "een voorbeeld van een goed antwoord/berekening/etc.", je in voorkomende gevallen toch het volledige aantal punten voor een vraag moet geven. Dat is duidelijk anders dan wat jij zei.
Oud 10-05-2015, 13:15
Verwijderd
Volgens mij zeggen jullie allebei hetzelfde

Ontopic: Ik zou gewoon heel veel oefenen, en wat minder kijken naar de punten die het oplevert, maar meer of je weet hoe je op het goede antwoord kan komen.
Oud 10-05-2015, 13:29
Axel11
Axel11 is offline
Nee, dat zeggen we niet.
Oud 10-05-2015, 21:45
Lemmens
Lemmens is offline
Citaat:
Als je goed kunt lezen dan zie je dat ook als er in het correctievoorschrift NIET staat "een voorbeeld van een goed antwoord/berekening/etc.", je in voorkomende gevallen toch het volledige aantal punten voor een vraag moet geven. Dat is duidelijk anders dan wat jij zei.
Geloof niet dat er een reden is om te gaan beledigen. Mijn post was immers enkel bedoeld om mensen wat te geruststellen. We zeggen inderdaad niet hetzelfde al is de uitwerking in de praktijk wel gelijk.

Dit is het laatste wat ik erover schrijf.
Bij mijn vak (economie) mag je bij vragen waarbij slechts een enkel antwoord mogelijk is ook echt niet afwijken van het model. Alleen komt dat zeer zelden voor (ik kan het me niet herinneren). Los van MC vragen vanzelfsprekend. Bij ieder ander antwoord tref je derhalve ook aan "een voorbeeld van een juist antwoord is...".
Sterker nog... Zelfs als het antwoord van het model onjuist is, moet ik doen alsof het juist is (bepaling 7) en dus juist gegeven antwoorden fout rekenen. Dit dien je dan wel te melden aan het CvE.

Groet, LEMM

Laatst gewijzigd op 10-05-2015 om 22:31.
Oud 10-05-2015, 23:13
Axel11
Axel11 is offline
Oh man, en jij bent leraar/examinator?

Bepaling 7 zegt dat als er een fout zit/lijkt te zitten in het correctievoorschrift, je gewoon beoordeelt alsof het correctievoorschrift juist is. Dat doet er niets aan af dat je andere antwoorden gewoon op vakinhoudelijke gronden moet goed rekenen. Dat mag alleen niet als in het corrrectievoorschrift staat "alleen dit antwoord goed rekenen", "dit antwoord niet goed rekenen" of iets dergelijks. Dan gaat regel 7 voor.

Ben je ermee bekend dat niet alleen ik, maar ook de vereniging van economieleraren (VECON) het niet met je eens is? Ja, ik zit ook in het onderwijs, ik heb connecties
Oud 10-05-2015, 23:21
Axel11
Axel11 is offline
Verder zal het me aan m'n reet roesten "wat voor jouw vakje geldt". Het ging hier om te beginnen helemaal niet om alleen economie.
Oud 10-05-2015, 23:34
Lemmens
Lemmens is offline
Axel, over bepaling 7: ik zeg toch exact wat jij zegt? Ik bedoel er alleen mee te zeggen dat mijn gevoel zegt bepaling 7 links te laten liggen en een juist antwoord gewoon goed te rekenen ondanks dat dat dus formeel niet mag.

Maar goed, jij maakt van een positief bedoeld bericht iets negatiefs. Hopelijk ben je in lessituaties anders.

En ja Axel, ik ben onder andere leraar en examinator. En ja ik ben ook lid van de VECON en erg actief op dat forum tijdens de correctieperiode. Het is er altijd heel gezellig. Kom eens langs.

Je denigrerende toon staat me alleen niet aan. Je hebt nog een boel te leren vermoed ik. Succes daarmee.
Oud 10-05-2015, 23:40
Axel11
Axel11 is offline
Mijn punt is dat het formeel wel mag. En als docent/examinator hoor je het precies te weten.

Jij ook succes. Met je d/t-spelling bijvoorbeeld.
Oud 10-05-2015, 23:46
Lemmens
Lemmens is offline
Citaat:
Verder zal het me aan m'n reet roesten "wat voor jouw vakje geldt". Het ging hier om te beginnen helemaal niet om alleen economie.
Klopt, daarom ben ik ook niet ingegaan op de vakspecifieke regels maar enkel op de algemene. Maar dat had je als het goed is wel gezien!
Oud 10-05-2015, 23:48
Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Klopt, daarom ben ik ook niet ingegaan op de vakspecifieke regels maar enkel op de algemene. Maar dat had je als het goed is wel gezien!
Hahahaha
Geef het nou maar op, ik reageerde gewoon netjes op wat je zei wat specifiek zou gelden voor jouw vak:

Citaat:
Bij mijn vak (economie) mag je bij vragen waarbij slechts een enkel antwoord mogelijk is ook echt niet afwijken van het model. Alleen komt dat zeer zelden voor (ik kan het me niet herinneren). Los van MC vragen vanzelfsprekend. Bij ieder ander antwoord tref je derhalve ook aan "een voorbeeld van een juist antwoord is...".
Oud 11-05-2015, 09:47
Verwijderd
Ik heb het hier voorgelegd aan de sectie en die is het unaniem met Axel11 eens. En ja ik zit ook in het VO. 14 jaar.
Oud 11-05-2015, 10:44
Lemmens
Lemmens is offline
Formeel is het juist ja, alleen de uitwerking is voor vmbo examens helemaal gelijk. Daar staat namelijk bij elke vraag waar je mogelijkerwijs af kan wijken van het model dat het om een voorbeeld van een antwoord gaat. Dat had ik duidelijker moeten verwoorden denk ik. Zoals ik het hier heb opgeschreven, heb ik he ook verwoord naar mijn leerlingen. Het is hierdoor heel helder bij welke vragen er verschillende antwoorden mogelijk zijn en er is daardoor, in ieder geval hierover, geen onrust bij ze.

Hoe dat bij h/v zit, weet ik niet. Maar het was ook een specifieke vmbo vraag. Het ging me al snel om zijn wijze van reageren op een bericht dat de intentie had eventuele onrust bij iemand weg te nemen.
Oud 11-05-2015, 10:54
Axel11
Axel11 is offline
Ik open even een vmbo-correctievoorschrift van het eerste vak in het alfabet (aardrijkskunde) en zie dat je (alweer) ongelijk hebt.
Advertentie

Regels voor berichten